שני צדדים למטבע: בנק ישראל ינפיק מטבעות חדשים

לפי דיווח של "ידיעות אחרונות", בכוונת בנק ישראל לחדש את סדרת המטבעות שבארנקים של כולנו ■ בתכנון: מטבעות קלים וקטנים יותר, עליהם יוטבעו דמויות חשובות ■ הפעם - גם של מזרחיים

שקלים חדשים: לאחר 30 שנה שהיו בשימוש ואחרי הנפקת שטרות הכסף החדשים, הגיע גם תורם של המטבעות להתחדש. והפעם, בניגוד לשטרות הנייר, יש גם סיכוי שיופיעו עליהם אישים ממוצא מזרחי - כך מדווח הבוקר העיתון "ידיעות אחרונות".

על פי הדיווח, בבנק ישראל מתכננים להחליף בקרוב את כל סדרת המטבעות המרשרשים בארנקים של כולנו ולהטביע על צדם האחורי דמויות של אישים, כפי שהיה נהוג בעבר.

לאור הסערה שהתחוללה עקב הנפקת השטרות החדשים לאחר שהתברר שיופיעו עליהם רק אנשי רוח ממוצא אשכנזי, בכוונת בנק ישראל שלא להמתין 15 שנים עד להנפקת סבב השטרות הבא, אלא לפעול להנציח דמויות ממוצא מזרחי כבר בקרוב - על מטבעות.

כיום קיימים שישה סוגי מטבעות - 10 אגורות, חצי שקל, שקל, שני שקלים, חמישה שקלים ועשרה שקלים, ובכוונת הגורמים בבנק להשאיר את מספר המטבעות על כנו - אך לאחר שינוי בצורה, בגודל ובדמויות שעל גבי כולם.

בשלב זה עדיין לא ברור מי יופיעו על המטבעות החדשים, אולם בבנק ישראל כבר בטוחים שברצונם להחליפם, ומכמה סיבות מרכזיות. סיבה אחת נעוצה בביטחון: קיומם של אותם מטבעות בשוק במשך כל כך הרבה זמן מקל על זייפני המטבעות את העבודה, לאחר שכבר פיתחו מנגנון מתוחכם לזייפם. "החלפה של המטבעות תפגע ביכולות הזיוף - מה גם שבמטבעות החדשים יוכנסו שיפורים כמו אמצעי ביטחון", אמר בכיר בבנק ישראל.

סיבה נוספת היא מחיר המתכת שממנה מייצרים את המטבעות הקרובה לערך המטבע עצמו. כדי לחסוך בעלויות, המטבעות החדשים יהיו קטנים וגם קלים יותר מהנוכחיים. עלות הפקתו של מטבע חצי שקל, למשל, תעמוד על כרבע מעלות הפקתו כיום - זאת עקב הכוונה לצמצם את גודלו למטבע קטן מאוד, בדומה למטבעות האגורה ו-5 אגורות שהיו קיימים בעבר. מטבע השקל, לעומתם, צפוי לגדול - עקב כך שהוא נוטה להיאבד בקלות.

בבנק ישראל מבקשים גם להתחדש ולהתרענן לאחר 28 שנים שאותם המטבעות נמצאים בשימוש. בעוד כשנה, לאחר שיסיימו להנפיק את השטרות החדשים במלואם, יחלו לעסוק בבנק ישראל בהנפקת המטבעות. בתקווה שהפעם לא תתחולל סערה ציבורית ודמויות של מזרחיים אכן יתנוססו עליהם