על רקע השחיקה בעמלה: לאומי קארד וכאל מעלות מחירים

15% מלקוחות לאומי קארד נהנו עד כה מהנחה או פטור מדמי כרטיס בכ-13 ש' לחודש כאל העלתה עמלת הסליקה למאות עסקים ב-0.2%-0.7%

לאומי קארד וכאל ממשיכות לבצע צעדים לשיפור הכנסותיהן, וזאת על רקע השחיקה הנמשכת בעמלה הצולבת. לאומי קארד הודיע ללקוחותיו כי מחודש מאי הוא מבטל את הפטור מדמי כרטיס כמעט לכל לקוחותיו הזכאים לכך, ואילו כאל העלתה מחודש מאי את עמלת הסליקה לכמה מאות בתי עסק.

לאומי קארד, בניהולו של חגי הלר, הודיע כאמור כי יבוטל הפטור מדמי כרטיס ללקוחותיו. נציין כי עד מאי נהנו לקוחות שהשתמשו בכרטיסי אשראי בנקאיים של החברה בסכום של מעל 6,000 שקל מהנחה ולעתים גם מפטור מלא מדמי הכרטיס העומד על 13.9 שקל בחודש. ללקוחות בכרטיסי האשראי החוץ בנקאיים ההנחה ניתנה בשימוש של מעל 4,000 שקל בחודש. דמי הכרטיס עומדים על 12.9 שקל בחודש.

לפי הערכות, כ-15% מלקוחות החברה היו זכאים להנחה או פטור מלא. לפי ההערכות, ביטול ההטבה הזו צפוי לגדיל את הכנסות החברה בכ-10 מיליון שקל בשנה. עוד נציין כי לאומי קארד משאירה את ההטבה הזו לבעלי כרטיסי האשראי המשותף שלה עם שופרסל, יש ו-FIRST. עוד תהיה ההנחה תקפה גם לבעלי כרטיס היוקרה World Signia וללקוחות המחזיקים בכרטיס באמצעות בנק ערבי, שמקבוצת לאומי.

מלאומי קארד נמסר: "מדובר בביטול פטור מלא או חלקי בדמי הכרטיס, אשר ניתן עד היום כהטבה המותנית בחיוב חודשי של 6,000 שקל ומעלה בכרטיסים בנקאיים ו-4,000 שקל ומעלה בכרטיסים חוץ בנקאיים, ולפיכך העדכון לא ישפיע כלל וכלל על רוב לקוחות החברה. החברה מבצעת מפעם לפעם התאמות בתמחור השירותים שהיא מציעה, ובכל מקרה מקפידה להישאר תחרותית ואטרקטיבית ללקוח".

כאמור לא רק לאומי קארד מבצעת שינוי בתמחור ללקוחותיה. באחרונה קיבלו מאות בתי עסק הודעה מחברת כאל, שבניהולו של דורון ספיר, על העלאת עמלת הסליקה. העמלה הועלתה בעיקר לעסקים קטנים ובינוניים, ובשיעור של 0.2%-0.7%.

נזכיר כי עמלת הסליקה היא העמלה שמשלמים בתי העסק לחברות כרטיסי האשראי תמורת סליקה הלקוחות. העמלה עומדת על 1%-2% בממוצע מהיקף העסקה, וגודל העמלה תלוי בגודל הלקוח וביכולת המיקוח שלו מול חברת כרטיסי האשראי. נציין כי זו לא הפעם הראשונה שכאל מבצעת העלאה של עמלת הסליקה. לפני כחצי שנה ביצעה החברה לבתי העסק בשיעור של 0.2%-0.5%. יחד עם זאת גורמים בחברה מציינים כי ההעלאה הנוכחית היא לבתי עסק שונים מהקודמים, ואין בתי עסק שספגו שתי העלאות בעמלה בשנה האחרונה.

מכאל נמסר: "כחלק מהתחרות בשוק, עמלת הסליקה נקבעת באופן פרטני לכל בית עסק, כך שלעתים היא יורדת ולעתים עולה. נציין שאין מדובר במהלך גורף".

כאמור, העלאת המחירים בחברות כרטיסי האשראי נעשית על רקע ניסיונותיהן לבלום את השחיקה בהכנסות, הנובעת מהירידה בעמלה הצולבת. בדצמבר אשתקד החליט הממונה על ההגבלים העסקיים להוריד את העמלה הצולבת (העמלה שחברות כרטיסי האשראי משלמות אחת לשנייה, תמורת הזכות לסלוק אחת את כרטיסי השנייה בבתי העסק), באופן מדורג מ-0.975% ל-0.7%. הורדה זו צפויה לפגוע בהכנסות חברות כרטיסי האשראי בהיקף של מעל חצי מיליארד שקל בשנה.

ההעלאות האחרונות של חברות
 ההעלאות האחרונות של חברות