שנתיים אחרי חרם הקוטג': כוחה של תנובה מתעצם

סטורנקסט: בינואר-אפריל השנה עלו מכירות תנובה בשיעור של 4.8% ■ גל ההתייקרויות הביא לעלייה של 3% במכירות שוק מוצרי הצריכה השוטפת בישראל

שנתיים אחרי חרם הקוטג', כוחה של קבוצת תנובה, בהנהלתו של אריק שור, הולך ומתעצם. לפי נתוני סטורנקסט, בין החודשים ינואר לאפריל השנה עלו מכירותיה של תנובה במחירים לצרכן בשיעור של 4.8%. בהתאם, נתח השוק שלה עלה ל-14.9%.

תנובה נהנית במיוחד מחולשתה של טרה והתחזקותה הכללית נובעת במידה רבה מכך. בחודש אפריל 2013 הגיעה תנובה לנתח שוק של 59% משוק החלב.

מכירותיה של תנובה עולות בזמן שהשוק צומח ב-3% בלבד ל-12.61 מיליארד שקל, צמיחה שמיוחסת לעליות המחיר שחלו מאז השנה שעברה.

כפי שנחשף ב"גלובס", שוק מוצרי הצריכה השוטפת (FMCG) בנטרול עליות המחיר, נשחק ב-1.8%, כשמכירות המזון ירדו ריאלית ב-2.3%.

למרות התחזקותה של תנובה, הספקית הגדולה ביותר בשוק, כוחם המצרפי של 10 הספקים הגדולים נחלש במעט לנתח שוק של 57.7%, לעומת 58.2% בתקופה המקבילה אשתקד. בתחום המזון בלבד היוו מכירות 10 הספקים המובילים 61.9% מהמכירות.

הספקית השנייה בגודלה בשוק, קבוצת שטראוס, רושמת בתקופה זו ירידה של 0.4% במכירות ונתח השוק שלה יורד במעט. היחלשותה של שטראוס באה לידי ביטוי גם בשוק החלב.

מי שבולטת במיוחד בהיחלשותה היא חברת יוניליוור ישראל, שנתח השוק שלה ירד מ-4.3% ל-4.1%, בעקבות ירידה של 1.9% במכירות לצרכן. החולשה העיקרית של יוניליוור, יצרנית דגני הבוקר תלמה, היא בתחום המזון שבו רשמו מכירותיה לצרכן ירידה של 5.3%.

בניגוד ליוניליוור, בולטת בהתחזקותה קבוצת נטו שבשליטת דודי עזרא, וזאת בעקבות עלייה כוללת של 6% במכירות לצרכן - עלייה כפולה מעליית השוק.

אחרי שהשלישון הראשון אשתקד התאפיין בירידה במכירות המשקאות, מכירות המשקאות עולות מתחילת השנה, בעיקר בשל עליית מחיר, ומביאות להתחזקות בנתח השוק של חברות המשקאות, למעט חברת קוקה-קולה ישראל, שנחלשת בנתח השוק בשל היחלשותה של החברה-הבת טרה.

מכירותיה של טמפו לצרכן צמחו ב-13.4%, ואילו מכירותיה של חברת יפאורה-תבורי עלו ב-6.1%.

חברה נוספת שבולטת בהתחזקותה היא חברת ויליפוד, שמכירותיה לצרכן צמחו בתקופה זו ב-23.5%, אם כי נתח השוק שלה קטן יחסית ועומד על 0.8% בלבד.

התפלגות הספקים
 התפלגות הספקים