לפיד בריאיון ל"ניו-יורק טיימס": עדיין מקווה להחליף את נתניהו

לפיד אמר בריאיון שהוא עדיין מקווה להחליף את נתניהו, אבל "אני לא ממהר" ■ שר האוצר המשיך ואמר: רבבות מתנחלים ייעקרו ביום מן הימים מ"התנחלויות מרוחקות"

בראיון ל"ניו יורק טיימס" אומר שר האוצר, יאיר לפיד, כי הוא עדיין מקווה להחליף את בנימין נתניהו כראש ממשלה, אבל "אני לא ממהר". בהתייחסו לירידה החדה בתמיכה הציבורית בו, אמר לפיד: "אני אספוג מכות עתה, אך אצא נשכר בתוך, אני לא יודע, שנה או שנה חצי". הוא הגדיר את המעבר שלו לעולם הפוליטיקה כ"מכאיב" והוסיף, בבדיחות הדעת: "היו לי כל כך הרבה דעות לפני שלמדתי את העובדות".

ה"טיימס" מתאר את הקריירה הפוליטית של לפיד כ"רכבת שדים" ומצטט כמה מהכותרות שבהן זכה שר האוצר בעיתונות הישראלית, לרבות "העליה המטאורית והנפילה", וכמה משפטים ממאמרים שנכתבו עליו, לרבות ציטוט ממאמר של יוסי ורטר מ"הארץ": "בתוך זמן, ירד לפיד מנכסיו העיקריים: האמינות והאמון של הבוחר הישראלי".

בראיון, שנמשך שעה, נמנע לפיד מלמתוח ביקורת על נתניהו. הוא סיפר שהוא משוחח, או מחליף מסרונים מדי יום, עם שר הכלכלה, נפתלי בנט.

על הסוגיה הפלסטינית אמר לפיד, שישראל אינה צריכה לשנות את מדיניותה לגבי ההתנחלויות בגדה כדי להחיות את תהליך השלום התקוע, ושירושלים אינה צריכה לשמש בירתה של מדינה פלסטינית עתידית.

אבל לפיד הודה, שרבבות מתנחלים ייעקרו ביום מן הימים ממה שהוא תיאר כ"התנחלויות מרוחקות", תהליך שלדבריו יהיה "קורע לב". מכל מקום, לפיד אמר שבשלב זה אין לעסוק בבעיה הזו וקרא להקים מיד מדינה פלסטינית זמנית בחלקים של הגדה המערבית שבהם אין חיים יהודים. הגבולות הסופיים ישורטטו כעבור 3, 4 או 5 שנים, כדבריו.

לפיד תיאר את פתרון שתי המדינות כ"מכריע" לעתידה של ישראל כמדינה יהודית, אך לא הזכיר אפילו ברמז ויתורים ישראליים שיוכלו להפשיר את הקרח בתהליך השלום. במקום זאת, הוא חזר וקרא לשר החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי, "להתניע" את התהליך. קרי צפוי להגיע לירושלים בשבוע הבא לביקורו הרביעי באזור בחודשיים האחרונים.

שר האוצר הביע ספק האם הפלסטינים באמת רוצים במדינה. "הישראלים רוצים שלום וביטחון והפלסטינים רוצים שלום וצדק - אלה שני דברים שונים לגמרי, ועל הפער הזה חייבים לגשר", אמר לפיד. "יותר ויותר אנשים אומרים לעצמם ולאחרים , שזה לא יקרה. כל מה שאנו צריכים לעשות זו רק מעט מלאכת תחזוקה, ואז נראה. יש אנשים שחושבים, 'נראה אם אלוהים יעזור לנו', וזה לא נראה לי רעיון מוחשי. אחרים אומרים, 'יש בעיות שאי אפשר לפתור', וזה רעיון עגום מאוד. אני אומר שאנו צריכים לעשות משהו".

אך בעוד שלפיד התחייב "להיות פרואקטיבי בסוגיה הפלסטינית ולתרום ככל יכולתי לשיח הציבורי, הוא אמר שלא שוחח עם קרי מאז שישב לידו בסעודת ערב ממלכתית בעת ביקורו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בישראל, במארס. הוא אף לא נפגש עם פלסטיני כלשהו מאז שנכנס לתפקידו כשר האוצר.

לפיד אומר, שלדעתו נתניהו "מוכן יותר ממה שאנשים נוטים לחשוב" לעשות שלום עם הפלסטינים. למעשה, אין כמעט הבדל בין בין עמדות לפיד ונתניהו בסוגיה זו, מציינת כתבת ה"טיימס". לפיד אמר, כי הוא לא יפסיק את "ההתרחבות הטבעית" של ההתנחלויות בגדה המערבית, ואף לא יפסיק את התמריצים הפיננסיים לישראלים שמבקשים לגור שם. הוא אמר עוד, כי מזרח ירושלים חייבת להישאר בידי ישראל "מפני שלא באו לכאן לחינם".

"ירושלים אינה מקום, ירושלים היא רעיון", אמר לפיד. "ירושלים היא בירתה של מדינת ישראל".

על פגישתו עם בעל בתי ההימורים והבעלים של העיתון "ישראל היום", שלדון אדלסון, אמר לפיד שהיא לא נשאה כלל אופי פוליטי. לדבריו, אדלסון הוא שיזם את הפגישה כדי לוודא שממשלת ישראל לא תפסיק לתרום את חלקה לפרוייקט "תגלית", פרי יזמתו של אדלסון.

כתבת ה"טיימס" מציינת שבמהלך הראיון לפיד היה מקסים, בטוח בעצמו וניסה לשלוט על השיחה. כשהמראיינת לחצה לקבל מענה על שאלה מסוימת, השיב לה לפיד: "אני כל כל טוב בלא לענות על שאלות שאני לא רוצה לענות עליהן עד שנוכל לשבת כאן כל הלילה". והוא סירב להצטלם בראיון, שהתקיים בבית-קפה, בעודו לבוש בג'ינס וחולצת טי שחורה. הוא עמד על כך שיצולם למחרת, כאשר יענוב עניבה לרגל פגישה עם שר החוץ הגרמני.

לפיד שפע אופטימיות ודחה את הדעה המקובלת שהוא עשה שורה של שגיאות: "קבלת החלטות קשות נראית תמיד כשגיאה, אבל לא מדובר בשגיאות; אם אתה רוצה לשנות אתת המדינה, אתה תספוג חבטות מדי פעם".