שרודרס: "המשבר גבה מחיר מהעולם"; מהן ההמלצות?

לפי חברת ההשקעות שרודרס, מגמות כמו העלייה באבטלה והזדקנות האוכלוסייה, דווקא צריכות למשוך את תשומת ליבם של המשקיעים ■ מיהן החברות שייהנו מהתהליכים החדשים בשווקים

זה אולי נשמע כמו קלישאה אבל זה מה שקורה, ממש עכשיו, ברחבי העולם. בחברת ההשקעות וניהול הנכסים הבריטית שרודרס (Schroders) ערכו מחקר בנושא וזיהו כמה מגמות שמשפיעות על הצריכה. באופן עקיף, מגמות אלה משפיעות גם על המשקיעים - הן בחברות שפונות ישירות לצרכן, והן בחברות בתחומים נוספים כמו מסחר מקוון ובריאות. בבנק ההשקעות השוויצרי קרדיט סוויס מזהים כמה מניות מומלצות בתחומים השונים, שעשויות להניב תשואה נאה בעתיד.

"המשבר הכלכלי גבה מחיר מהצרכנים ברחבי העולם, בעיקר בשווקים המפותחים. הורדת המינוף הפיננסי, ההזדקנות, חוסר הוודאות בשוק העבודה והעלייה באבטלה - כולם גורמים ללחץ על המגמות בתחום הצריכה", כך כותבת וירג'יני מאיסונוב, ראש תחום מניות גלובליות בשרודרס. במחקר שערכה, מאיסונוב מנסה לשרטט את המגמות הנוכחיות והעתידיות, על רקע ההתאוששות האיטית מהמשבר הפיננסי.

לדבריה, הצריכה היא חלק מהותי מהכלכלה העולמית - כ-60% מהתמ"ג במדינות רבות, ובהן ארה"ב, בריטניה, מדינות גוש האירו, ברזיל ויפן. סין יוצאת דופן עם נתון של פחות מ-40%.

אחת המגמות שמוזכרות במחקר היא הורדת המינוף של משקי הבית, מה שמשפיע ישירות על הצריכה הביתית. בארה"ב, למשל, משקי הבית צמצמו את המינוף ב-584 מיליארד דולר מ-2008, והמגמה נמשכת. לכן ממליצה מאיסונוב למשקיעים "להיות סלקטיביים בבחירת פלחי השוק, בהתאם למגמה השלטת בו". אך בניגוד לארה"ב, בשווקים המתעוררים עולה הצריכה בקצב מהיר.

דור המחוברים קונה יותר ברשת

מגמה נוספת שמזהה מאיסונוב נוגעת לסין ולמדינות המתפתחות. הרגלי הצריכה שם עוברים שינוי כאשר חלקם של המוצרים הבסיסיים (דוגמת מזון) בסל הצריכה יורד, ואילו חלקם של מוצרים כמו הלבשה, מוצרי חשמל, ואף מוצרים שנחשבים למותרות כמו שירותי תיירות ותקשורת, עולה. עם זאת, היא עדיין רואה הזדמנויות גם במדינות המפותחות. "יש כמה תחומים שבהם הביקוש גדל, לדוגמה בסקטורים הקשורים לשוק הדיור בארה"ב", היא מציינת.

מאיסונוב מגדירה את הדור הנוכחי כ"דור ה-C", מלשון Connected - מחובר. לדבריה, התופעה כוללת את כל הגילים, המדינות והתרבויות, ומתאפיינת בגישה לטכנולוגיה, מה שמתבטא בגידול ברכישות און-ליין - בארה"ב 7% ובאנגליה 13% מהמכירות הקמעונאיות מבוצעות באינטרנט. הצפי הוא לגידול משמעותי במדינות אלה וגם בסין.

אחת התעשיות שמושפעות ממגמה זו היא התשלומים באמצעות מכשירים ניידים. ב-2011 העסקאות מסוג זה הגיעו ל-106 מיליארד דולר, והן צפויות לצמוח בקצב שנתי של כ-42% ולהגיע ב-2016 ל-617 מיליארד דולר. מאיסונוב מזכירה שחקניות נישה כמו Square ו-Intuit שפעילות בתחום, לצד חברות האשראי הגדולות ויזה ומאסטרקארד.

עוד מגמה שמשפיעה על הצריכה היא הזדקנות האוכלוסייה. "הרגלי הצריכה משתנים לאורך החיים. ההוצאה לנפש מגיעה לשיאה בעשור השישי של החיים, כשהילדים עוזבים את הבית והכנסות הזוג קופצות משמעותית", היא מציינת. בעוד שעד גיל 25 עיקר ההוצאה היא על ביגוד, סלולרי, אלכוהול וטבק, וסביב גיל 30 רוב ההוצאה היא על דיור, ריהוט ורכב; בגילאי 35-44 מדובר על הוצאות שקשורות לילדים ולחינוכם; בגיל 55 חוגגים עם הוצאות על נופש ותרבות לצד הוצאות ביטוח חיים, ובפרישה עיקר ההוצאות הן על בריאות, נופש וספרים.

בשרודרס מעריכים כי העלייה בתוחלת החיים במדינות מערביות רבות מכבידה על הכלכלה ועלולה ליצור משבר פנסיוני, אך יש בה גם פן חיובי למשקיעים, שיכולים לזהות מגמות חזקות שקשורות לכך. לדוגמה, זיהוי חברות תרופות שפעילות בתחומים הקשורים לזקנה.

מגמה עתידית שתשפיע על הצריכה היא "דור ה-F" - ילידי 1996 והלאה, שמרבים להשתמש ברשתות החברתיות, ובפרט בפייסבוק. הם גדלו בתקופת מיתון ממושך ועשויים לגדול כצרכנים "שונאי סיכון", בדומה לדור שלאחר השפל הגדול בארה"ב. "חברות, ממשלות ומשקיעים יצטרכו להסתגל לעליית דור ה-F וללמוד איך לזכות באמונם ובכספם", כותבת מאיסונוב.

קרדיט סוויס
 קרדיט סוויס