הדולר היציג התחזק ל-3.558 ש': "ב"י מושך ספקולנטים"

האירו היציג נחלש מול השקל בכ-0.8% ל-4.636 שקלים ■ הין נחלש לרמה של כ-100 ין לדולר - שפל של 4.5 שנים; הבורסה ביפן זינקה בתגובה ■ אמש ננעל המסחר בוול סטריט בירידות שערים

המסחר בשוק המט"ח התנהל היום (ו') בהחלשות של השקל מול הדולר ובהתחזקות המטבע המקומי מול האירו. הדולר התחזק בכ-0.1% מול השקל ושערו היציג נקבע על 3.558 שקלים. האירו נחלש מול המטבע המקומי בכ-0.8% ונסחר וננעל ברמה של 4.636 שקלים. בעולם, נסחר הצמד אירו/דולר סביב 1.3 דולרים לאירו ואילו הין ממשיך להיחלש מול המטבע האמריקאי ואמש חצה את רף ה-100 ין לדולר, לראשונה מזה כ-4.5 שנים.

אמש ננעל המסחר בוול סטריט בירידות שערים קלות ובכך קטע רצף עליות של 5 ימים במהלכם מדדי ה-S&P 500 והדאו ג'ונס כבשו שיאים חדשים כמעט מדי יום. בורסות אסיה נננעלו במגמה מעורבת בעוד מדד הניקיי ביפן זינק בכ-3% ברקע להיחלשות המטבע המקומי. הבורסות באירופה נסחרות, לפי שעה, בעליות שערים.

גוברת הביקורת כנגד הצעת התקציב ל-2013-2014 שהגיש משרד האוצר השבוע. לפי התוכניות, האוצר מתכנן קיצוצים נרחבים בהיקף של כ-7 מיליארד שקל במקביל להעלאות מסים שכוללת בין היתר העלאת מס ההכנסה ב-1.5% בכל מדרגות המס והעלאת המע"מ ב-1%.

כלכלני בנק לאומי ציינו השבוע כי "בהתערבותו במסחר במטבע החוץ מציב למעשה בנק ישראל "רף תחתון" לשער השקל. דבר זה עשוי למשוך לישראל ספקולנטים ולחדש למעשה את 'מלחמת המטבעות' שאפיינה את שנת 2011, אז רכש בנק ישראל דולרים בשוק המט"ח בהיקפים גדולים".

בבנק איגוד מציינים בסקירה השבועית כי "שער החליפין ירד השבוע בשיעור של כ-0.5% ואף נסחר במהלך השבוע מתחת לשער 3.55 שקלים לדולר. ביום שני התערב סטנלי פישר שוב במסחר ע"י רכישת דולרים בהיקף של עשרות מליוני שקלים. ניתן לראות שההתערבויות האחרונות של בנק ישראל בשוק המט"ח מצליחות לבלום רק באופן זמני ולהאט את הירידה בשער הדולר מול השקל, אולם כנראה נדרשים עוד צעדים לשינוי במגמה. השבוע פורסם שנגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, פנה אל משרד האוצר בבקשה להשוות את המיסוי שמשלמים משקיעים מקומיים וזרים על אג"ח ממשלתיות ובכך להשפיע באופן עקיף על המגמה, כרגע נראה שאין הסכמה באוצר למהלך".