דונלד טראמפ: "אקים מרכז גולף באשקלון"

בעוד חודש יאושר מתווה תוכנית לשיווק קרקע בת 840 דונם המתעניין הבולט במכרז לרכישת הקרקע הוא המיליארדר האמריקני

אחרי שנים של עיכובים בתוכנית לשיווק קרקע בת 840 דונם, המיועדת להקמת כפר גולף סמוך לחוף הים באשקלון, עומד מינהל מקרקעי ישראל לאשר בעוד חודש את מתווה התוכנית לקראת שיווק. ל"גלובס" נודע כי המתעניין הבולט לרכישת הקרקע: המיליארדר האמריקני דונלד טראמפ.

מדובר בקרקע הממוקמת בשכונת ברנע בצפון אשקלון, צמוד לשמורת ניצנים. הקרקע מוגדרת "פארק נופש חופי", ומקודמת עליה תוכנית להקמת כפר גולף ובה מתחם גולף בן 18 גומות, 650 יחידות נופש מלונאיות, מרכז קונגרסים, קאנטרי קלאב ושטחי מסחר.

בחודשים האחרונים הגיעו לאשקלון נציגיו של טראמפ ובחנו את השטח והתוכניות החלות עליו. בתום הביקור, שיגר טראמפ מכתב לראש עיריית אשקלון בני וקנין ובו ציין: "אני נרגש מהתוכניות להקמת מרכז גולף ברמה בינלאומית, צמוד לים התיכון בעירך היפה. יש לי חיבה רבה למדינת ישראל ואזרחיה ואני מאמין כי ישראל ראויה להיות כלולה ברשימת הקהילות שמארחות את מרכזי הגולף של טראמפ".

התוכנית מקודמת במסגרת תמ"א 39, תוכנית מתאר ארצית למרחב ניצנים וצפון אשקלון, שאושרה בשנת 2005 כחלק מהערכות המדינה לקליטת מפוני גוש קטיף, וכללה תכנון של שטח בן 40 אלף דונם בין אשדוד לאשקלון. התוכנית הספציפית למרכז הגולף התעכבה במשך שנים ארוכות בין היתר בשל מחסור ביזמים העוסקים בתחום הגולף בישראל, וכן בשל מציאת פתרונות למימון העלויות הגבוהות הצפויות כתוצאה מהשקיית הדשא.

כעת נודע ל"גלובס" כי בעוד חודש יובא מתווה התוכנית לאישור במינהל מקרקעי ישראל, ולאחריו צפוי המינהל לפרסם מכרז לשיווק הקרקע. הסיבות שהופכות אותו לאתר אטרקטיבי עבור יזמים העוסקים בתחום, בין השאר, הן כי מזג האוויר בישראל מאפשר לקיים את משחקי הגולף בכל ימות השנה, וכן כי האתר עצמו ממוקם במרחק של 100 מטר מן הים.

"הפרויקט יהיה כלכלי"

"היו הרבה עיכובים בקידום התוכנית, גם בוועדות התכנון וגם במינהל מקרקעי ישראל, וכעת יש קידום משמעותי באישור שלה, גם על ידי משרד התיירות", אמר וקנין, "היו יזמים שהביעו עניין בתוכנית, אך בגלל העיכובים בשיווק הקרקע הדברים לא יצאו אל הפועל. בשנים האחרונות אנחנו מבקשים לעניין במכרז בעיקר יזמים מחו"ל. הגעתי לעורך הדין של דונלד טראמפ, שהגיע לאשקלון ובדק את הפרויקט הנ"ל, וטראמפ הביע עניין בקרקע, מה שתואם את המדיניות שלו להרחיב השקעות בתחום הגולף.

"אני מאמין שהפרויקט הזה יהיה כלכלי, גם כי הוא יכלול יחידות נופש וגם כי מזג האוויר יאפשר לשחק כאן 12 חודשים בשנה. אין באמת חורף באשקלון, בחודש ינואר יורד גשם לשעה וזהו. באירופה ובמזרח אירופה יש עשרות אלפי פרויקטים של גולף, אבל מזג האוויר לא מאפשר לשחק במגרשים האלה.

"חובבי גולף יאהבו להגיע לכאן כי אין הרבה אתרי גולף שממוקמים ממש על הים. היום בשביל להגיע ברכב מנמל התעופה בן גוריון לאשקלון נוסעים 40 דקות, וברכבת זה לוקח 35 דקות".

לפני יותר מעשור החלה חברת נתנאל שקד להקים פרויקט מגורים שכלל גם מתחם גולף באשקלון. אלא שהחברה נקלעה לקשיים והפרויקט לא התרומם. ב-2006, בתקופת כהונתו של ראש הממשלה אהוד אולמרט, רכשה הממשלה את המתחם עבור מפוני גוש קטיף.