HSBC: "החששות לגבי היציבות הפיננסית של סין גדלים"

כלכלני HSBC, בראשות הכלכלן הראשי סטיבן קינג, מציינים כי הצמיחה של הכלכלה הסינית נחלשת, למרות צמיחה ניכרת של האשראי, וכי התפתחויות אלה טומנות בחובן סיכונים לסין ולכלכלה הגלובלית כולה, בטווח הארוך

"החששות לגבי היציבות הפיננסית של סין גדלים". כך מעריכים כלכלני מחלקת המחקר הגלובלית של בנק HSBC , בסקירה מיוחדת של הכלכלה הסינית, שפרסמו היום, תחת הכותרת "הכאבים הגוברים של סין".

כלכלני HSBC, בראשות הכלכלן הראשי סטיבן קינג, מציינים כי הצמיחה של הכלכלה הסינית נחלשת, למרות צמיחה ניכרת של האשראי, וכי התפתחויות אלה טומנות בחובן סיכונים לסין ולכלכלה הגלובלית כולה, בטווח הארוך. ב-HSBC מביעים אופטימיות ביחס לתגובת מקבלי ההחלטות בסין להתפתחויות אלה ומעריכים כי הם ימצאו את האיזון הנכון בין שמירה על הצמיחה לבין ביצוע רפורמות נדרשות.

האתגרים העומדים בפני הכלכלה הסינית יידונו בהרחבה בכנס הלקוחות השנתי של HSBC, שייערך ב-29 במאי. בין הבעיות שעמן מתמודדת הכלכלה הסינית, על פי כלכלני HSBC, ניתן לציין את העובדה שהאשראי בסין צומח בקצב מהיר יותר מהתמ"ג מאז 2009, "בנקי צל" תופסים חלק גדל והולך במערכת הפיננסית והחוב של הממשלות המקומית בסין נמצא במגמת עלייה.

לדברי כלכלי HSBC, התפתחויות אלה נובעות מהצמיחה המהירה של ענף התשתיות במדינה, שהממשל הסיני מאפשר מאז 2008, וצוינו לרעה גם על ידי סוכנות הדירוג פיץ', כאשר הורידה בחודש שעבר את הדירוג לטווח ארוך של המטבע המקומי. ב-HSBC מציינים כי לאופן שבו יגיב הממשל בבייג'ין לאיומים אלה תהיה השפעה משמעותית על סין ועל הכלכלה הגלובלית כולה, וכי המשימה הקריטית ביותר של הממשל תהיה למצוא את האיזון הנכון.

שיעור צמיחה נמוך מדי ואבטלה גוברת עלולים להוביל לאי שקט פנימי ולצניחה של מחירי הסחורות בעולם. מאידך, מהלכים מוגזמים ולא מבוקרים לעידוד הצמיחה, ללא התייחסות לטיב הצמיחה, עלולים להוביל להיווצרות בועות פיננסיות ואפילו לקריסה שמקורה בשוקי האשראי. עוד מעריכים כלכלני HSBC כי ההשקעות בתחום התשתיות בסין יניבו החזרים בטווח הארוך, אבל סבורים שהאופן שבו הן ממומנות אינו יכול להימשך לאורך זמן, ולכן יש צורך ברפורמות.

הם קוראים להגברת הרגולציה על תופעת "בנקאות הצל" בסין ול"יחס מציאותי יותר של הבנקים לאשראי גרוע". כלכלני HSBC מביעים את בטחונם כי מקבלי ההחלטות בסין ידעו לספק את הסחורה, על סמך האופן שבו ניהלו את הכלכלה הסינית עד היום.