אין XL: באופנת אברקרומבי מעוניינים רק ב"אנשים רזים ויפים"

המרדף האגרסיבי אחרי הפלח של בני 18 עד 22 הוא יוזמה של מנכ"ל אברקרומבי אנד פיץ', מייק ג'פריס, שמודה כי הוא "פוסל חלק מהקהל" ■ מנגד, H&M השיקה קמפיין בגדי ים בכיכובה של דוגמנית למידות גדולות ועוררה תגובות סוערות

מנכ"ל אברקרומבי אנד פיץ', חברת האופנה האמריקאית, מואשם בכך שהוא מונע במתכוון מנשים במידות גדולות ללבוש את בגדי הרשת, זאת על-ידי הגבלת מידת הבגדים ל-Large.

הטענות האחרונות בנושא זה מגיעות מרובין לואיס, אנליסט של תעשיית הקמעונאות, שאומר כי "מנכ"ל החברה, מייק ג'פריס, אינו רוצה שאנשים בעלי מידות גדולות יערכו קניות בחנויות שלו. הוא רוצה אנשים רזים ויפים".

בראיון ל-Business Insider, אתר החדשות בנושא טכנולוגיה ועסקים, טען לואיס כי ג'פריס אינו רוצה שלקוחות הליבה שלו יהיו אנשים שאינם חטובים.

"אנשים שלובשים את הבגדים של הרשת צריכים להרגיש כאילו הם משתייכים ל'חבר'ה המגניבים'", אמר המנכ"ל.

הרשת, שלה 300 סניפים בארה"ב, מוכרת בגדי גברים בגדלים XL ו-XXL, אך אלה מיועדים להתאים אך ורק לספורטאים גבוהים וחסונים, אומר לואיס. "אברקרומבי מעוניינת רק באנשים שיש להם בטן שטוחה לגמרי ונראים כאילו הם עומדים לקפוץ על גלשן".

"רוצים לשווק לאנשים מגניבים"

המרדף האגרסיבי של אברקרומבי אנד פיץ' אחר הפלח הדמוגרפי של בני ה-18 עד ה-22 הממותגים והסקסיים הוא בעיקר יוזמה של המנכ"ל בן ה-68 של החברה, שהסביר את האסטרטגיה שלו לאתר Salon כבר בשנת 2006.

"אנחנו שוכרים עובדים נאים לחנויות שלנו", אמר אז ג'פריס. "כי אנשים שנראים טוב מושכים אנשים אחרים שנראים טוב, ואנחנו רוצים לשווק לאנשים מגניבים שנראים טוב. אנחנו לא משווקים לאף אחד אחר".

הוא המשיך ואמר: "הרבה אנשים לא אמורים להשתייך לבגדים שלנו. האם אנחנו פוסלים חלק מהקהל? בהחלט כן".

החברה, הידועה בשל צוות המכירות העירום למחצה בחנויותיה, זכתה כבר לביקורת קשה על הדגש שהיא שמה על מראה. בשנת 2004 אברקרומבי אנד פיץ' הגיעה להסכם פשרה בהיקף של 40 מיליון דולר, בתביעה ייצוגית על אפליה שהוגשה נגדה בארה"ב. במסגרת התביעה היא הואשמה כי היא מעסיקה כמעט אך ורק צוות של עובדים לבנים.

בשנה שעברה חשפה הודעת דואר אלקטרוני שהודלפה מהחברה כי עובדים בחנות של הרשת במילאנו אולצו לבצע תרגילים בסגנון צבאי, כמו שכיבות סמיכה וכפיפות בטן, כדי לשמור על מראה גופם השרירי.

אך המדיניות של אברקרומבי - שלא לפנות ללקוחות בעלי משקל עודף - עשויה להסתבר לא רק כיחסי ציבור רעים, כי אם גם כמזיקה מבחינה עסקית. על-פי אומדנים שנערכו באחרונה, כשני שליש מאוכלוסיית ארה"ב הרוכשת בגדים מצויה בקטגוריית המידות הגדולות (מידות 14 ומעלה).

"לא מעבירים מסר"

חברת האופנה H&M כנראה מכירה את הנתונים האלה, ובאחרונה שכרה את שירותיה של דוגמנית המידות הגדולות ג'ני ראנג כפרזנטורית בגדי-הים של החברה.

המהלך עורר רעש ברשת, אך החברה עצמה בחרה שלא לעשות יחסי ציבור או לעסוק באופן בחירת הדוגמנית.

מהחברה נמסר כי "המטרה שלנו היא לא להעביר מסר או להציג משהו אידיאלי, אלא למצוא דוגמנית שיכולה להדגים את הקולקציה בדרך מעוררת השראה וברורה".