האג"ח הזניקו התיקים באפריל - תשואת המניות פגעה בהם

התשואה הממוצעת לתיק ללא מניות הייתה באפריל 1.3%, והיא מכפילה את ביצועי המסלול מתחילת 2013

אפריל בתיקי ההשקעות היה החודש של תיקי האג"ח ללא המניות. בסקירה שפורסמה בחודש פברואר, הצגנו את גרף משקל החזקות האג"ח הקצרות בתיקים. הראנו שם, כי למרות התשואות הנמוכות לכל אורך עקום התשואה, אשר ביחד עם תהליך ה"ריסק און" בשווקים מגבירות את הסיכוי לירידה במחירי איגרות החוב הממשלתיות - משקל ההחזקות הקצרות היה הנמוך ביותר ב-30 החודשים האחרונים.

הנתון האמור הצביע על מגמה הפוכה של הארכת המח"מ בתיקים. הסיבה שעליה הצבענו, הייתה פער התשואות שהתקבל בהחזקת אג"ח ארוכה לבין התשואה "חסרת הסיכון", שהוא גבוה ביחס לרוב השווקים המפותחים בעולם.

הקצאת הנכסים שתוארה, הוכיחה את עצמה בחודשיים האחרונים והמח"מ הארוכים בתיקים ייצרו תשואות נאות ביותר ללקוחות התיקים המנוהלים. כך, בחודש אפריל איגרות החוב השקליות במח"מ של 5 שנים פלוס הוסיפו לערכן 3.12%, לאחר שעלו ב-0.5% נוספים בחודש שקדם, ואיגרות החוב הצמודות למדד במח"מ הארוך הוסיפו לערכן 2.27%.

לפי הקצאת הנכסים הממוצעת לסוף חודש אפריל, כ-30% מתיק האג"ח ללא מניות מושקעים באג"ח ממשלתי שקלי במח"מ בינוני (2-5 שנים), ותשואת האפיק באפריל עמדה על 1.3%.

לפי מדד אג'יו, תשואת השוק הממוצעת לתיק ללא מניות עמדה באפריל על 1.3%, והיא מכפילה את ביצועי המסלול מתחילת 2013, שעומדת כעת על 2.6%. נזכיר, כי מדד אג'יו נועד לאמוד את ביצועי השוק של התיקים המנוהלים בבתי ההשקעות, והוא אינו מפרסם תשואות של תיקים, אלא את תשואות מדדי הבורסה המרכיבים את תיקי ההשקעות; זאת כפי שאלו נבנו בכל מסלול השקעה על ידי שמונה מבתי ההשקעות הגדולים בתעשיית ניהול תיקי ההשקעות, שהיקפם המצרפי המנוהל עולה על 130 מיליארד שקל: איי.בי.איי, אקסלנס, דש-מיטב, הראל פיננסים (כולל נכסי כלל פיננסים), מגדל שוקי הון, פסגות, תכלית ותמיר פישמן.

תשואת המניות פגעה בתיקים

אפריל היה החודש הראשון השנה שבו תשואת המניות פגעה בתשואת התיקים. תשואת השוק של התיק המנייתי ירדה ב-0.16%, בהובלת מדדי המניות המקומיות שירדו בכ-1.5% (ת"א 100), וכן היחלשות הדולר בכ-1.5% נוספים, שקיזזה תשואה חיובית נאה למדדי המניות בחו"ל.

פער התשואות בין השוק המקומי לשווקים בחו"ל מצדיק גם השנה את מגמת היציאה לחו"ל של המנהלים בשנתיים האחרונות, כפי שהוצגה בסקירת חודש ינואר. אמנם בהשוואה לעולם מצב המשק בישראל בשנתיים האחרונות היה טוב - הוא הצביע על יציבות בתעסוקה ובצמיחה וזכה להמשך אמון סוכנויות הדירוג, אולם נראה ששינוי המגמה כבר כאן.

הירידה ביצוא וההאטה בצריכה מדאיגות כפי הנראה את שוק המניות המקומי, והתוצאה היא פיגור משמעותי של השוק בישראל אחר השווקים המקבילים בעולם. כך מפגר השוק המקומי אחר ה-S&P האמריקני בכ-32% בשנתיים האחרונות, ובתנאי הלחץ הזמניים על הכלכלה פיגור זה עשוי להימשך.

בחו"ל שוקי המניות יציבים יחסית, ואף עולים למרות האטה הכלכלית בגושי הכלכלה המובילים מלבד ארה"ב. ניכר, כי התיאבון לסיכון לא מתבסס על עוצמת הכלכלות בעולם אלא על הריבית הנמוכה. ככל שהשווקים עולים, כך העיניים מופנות לארה"ב, אשר לפי שעה ממשיכה למשוך את שאר העולם.

הכותב הוא סמנכ"ל אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות, העוסקת בניהול סיכונים פיננסיים וליווי חברות, קיבוצים ומשפחות