IVC: הפרייבט אקוויטי הישראלי בשפל - 192 מ' ד' ברבעון

חברת המחקר: מדובר בשפל שני ב-3 השנים האחרונות ברבעון הראשון ■ ברבעון הרביעי של 2012 הושקעו 687 מיליון דולר בעסקאות פרייבט אקוויטי ישראליות ■ השקעה של 100 מיליון דולר בבטר פלייס תפסה נתח של 52% מסך ההשקעות

שווי עסקאות הפרייבט אקוויטי ישראליות הסתכם ברבעון הראשון של 2013 ב-192 מיליון דולר, צניחה של 72% בהשוואה ל-687 מיליון דולר שהושקעו בעסקאות ברבעון הרביעי של שנת 2012 - כך עולה מסיכום קרנות הפרייבט אקוויטי שפירסמה היום (ב') חברת המחקר IVC. מדובר בשפל שני ב-3 השנים האחרונות.

לפי הנתונים, השקעה ישירה בבטר פלייס תפסה נתח של 52% מסך ההשקעות ברבעון, עם 100 מיליון דולר שהושקעו על ידי משקיעים מוסדיים ותאגידיים ישראלים וזרים. שווי העסקה הממוצעת ברבעון עמד על 32 מיליון דולר, בהשוואה ל-86 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2012 ו-12 מיליון דולר ברבעון הראשון של שנת 2012.

קרנות פרייבט אקוויטי ישראליות השקיעו 67 מיליון דולר, או 35% מסך ההשקעות ברבעון הראשון. קרן פימי ביצעה את עסקת הפרייבט אקוויטי הגדולה ביותר מבין הקרנות הישראליות, עם עסקת ביי-אוט של אוברסיז קומרס, חברת שירותים לוגיסטיים, בסכום של 30 מיליון דולר. העסקה תפסה נתח של 45% מכלל ההשקעות של הקרנות הישראליות ברבעון.

סקטור הקלינטק הוביל ברבעון את ההשקות, עם נתח של 63% מהשווי הכולל של העסקאות. עסקאות בתחום השירותים תפסו נתח של 16%, וסקטור הקמעונאות משך 13% מסך ההשקעות ברבעון הראשון.

מריאנה שפירא, מנהלת המחקר ב-IVC: "ברבעון הראשון ראינו את מספר עסקאות הפרייבט אקוויטי הקטן ביותר בשלוש השנים האחרונות, אבל אין להסיק מכך כי משקיעי פרייבט אקוויטי איבדו את התיאבון להשקעות בחברות ישראליות. קרנות פרייבט אקוויטי ישראליות גייסו בשנת 2012 כפליים מההון שגויס בשנת 2011, וגיוסי הון לקרנות נוספות נמשכים ב-2013. לפיכך, אני צופה להתגברות פעילות הפרייבט אקוויטי בהמשך השנה, שכן התעשיה המקומית מאופיינת בהפכפכות בולטת".

עו"ד ריק מאן, שותף מנהל במשרד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות', מציין כי "תוצאות הרבעון הראשון מאכזבות ומצביעות על ירידה בפעילות פרייבט אקוויטי בישראל, במיוחד בנטרול ההשקעה בבטר פלייס, שאיננה עסקת פרייבט אקוויטי קלאסית. הנתונים תואמים את הירידה בהיקפי עסקאות מיזוג ורכישה ברבעון הראשון בעולם כולו, ומשקפים תחושת זהירות כללית בשוק העולמי. עם זאת, לדעתנו הנתונים אינם מצביעים על ירידה במידת האטרקטיביות של השוק הישראלי למשקיעי פרייבט אקוויטי".