חקלאות העתיד - סיכון או הזדמנות?

בכלכלה החדשה ניתן לייצר תפוקות ענק עם כוח-אדם מועט יחסית ■ ישראל עשויה להפוך ל"אור לגויים" בתחומי החקלאות, האנרגיה המתחדשת, המים והמזון

המומחיות שלי היא בניהול סיכונים. רוב האנשים מתמקדים בצד השלילי של אי הוודאות וחוששים מפניה - אבל שוכחים שניתן להתמודד עם חלק מהתוצאות השליליות באמצעות ביטוח. בצד החיובי, יש לזכור שבלי אי ודאות העולם שלנו היה קופא על שמריו, שכן בעולם היפותטי, חסר סיכון, לא נוצרות הזדמנויות.

בתחום החקלאות קיימים סיכונים שניתן לבטח מפניהם, ובמקביל קיימות הזדמנויות. בתחילת שנות ה-80 הייתי מעורב בפרויקט ענק שמטרתו הייתה להגדיל את תפוקת המזון של אמריקה הלטינית. לשם כך נדרשה טכנולוגיה חקלאית משוכללת: זרעים, דשנים, השקיה וכו'. אלפי מומחים חקלאים השתתפו בפרויקט, אולם חסר היה המימון להתנעת השינוי: איזה בנק ילווה לחקלאי עני באקוודור את הכסף לרכישת הטכנולוגיה? ניצלנו את הרעיון של קנט - הקרן לביטוח סיכוני טבע בחקלאות בישראל - שהיא אחת מתוכניות הביטוח החקלאי היעילות בעולם, והקמנו חברות ביטוח בארצות אמריקה הלטינית.

חברות הביטוח הוקמו בדרך-כלל בהשתתפות הממשלות, וחלק מהפרמיות וביטוח המשנה מומן בעזרה ממשלתית. ביטוח היבולים שימש כבטוחה בידי הבנקים להחזר ההלוואות. זה איפשר את המימון לרכישת הטכנולוגיות, והביא להקפצת היבול החקלאי. הדבר השפיע במישרין על חייהם של מאות מיליוני אנשים.

בילדותי ישראל ייבאה כשני שלישים מכל המזון, והייתה בעיקר יצואנית של פרי הדר, כיום ישראל ממלאת את רוב צורכי המזון של תושביה, שמספרם גדל משמעותית. ובמקביל הפכה ליצואנית של תוצרת חקלאית מגוונת לאירופה. ישראל מפתחת טכנולוגיות חדישות והפכה למובילה עולמית בתחומים כגון השקיה, זנים מתוחכמים וטכנולוגיות חקלאיות.

בכלכלה החדשה ניתן לייצר תפוקות ענק עם כוח-אדם מועט יחסית. ישראל עשויה להפוך ל"אור לגויים" בתחומי החקלאות, האנרגיה המתחדשת, המים והמזון. הדבר מחייב בניית מערכות כלכליות-חברתיות חדשות, שיאפשרו לאנשים להתפרנס ובמקביל גם להבטיח את עתידם הפנסיוני. במקביל יש להבטיח את המקורות הכספיים: מאחר שמערכות פנסיה, מטבען, מתבססות על השקעות ארוכות טווח, יהיה זה אך הגיוני להפנות חלק משמעותי מהחיסכון הפנסיוני להשקעות ריאליות בהתקדמות מדעית וטכנולוגית, לרבות בטכנולוגיות חקלאיות חדשות, במקום לבזבזן על ספקולציות פיננסיות המסתיימות בקטסטרופות.

* פרופ' (אמריטוס) יהודה כהנא, מהפקולטה לניהול אוניברסיטת תל-אביב וראש מכון אקירוב לעסקים וסביבה, ירחיב על ניהול הסיכונים וההזדמנויות בחקלאות בוועידת קנט 2013 שתתקיים ב-20 במאי 2013 במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל-אביב.