הדולר היציג התחזק וממשיך לעלות בעקבות הודעת ב"י

האירו עבר לעלייה של 0.8% ונסחר סביב 4.68 שקלים ■ הין ממשיך להיחלש לרמה של כ-102 ין לדולר ■ בזירה המקומית: דיונים מרתוניים לגבי הקיצוץ בתקציב הביטחון - מסתמנת פשרה

המסחר בשוק המט"ח עבר להתנהל היום (ב') תוך החלשות של השקל בעקבות ההודעה הדרמטית של בנק ישראל. הדולר היציג נקבע על 3.57 שקלים וכעת הוא נסחר סביב 3.6 שקלים. האירו נקבע ללא שינוי ברמה של 4.635 שקלים וכעת הוא נסחר סביב 4.67 שקלים. בעולם נסחר הצמד אירו/דולר סביב 1.29 דולרים לאירו, בעוד הין ממשיך במגמת ההיחלשות מול המטבעות המרכזיים וחצה את רף ה-102 ין לדולר.

נגיד בנק ישראל היוצא, פרופ' סטנלי פישר, מפתיע והכריז היום על הורדת הריבית במשק ב-0.25% ל-1.5%, ובמקביל משיק תוכנית רכישת דולרים חדשה על מנת לאזן את השפעת הזרמת הגז מ"תמר" שהחלישה את הדולר מול השקל.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות אמר בעקבות צעדי בנק ישראל: "בנק ישראל עושה את הפעולה המתבקשת כצעד ראשון וכמבוגר האחראי מפחית את שער ריבית השקל. מהלך זה צפוי לאושש את הפעילות הכלכלית במשק ולפגוע בפער הריביות שבין הדולר לבין השקל. מהלך זה יתמוך בפיחות השקל ויתרום לרווחיות הייצוא ולתנאי הסחר של הייצוא הישראלי בשווקים הגלובליים. הפחתת הריבית תפגע באטרקטיביות של ההימור שביצעו משקיעים מקומיים וזרים והביא לייסוף השקל. לדעתנו יידרש בנק ישראל לבצע הפחתת ריבית נוספת כבר בעתיד הקרוב במטרה לבלום את התחזקות השקל".

בזירה המקומית סערת התקציב ל-2013-2014 מסרבת לדעוך. נזכיר, הצעת התקציב כוללת קיצוצים בהיקף של כ-7 מיליארד שקל וכן העלאות מסים שכוללות בין היתר את העלאת מס ההכנסה בשיעור של 1.5%, העלאת המע"מ ב-1% והעלאת מס חברות ב-1% ל-26%. ביממה האחרונה נערכו דיונים מרתוניים במטרה להגיע להסכמות בנוגע לקיצוץ בתקציב הביטחון. הבוקר מסרו גורמים המעורבים במו"מ בין משרד האוצר למערכת הביטחון מסרו כי מסתמן "פתרון חשבונאי" למשבר תקציב הביטחון. הגורמים הסבירו כי ניתן שלא לקצץ בתקציב הביטחון - אך בלי צורך להטיל גזירות נוספות, לרבות קיצוצים או העלאת מסים על הציבור הרחב.

"שבוע המסחר הקודם נחתם בזינוק חד בערכו של הדולר מול המטבעות המרכזיים בעולם, וגם למול השקל. בגרף של הדולר-שקל ניתן לראות תבנית מאוד מעודדת, כאשר הצמד נעל ביום שישי מעל הטווח של כל השבוע שעבר. לפחות ברמה הטכנית, מדובר באיתות חזק כלפי מעלה, והדבר עשוי להקנות מומנטום חיובי לצמד עם פתיחת שבוע המסחר בזירת המט"ח המקומית", כך מציינים הבוקר במחלקת המחקר של FXCM ישראל.

ב-FXCM מוסיפים עוד כי "המסחר בדולר-שקל יוכתב השבוע על פי התנהגותו של הדולר בעולם. אם נראה את המשך התחזקותו של הדולר, גם הדולר-שקל יעלה מעלה. המפנה בדולר-שקל מתרחש ברמת המפתח של 3.55, ולאור העובדה כי הדולר-שקל היה מצוי ברמה של מכירת יתר וכי בנק ישראל התערב במסחר באזור 3.55, הרי שייתכן שכל הגורמים הללו ידחפו את הדולר-שקל מעלה השבוע. רמת המפתח הבאה היא 3.59, ולאחר מכן 3.60. ירידה מתחת ל-3.56 שוב תעמיד למבחן את הרצפה ב-3.55 ואת התגובה של בנק ישראל".