משבר דיפלומטי בגלל מכוניות

כך נעלמה נזיפת השר כץ בחברת פורד שפורסמה בפייסבוק

בדיוק כשחשבנו שכבר ראינו הכול בסדרת הריאליטי המרתקת "מלחמתו של משרד התחבורה בתעשיית הרכב הבינלאומית", קיבלה העלילה תפנית מרתקת. למי שהצטרף אלינו זה עתה, להלן תקציר הפרקים הקודמים: זה כשלוש שנים מנסה משרד התחבורה לקדם בכל דרך יבוא מסחרי מקביל של כלי רכב חדשים - שלא דרך יצרני הרכב - אבל ללא הועיל.

החודש קם לבסוף חלוץ ראשון, "איילון מוטורס", שהודיע על התחלת היבוא והשיווק המקביל של רכבי פורד לישראל. במקביל אישרה הממשלה את הצעות משרד התחבורה לרפורמה בהליכי הרישוי, היבוא והפיקוח של כלי רכב וחלפים לישראל.

משחרור קיטור לפיצוץ

האירועים הללו לוו בשורה של הצהרות מרשימות בעמוד הפייסבוק של שר התחבורה. בין השאר כותב השר כץ שהרפורמה "תוזיל את מחירי הרכב החדש לצרכן ב-20% לפחות ואת חלקי החילוף בעשרות אחוזים" וקורא לתושבי ישראל: "אל תקנו רכבים חדשים עד שהמחירים יירדו". כמה ימים לאחר מכן, בעת השקת סוכנות היבוא המקביל (איילון מוטורס), כתב השר כי "איילון מוטורס הם ההוכחה שמי שיכול לתת הנחה של 25% לחברות הליסינג יכול לתת הנחה גם ללקוח הפרטי ועדיין להרוויח".

אלא שבינתיים התברר שמישהו בפורד הבינלאומית לא כל כך אוהב את היבוא המקביל. לטענת השר כץ פורד ביצעה צעדים שנועדו לנטרל את סוכנות היבוא המקביל בישראל כולל הוראה לספקי הרכב בארצות הברית ובאירופה שלא להעניק לה הנחות מיוחדות.

בתגובה הודיע כץ כי הורה למנכ"ל משרד התחבורה "להודיע לחברת פורד שאנחנו פותחים בהליך בדיקה ושימוע, שבסיומו תיתכן החלטה על הפסקת יבוא כלי רכב מתוצרת פורד לישראל וזאת בשל פגיעה בתחרותיות ובמדיניות שעליה החליטה ממשלת ישראל. המכתב כבר נשלח לחברה".

עד כאן הכול עוד עשוי היה להיכנס להגדרה "שחרור קיטור בלתי מזיק". כלומר הצהרות לוחמניות שנועדו לאוזניים אוהדות, "מכתבי אזהרה" שיתקבלו מן הסתם בשוויון נפש על ידי פורד ובסך הכול עולם כמנהגו נוהג.

אלא שאז התברר ששר התחבורה אינו מתכוון לעצור או להרגיע את העניינים. נהפוך הוא. בשבוע שעבר העלה השר פוסט חדש לאתר שלו שבו נכתב כי הוא "ממשיך לעדכן באשר לחברת פורד ומעלליה". לדבריו, משרד התחבורה זימן לפגישה שלושה בכירים בשגרירות האמריקנית למה שכץ כינה "שיחת נזיפה והתראה על מנת להבהיר להם שלא יעלה על הדעת שחברה אמריקנית, במקרה הזה פורד, מנסה למנוע תחרות ולהגן על יבוא רכב באופן בלעדי וכי התנהלות זו אינה מקובלת עלינו. היא נוגדת את החלטת הממשלה ואת תפיסת עולמנו הכלכלית שמושתתת על עקרונות אמריקניים שכוללים תחרות ושוויון".

לדברי כץ פורד זומנה לשימוע כיוון שניסתה למנוע תחרות והיא אף הודתה כי זו המדיניות שלה. באותו פוסט נכתב על ההתנהלות של פורד מול סוכנות היבוא המקביל כי היא "גובלת בבריונות ואנו לא נאפשר אותה". לבסוף כתב כץ כי "הבהרנו היום לגורמים האמריקנים והזהרנו אותם - אם הם אינם מעוניינים להתערב כעת כשחברת פורד מפרה את עקרונות הממשלה, אל להם לפנות אלינו ולהתערב כשנאסור על פורד יבוא רכבים לישראל".

בשלב זה "נפלנו בכיסא" כמו שאומרים אנשי הגשש החיוור. אמנם עברו כמה שנים טובות מאז לימודי היחסים הבינלאומיים שלנו, אבל אם אנחנו זוכרים נכון, הצעד של זימון בכירים בשגרירות זרה ל"נזיפה" הוא אקט חמור של עלבון למדינה זרה, ששמור, בדרך כלל, לסכסוכים בינלאומיים מהותיים (כמו פרשות ריגול, תקריות לוחמה וכו') והוא נמצא בתחום השיפוט הבלעדי של משרד החוץ וראש הממשלה.

מילא אם אותה "נזיפה" (רמז לשר התחבורה: אם רוצים להיות דיפלומטיים, קוראים לזה "שיחת הבהרה") מתבצעת בדלתיים סגורות. אבל לרוץ ולספר את זה לחבר'ה באתר הפייסבוק בנוסח "תראו מה עשינו להם" זה פשוט מעשה שלא ייעשה בדיפלומטיה. כאשר גם מדובר בנציגות של מעצמה ידידותית, זהו אקט שיש לו מחיר.

פיל בחנות חרסינה

מתברר שהצהרת שר התחבורה - שפורסמה מיידית ותורגמה גם לאנגלית - הכתה גלים גם במסדרונות ממשלתיים. זמן לא רב לאחר פרסום הפוסט קיבלנו שיחה מפקיד בכיר בתמ"ת, שנשמע מודאג מאוד. "יש הרבה דרכים ליישב מחלוקות סחר", הוא אמר, "אבל משרד התחבורה מתנהל בפרשת פורד כמו פיל בחנות חרסינה". לדבריו צוותים ממשלתיים עובדים זה שנים, משקיעים הון ומארגנים משלחות בניסיונות למשוך את כוח הרכש של תעשיית הרכב הבינלאומית לישראל והצעדים הללו הניבו עד היום לא מעט תוצאות.

"ישראל מייצאת חלקים ומערכות לרכב בשווי של כ-800 מיליון דולר בשנה, רובם נרכשים על ידי יצרני הרכב הגדולים", הוא אומר, "בישראל קיימים כ-150 יצרנים שמספקים לתעשיית הרכב רכיבים, מודולים, כלי ייצור, תוכנות ועוד.

היצרנים האלה מעסיקים אלפי עובדים". לפורד לבדה יש פוטנציאל רכש של מאות מיליוני דולרים בשנה ובשנתיים האחרונות היא החלה בתהליך איתור, באמצעות יועצים פרטיים, שמטרתו לזהות חברות ישראליות עם טכנולוגיות בעלות חשיבות אסטרטגיות עבורה. זאת במקביל לקשרי המסחר ורכש הגומלין שהיא מנהלת זה שנים עם מפעלים ויצרנים ישראליים.

בסוף השנה שעברה, אגב, ביקר בארץ סגן נשיא פורד למחקר ופיתוח והתקבל על ידי גורמים ממשלתיים בכירים. בתום הביקור שחררה פורד הודעה ולפיה "ישראל ניצבת בחוד החנית של הקדמה הטכנולוגית וברצוננו למנף משאבים מתקדמים אלה של ישראל ולשלב אותם במוצרי פורד מוטור קומפני העתידיים. בחמש השנים האחרונות שמה החברה דגש על פיתוח והטמעה של מערכות טכנולוגיות מתקדמות, בייחוד בתחום מערכות המידע והתקשורת לרכב. אנו עדים לעניין הולך וגובר מצד יצרניות הרכב בטכנולוגיות הייחודיות המוצעות על ידי החברות הישראליות ופורד מעוניינת בה".

מישהו משך בחוטים

אז מה יקרה לפוטנציאל הרכש של פורד בישראל אחרי האיום להפסיק את היצוא של פורד לישראל ואחרי "שיחת הנזיפה" בעובדי השגרירות האמריקנית? אנחנו לא יודעים אבל סביר בהחלט להניח שפורד היא לא יצרנית הרכב היחידה שמרימה כיום גבה לנוכח ההתנהלות האגרסיבית של משרד התחבורה. אף יצרן לא אוהב התערבות בענייניו ובטח שלא איומים בחרם על יבוא למדינה באמתלה שלא ברור מה הבסיס המשפטי שלה.

כך או כך, נראה שלאמריקנים יש דרכים משלהם להרגיע את משרד התחבורה. העובדה היא שיומיים אחרי פרסום פוסט "הנזיפה" באתר הפייסבוק של השר, הוא הוסר משם בשקט וללא זכר. האם יד נעלמה התערבה מאחורי הקלעים כדי להשתיק את העסק? האם בזה הסתיימה הפרשה המרתקת? או שמא משרד התחבורה מתכוון להמשיך במלחמתו בתחנות הרוח של תעשיית הרכב הבינלאומית? הישארו עמנו ואל תזפזפו.