למה הדיחו את רוני מיילי?

מאחורי הדחתו מ"האח הגדול" מסתתרת צביעות מסוימת

"האח הגדול", יום ג' 21:00, ערוץ 2 קשת

למקרה שהיה לכם משהו חשוב יותר לעשות אמש (ב') במקום לחכות לספיישל של "ארץ נהדרת" (בסוף יצא לגמרי לא רע, נכון?), נגלה שרוני מיילי כבר לא איתנו. כלומר - כבר לא בבית "האח הגדול".

מי שגירד בראש לנוכח השם וניסה להיזכר אם הוא אמור להכיר את מיילי, מוזמן לדלג הלאה. לעומת זאת, מי שנחשף לטיפוס הזה במהלך השבועיים האחרונים, חש היום רגשות מעורבים.

ראשית אבהיר כי איני מכיר באופן אישי את מר מיילי, כך שיכול להיות שמתחת למעטפת הנוראית שנחשפה על המסך, מסתתר לו צדיק. אני בספק, שכן הדמות שהביא לבית "האח הגדול" הייתה מבחילה.

מיילי הטלוויזיוני הוא טיפוס שכולנו מכירים: הוא זה שאחרי דקה של היכרות יוריד לך צ'אפחות כאילו ידידותיות על הכתף ויספר בדיחות בטעם רע. הוא מאלה שבוחשים, שעושים קומבינות, שמתערבים תדיר בעניינים לו להם.

הוא נהג המונית שייסע בלי מונה וישכנע אותך לסגור איתו על מחיר מופקע, כאילו הוא עושה לך טובה. הוא המתווך שייראה לך דירה שהיא מפגע תברואתי וינסה למכור אותה כארמון. הוא הישראלי הקולני והתחמן שימלא מחדש את הבקבוקים במיני-בר - ואחר-כך יספר לכולם בגאווה איך דפק את "האנטישמים".

בתוכנית עצמה הוא הספיק, בתוך שבוע אחד, לעלוב בטהוניה, הדיירת האתיופית (וטיפוס מעצבן בזכות עצמה, בלי קשר לצבע עורה), ולהשתלח בלבנה, הלסבית הגברית.

זה היה מגעיל, אין בכך ספק. השאלה היא אם תחת אצטלת ה"פוליטקלי קורקט" שגרמה להדחתו על-ידי ההפקה, לא מסתתרת צביעות גדולה עוד יותר.

ראשית מפני שמדינת ישראל מלאה ב"רוני מיילים": חברה'מנים בעיני עצמם, אבל קצת טיפשים, קצת גזענים, קצת הומופובים. מי לא מכיר אותם? מי לא ראה אחד כזה הופך להיות יושב-ראש הוועד שמחזיק את המדינה באשכיה? מי לא ראה טיפוסים שכמותו הופכים לחברי מרכז פוקדי קולות - ולעיתים אף לחברי כנסת ושרים?

קרב אבוד מראש

ארז טל ואסי עזר נראו כמעט ב"היי" אחרי ההדחה הכפויה, רוחצים בצדקנות בניקיון-כפיהם, אבל רוני מיילי הוא פרצופה של המדינה הרבה יותר מאמות-המידה המוסריות לכאורה שהם מתיימרים לייצג.

למה לכאורה? כי מראש אוספים אל בית "האח הגדול" דיירים שנמצאים על הגבול מבחינת היכולת לשלוט על רגשותיהם, בתקווה שאלה יתפרצו במהלך העונה ויהפכו אותה למעניינת. כמובן שמי שמתפרץ ראשון - חוטף בשם ה"פוליטקלי קורקט". כך היה עם מיילי אמש, כך היה עם מעיין חודידה, "גיבורת" אחת העונות הקודמות שנאלצה גם היא לפרוש מהתוכנית מוקדם.

אם ההדחה שלהם אמורה לסמל את אמות-המידה הראויות, הרי שלא "האח הגדול" היא הפלטפורמה לקדם את סדר היום הזה. אם ההדחה שלהם אמורה לסמל את הנורמות הרצויות בחברה הישראלית, הרי שהקרב אבוד מראש: ישראל מלאה ב"מיילים וחודידות".

כך או כך, אם בעונות הראשונות התיימר בית "האח הגדול" להיות תחליף מצולם של האוהל בטירונות שבו ישנים זה לצד זה הצפונית והערס, ההומו והוומנאייזר, איש העסקים ליד הקיבוצניק והדוגמנית לצד הרוקרית - הרי שהוא הפך לשטח סטרילי, עוד חלקה שהייתה יכולה להיות טובה ולעורר דיון אמיתי, הוטבעה במכבסת המילים של הפוליטקלי קורקט, האסון הגדול ביותר שנגרם למחשבה המערבית בעשורים האחרונים.