ריכוך? הייגל: הפתרון לאיראן, סוריה - "פוליטי, לא צבאי"

שר ההגנה של ארה"ב בנאום בוושינגטון: חיזוק העליונות האיכותית של ישראל - קדימות לארה"ב ■ טוען: הסיכוי שסוריה תתפרק - "הולך וגדל"

שר ההגנה של ארה"ב, צ'אק הייגל, הכריז אמש (ה'), כי בעיות המזה"ת, לרבות מאמצי איראן לפתח בנשק גרעיני ומלחמת האזרחים בסוריה, מחייבות פיתרונות "פוליטיים, לא צבאיים". דבריו משקפים את המדיניות הזהירה והמתמשכת של ממשל אובמה כלפי מוקדי המתיחות בטהראן ובדמשק.

יחד עם זאת, חזר הייגל על המדיניות המוצהרת של ארה"ב, שלפיה חיזוק העליונות האיכותית של ישראל נמצא במקום גבוה בסולם הקדימויות של וושינגטון וכי ישראל היא בעלת הברית הקרובה ביותר של ארה"ב במזה"ת. הוא הדגיש, כי ישראל היא "מדינה ריבונית ובעלת זכות להגן על עצמה".

בנאום במכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב, ובהתבטאויות מאולתרות אחריו, אמר הייגל: "המכנה המשותף ששזור כחוט השני במארג המזרח-תיכוני הוא, שהפיתרונות היעילים והעמידים ביותר לאתגרים באזור הם פוליטיים, לא צבאיים".

הוא ציין, שברשימת האתגרים באזור נמצאים "האתגר הגרעיני שמציבה איראן", המצב הנפיץ בסוריה והאיום המתמשך שנשקף מאל קאעדה וארגוני טרור אחרים. הטיפול באתגרים אלה צריך להיעשות באמצעות "קואליציות שמושתתות על אינטרסים משותפים", שעשויות לכלול גם את ישראל, אמר שר ההגנה.

"אף אומה בעולם אינה חזקה דיה כדי לפתור את כל בעיות תבל בכוחות עצמה בלבד", הדגיש השר. "הבעיות גדולות ומורכבות מדי. גם אם היה עומד לרשותנו תקציב גדול כפליים מזה שזמין לנו עתה, לא היינו יכולים לפעול לבדנו. לכן, בריתות בין מדינות הן חיוניות".

"תפקידה של ארה"ב במזה"ת הוא להוסיף לסייע בעיצוב מהלך האירועים, תוך שימוש באמצעים דיפלומטיים, כלכליים, הומניטריים, מודיעיניים וביטחוניים, בשיתוף פעולה עם בעלות הברית שלנו", הוסיף הייגל.

דבריו נתנו ביטוי להלך הרוח האמריקני ב-2013, אחרי שתי מלחמות מתישות, שהקיזו דם ומזומנים: לא עוד מלחמה. סקרים מראים, שרוב הציבור בארה"ב סולד מהרעיון של הסתבכות צבאית חדשה, והייגל אותת בבירור שממשל אובמה מודע לתחושה הציבורית. חלק מהנאום היה יאה יותר לשר חוץ מאשר לשר הגנה.

בניגוד לחדוות הקרב של הממשל הקודם בוושינגטון, חשף הייגל השקפת עולם מפוכחת, שמשלימה עם העובדה שארה"ב שוב אינה רוצה, ואינה יכולה, להיות השוטר הגלובלי. "הסדר הישן" הולך ומתפוגג באזור ומה שיבוא אחריו לוט בערפל, אמר השר, אך ברור ש"אי היציבות תימשך עד שתהליך התמורות באזור ימצה את עצמו, ועלינו לנהוג בהתאם לכך".

הוא ציין, שהתקווה הגדולה ביותר להשגת יציבות רבת שנים באזור טמונה ביכולתן של מדינות כמצרים, לוב וסוריה להכפיף את עצמן לשלטון דמוקרטי. ארה"ב תוסיף להיות מעורבת בעיצוב הסדר החדש, אך היא חייבת לנהוג בחכמה: "הדבר יחייב הבנה ברורה של האינטרסים הלאומיים שלנו, של המגבלות שלנו וראיה מפוכחת של המורכבויות" באזור.

יחד עם זאת, נזהר הייגל מלהותיר רושם שארצו היא נמר של נייר. הוא הדגיש, כי ארה"ב תהיה מסוגלת לסכל את איום הגרעין האיראני למרות המשבר התקציבי שיקצץ עשרות מיליארדי דולרים מתקציב הפנטגון והקטנת הנוכחות האמריקנית במזה"ת.

"המזה"ת מוסיף להיות קדימות צבאית עליונה של ארה"ב", אמר שר ההגנה. "... למרות שמספר החיילים האמריקניים באזור פחת מאז סיום המלחמה בעיראק, אנו עושים מאמץ נחוש להציב שם כוחות אוויריים, הגנה מפני טילים וספינות באיכות הגבוהה ביותר, למשל מטוסי קרב מדגם אף 22, טילים בליסטיים שמוצבים על ספינות ומערכות מכ"ם מתוחכמות, כדי להרתיע תוקפנות איראנית ואיומים אחרים".

"היכולות שלנו באזור עולות בהרבה על אלה שעמדו לרשותנו ב-11 בספטמבר 2011", הוסיף שר ההגנה. "... לו חשבתי, שאין בידינו יכולות אלה, או שהן לא תעמודנה לרשותנו בגלל אתגרים תקציביים, לא היתה לי ברירה אלא לפנות לנשיא ולקונגרס ולהכריז על כך".

"נוכל להגן על האינטרסים של ארה"ב עם התקציב (הזמין) ולפעול כפי שהעם האמריקני מצפה שנפעל וזה מה שאנו מחוייבים לעשות", אמר הייגל.

על היחסים הביטחונים המיוחדים של ארה"ב עם ישראל אמר הייגל: "מעבר לשת"פ בטילים והגנה מפני טילים, משרד ההגנה האמריקני פועל כבר יותר משנה כדי להגדיל את יכולתה של ישראל להתמודד ולהגיב על מגוון רחב של איומים אחרים".

"המאמצים האלה הגיעו לשיאם בהודעתנו, בחודש שעבר, שארה"ב הסכימה לתת (לישראל) חבילה של יכולות צבאיות מתקדמות, לרבות מטוסי אוספרי...", אמר השר. "במקביל לעובדה שישראל היא המדינה היחידה במזה"ת שמשתתפת בתכנית מטוסי אף 35 (JSF, מטוסי הדור הבא של חיל האוויר), היכולות החדשות בחבילה האמריקנית המוצעת ישדרגו משמעותית את הייתרון הצבאי האיכותי שלה".

בעקבות ביקורות שנשמעו בישראל על כוונת ארה"ב למכור מערכות נשק מתקדמות גם למדינות במפרץ הפרסי, אמר הייגל, כי עסקות אלה יניבו תועלת לישראל. לדבריו, בביקורו בישראל, באפריל, הוא הדגיש באזני בני שיחו את "היחסים הביטחונים החזקים של ארה"ב עם מדינות ערביות, ובמיוחד מצרים, ירדן, והשותפים שלנו במפרץ הפרסי; יחסים אלה אינם משרתים רק את האינטרסים האסטרטגיים של ארה"ב אלא גם האינטרסים הביטחוניים של ישראל". הוא אמר גם, כי תמיכת וושינגטון במצרים תורמת לביטחונה של ישראל, וציין שההנהגה הנוכחית במצרים התחייבה לשמור על הסכם השלום עם ישראל.

הייגל קרא לישראל לקדם את תהליך השלום עם הפלסטינים מפני ששלום "יוכל ליצור הזדמנויות חדשות באזור".

על סוריה אמר שר ההגנה, ש"הולכת וגדלה" האפשרות שהמדינה תתפרק בעקבות מלחמת האזרחים ושהאלימות בתוך המדינה עלולה לגלוש מעבר לגבולותיה. מכל מקום, הוא לא חזר על אזהרת ברק אובמה ששימוש בנשק כימי יהיה חציה של "קו אדום".