לחזור לריביירה הצרפתית

האפקט של גטסבי הגדול עדיין מורגש בווילות שלחופי הים התיכון

כשסקוט פיצג'רלד יצר את הדמות המפורסמת ביותר שלו, ג'יי גטסבי, במחצית שנות ה-20 של המאה שעברה, נהנה הסופר האמריקני מהחיים הטובים בווילה מהממת בריביירה הצרפתית והתחכך במסיבות עם ארנסט המינגוויי, דורותי פרקר ודומיהם. החודש, חזרה תשומת הלב לריביירה של גטסבי עם סרטו החדש של הבמאי באז לורמן, "גטסבי הגדול", שהושק בפסטיבל קאן.

בני לווייתו הססגוניים של פיצג'רלד - "הדור האבוד" של אמריקנים שחיפשו בריביירה מקלט מתקופת היובש של אחרי מלחמת העולם בארצם - אינם איתנו, אבל המורשת שלהם, כן.

את הזוהר של תקופת גטסבי אפשר עדיין לחוש בפסטיבל בווילות שעל המים ב"מפרץ המיליארדרים" בקאפ ד'אנטיב, שנמכרות גם ב-300 מיליון אירו, כך לפי פרדריק ללו מסוכנות הנכסים אסטייט נט פראנס.

בווילה פיקולט, שבה שבעה חדרי השינה על קאפ ד'אנטיב התגוררו פיצג'רלד ורעייתו זלדה בשנים 1922-1924. הנוף מהווילה מופיע על כריכת המהדורה המקורית של "ענוג הוא הלילה", שפיצג'רלד כתב כשהתגורר בה. הבית עצמו מתואר בפסקאות הפתיחה של הספר כ"מלון גדול וגאה בוורוד. דקלים אומרי כבוד מצננים את חזיתו הסמוקה, ולפניו משתרע חוף קצר ומסחרר".

מיקומה הנחשק של פיקולט - סמוך לחוף לגארופ שבו ערך חוג מכריו של פיצג'רלד פיקניקים בזבזניים ונחשב לאחד החופים הנוצצים בריביירה - מעלה את מחיר הווילה, 27.5 מיליון אירו. "הסממנים המקוריים של הווילה שוחזרו בקפדנות, כולל ציורי הקיר החיצוניים וגן החורף בסגנון אר-דקו", אומרת מריה מקלין מסוכנות סותבי'ס אינטרנשיונל ריאלטי, שמשווקת את הנכס.

מס שמרחיק אמריקאים

חסידי האר-דקו יכולים לבדוק גם את טאנה מרה, עוד וילה על קאפ ד'אנטיב שעומדת למכירה ב-14.9 מיליון אירו. זו וילה של חמישה חדרי שינה שמשלבת גרם מדרגות וכרכובים מרהיבים, עם פינוקים המתאימים לחוג הסילון הבינלאומי במאה ה-21. היא כוללת חדר כספות שמוסתר מאחורי קולנוע ביתי ובריכה מפוצלת עם נוף פנורמי לים התיכון, שמוסתר מעט רק על ידי עץ אורן דמוי שמשיה.

את טאנה מרה (Tanah Merah) בנה ב-1937 בארי דירקס, אדריכל אמריקני שהקריירה שלו בריביירה החלה ב-1925 כשעיצב מחדש את אחוזת קאפ פרה של סומרסט מוהם. הוא המשיך לעצב כמה מהנכסים הידועים ביותר של החוף עבור כוכבי הוליווד ומשפחות מלוכה.

טאנה מרה הוזנחה בעשורים האחרונים, אך הקבלן פטריס מונטורו, בעליה של קבוצת רג'יס בצרפת, הציל אותה ועיצב מחדש כל מתקן ואביזר, עד לידיות הדלתות ואריחי המקלחות, ביחד עם ענתיקות שכולן כלולות במחיר.

למרות שמס העשירים שחוקק נשיא צרפת פרנסואה הולנד מרתיע אמריקנים עשירים רבים, קאפ ד'אנטיב היה המקום שבו חשקו קודמיהם כאשר טאנה מרה נבנתה. "לאנשים יש דרך ליהנות מהחיים אפילו בזמני משבר. זה מה שמשך לכאן אנשים בשנות ה-20 וה-30", אומר מונטורו. "בבתי הקפה שומעים קולות מכל העולם, ואנשים שלא היו עומדים בתור לשום דבר מסתדרים בשורה לפני המאפיה כדי לנסות להגיד כמה מילים בצרפתית".

בגרו, כפר ליד ניס, משווקת סוכנות סאוויל את וילה דה שאטונף מהמאה ה-18, נכס עם תשעה חדרי שינה ומגורי אורחים ועובדים נפרדים, אורוות וקאפלה. המחיר: 15 מיליון אירו.

באזור ניס שוכן גם אזור המגורים לה קליפורני, במרחק 20 דקות הליכה מהטיילת בקאן. באזור זה משווקת סוכנות נייט פרנק את רוש קלין, הווילה שהייתה שייכת לאסתי לאודר, ב-9.85 מיליון אירו. לאודר החלה לבנות לעצמה אם שמה כמלכת קוסמטיקה בארה"ב כאשר היא ובעלה ג'וזף קנו את הווילה הנאה, שנבנתה ב-1880. הבעלים הנוכחיים קנו את הווילה במצב מוזנח לפני כמה שנים, והפכו אותה לבית מודרני עם רצפות שיש, מרחבי אירוח ענקיים ובריכת שחיה גדולה בחצר. אבל רוחה של לאודר מורגשת באוסף מכתבים משנות ה-50 עד שנות ה-80 שנשלחו אליה מחנויות כמו סקס פיפת אבניו והרודס כדי לבשר לה על נסיקת מכירות התמרוקים שלה.

החמש של שאנל

גם קוקו שאנל העדיפה ליהנות ממקום גבוה על הגבעות. האחוזה שלה, וילה לה פאוזה, בשטח 1,000 מ"ר, ניצבת על 26 דונם עם נופים לכיוון מנטון במזרח ומונקו במערב. היא מוצעת למכירה ב-40 מיליון אירו על ידי סוכנות נייט פרנק.

הווילה, שבה 7 חדרי שינה משקיפה על קאפ מרטן, שבה נכס דומה שמשקיף על הים יכול להגיע ל-150 מיליון אירו. "הצד חשוב", כך פרנסואה דה ברואין מסוכנות פיטר ואן נלטוויק.

חלפו 60 שנה מאז ששאנל - שמותג הבושם שלה חוגג השנה מאה - התגוררה בווילה לה פאוזה. היא בנתה את הבית עם חדרי השינה הגרנדיוזיים שלו בציפוי עץ והקמינים הענקיים ב-1928 יחד עם מאהבה יו גרובנור, דוכס ווסטמינסטר, והייתה מעורבת בעיצוב, בהשראת השחור והלבן בבית היתומים הצרפתי שבו גדלה. היא גם הכניסה את הספרה 5, אשר מונצח בבושם הידוע שלה, לעיצוב הבית, עם מקבצים של חמישה חלונות שפזורים ברחבי חדריו ואולמיו.

כמו רבים מהנכסים העשירים ביותר בריביירה, גם וילה פאוזה אירחה שמות מפורסמים במרוצת העשורים. בין אורחיה של שאנל היו סלבדור דאלי וז'אן קוקטו (רישום ממוסגר שלה שצייר קוקטו מצוי עדיין בחדר ההלבשה). כאשר שאנל מכרה את הבית ב-1953 לסוכן הספרותי אמרי ריבס ולרעייתו וונדי, דוגמנית מניו יורק, הבית חזר להיות מוקד חיי חברה בריביירה. ווינסטון צ'רצ'יל היה אורח קבוע שנשאר פעם שישה חודשים כדי לצייר. אורחים אחרים היו גרטה גרבו ודוכס ווינדזור.

לה פרובנסל הוטל, בסגנון אר-דקו, ניצב היום ריק ובנוי-למחצה, לאחר שננטש במשבר העולמי אחרי השקתו מחדש ב-2008 כבניין דירות מפוארות במחירים בנוסח מונקו. "המחירים ירדו ב-15% ב-24 החודשים האחרונים, והמכירות נתקעו", אומר פרדריק ללו מסוכנות אסטייט נט פראנס. "אבל יש שם עכשיו הרבה בנייה. האמון חזר, וזה העיקר".