פאבר: משהו רע יסיים את החגיגה ויוביל לקריסה בשווקים

הכלכלן הפסימי טוען כי אומנם לא ניתן לחזות לפני הזמן את הגורמים למפולות בשווקים, אך להערכתו מחירי המניות גובהים מדי ■ פאבר טוען כי קיים חוסר תיאום ענק בין הכלכלה הריאלית לשוקי המניות

הכלכלן הפסימי מארק פאבר, ידוע בתחזיות האפוקליפטיות שהוא מספק. הראלי האחרון בשווקים אומנם גרם לו להיות "מתון" יותר בתחזיות אך הוא עדיין נשאר פסימי לגבי העתיד. בתחזית חדשה שהוא פרסם לפני מספר ימים פאבר טוען כי משהו רע יקרה ויגרום לקריסה בשווקים.

בתחזית שכתב, פאבר תוהה "מה היה הטריגר שגרם למפולת של 1987, אז השווקים צנחו בכ-21% ביום אחד? מה היה הטריגר של משבר הדוט.קום ב-2000? מה הסיבה למפולת היפנית ב-1989? ומה גרם לקריסה האחרונה ב-2007, במהלכה נפלו השווקים בכ-50%?"

לדבריו, לא ניתן לחזות את הגורמים למפולות הללו לפני הזמן, אך ניתן לומר שמשהו תמיד מניע את השווקים לעליות או ירידות חדות. להערכתו של פאבר, בהתחשב בעובדה כי שוקי המניות טיפסו ביותר מ-130% מאז 2009, הם בכלל לא זולים ולכן כדי לנקוט במשנה זהירות כעת. "משהו יקרה בסוף, אם בזירה הגיאופוליטית ואם בזירה הכלכלית. אני היתיי נזהר מאוד להיות במשקל יתר על מניות. אני עדיין מחזיק 25% מהתיק במניות ו-25% באג"ח קונצרני", הוא טוען.

"ב-40 שנה שבהן אני עובד ככלכלן וכמשקיע, מעולם לא ראיתי חוסר קורלציה עצום שכזה בין שוקי המניות לבין המציאות הכלכלית", לדברי פאבר. "שווי הנכסים הוא בשמיים ואילו המצב הכלכלי של האדם הפשוט הוא גרוע". הכלכלן הפסימי מסביר וטוען כי ההכנסה הריאלית של משקי הבית נמצאת בירידה מתמדת בשנים האחרונות ואילו שוקי המניות נמצאים בעלייה. "זה ייגמר בצורה רעה", הוא טוען.