לאחר ציפיה ארוכה: מיקרוסופט השיקה את האקס בוקס One

המטרה של מיקרוסופט היא שהוואן ישמש לצפייה בשידורי הטלוויזיה, שיחות וידיאו בסקייפ והפעלה קולית לכל השירותים ■ הוואן יגיע עם מעבד גרפי ייעודי בעל 8 ליבות ו-8 ג'יגה זיכרון, כונן אחסון בנפח חצי טרה וכניסות USB

חברת מיקרוסופט חשפה הערב (ג') את Xbox One, קונסולת המשחקים הראשונה שהשיקה זה שמונה שנים, והמהלך החזק ביותר שנקטה עד כה כדי לשלוט בחדר המגורים של צרכנים בעזרת מגוון תוכן ייחודי.

תהליך הפיתוח של ה-Xbox One נמשך ארבע שנים ויהווה תשתית להשקת סדרת סרטוני האקשן Halo, שתופק על ידי סטיבן ספילברג. המכשיר יימכר ברחבי העולם "מאוחר יותר השנה", כך מסר דון מטריק, מנהל יחידת המשחקים של מיקרוסופט, באירוע שנערך בקמפוס התוכנה של החברה ליד סיאטל. הוא לא סיפק פרטים נוספים על תזמון ההשקה או מחיר המכשיר.

כמו כן, הקונסולה תשמש כפלטפורמה הראשונה להשקת הגרסה הבאה של רב המכר Call of Duty של חברת המשחקים Activision Blizzard. מיקרוסופט מקווה כי מכשיר ה-Xboxהחדש ימשוך שוחרי משחקים, שבוחנים כיום יותר ויותר משחקים מעל גבי מכשירים ניידים, ויהפוך למוקד בידורי בחדרי מגורים.

המכשיר החדש מתקשר עם מכשירי טלוויזיה, מגיב לפקודות קול ותנועה, מאפשר שיחות ועידה בסקייפ וכולל 15 כותרים של משחקים בלעדיים ותוכניות מקוריות. ה-Xbox Oneיתחרה על נתח גדול ככל האפשר מתוך שוק משחקי המחשב, שהיקפו השנתי עומד על 65 מיליארד דולר, בעיקר ב-Wii U של חברת נינטנדו וב-PlayStation 4שחברת סוני צפויה להשיק.

מחויבות רצינית

מיקרוסופט לא כינתה את הגאדג'ט החדש בשם "קונסולה" אלא "מערכת בידור", ואותתה בכך שהיא שמה דגש מחודש על הפיכת ה-Xbox לסוג של חלון לתוכן, כך אמר ג'יימס מקוויבי מחברת המחקר Forrester Research. ענקית התוכנה "מנסה לפרוץ את הקטגוריה" ומסתכנת במלחמה לא רק עם סוני ונינטנדו, אלא גם עם אפל, גוגל וחברות אחרות - על שליטה בשוק הבידור לצרכנים בעידן של טלוויזיות חכמות, מחשבי טאבלט וטלפונים חכמים, כך אמר.

במאי הסרטים הידוע סטיבן ספילברג ישמש כמפיק בפועל של תוכנית טלוויזיה המבוססת על המשחק רב המכר של מיקרוסופט Halo - אחת ההצלחות הגדולות בתעשיית המשחקים במונחים של הכנסות - במיוחד עבור Xbox One. הקונסולה החדשה תספק גם תוכן בלעדי מליגת הפוטבול האמריקנית, ה-NFL. יוסוף מהדי, סגן נשיא בכיר בחטיבת הבידור האינטראקטיבי של מיקרוסופט, סירב לנקוב בהיקף ההשקעה של מיקרוסופט בתוכן הבלעדי (משחקים וסרטים), אך אמר שמדובר ב"מחויבות רצינית ביותר".

משחקי קונסולות עדיין מהווים את הנתח הגדול ביותר, כ-42%, משוק המשחקים העולמי, שהיקפו עומד על 65 מיליארד דולר בשנה, כך על פי מיקרוסופט. אך יותר ויותר אנשים משחקים על גבי טלפונים חכמים ומכשירי טאבלט. מו"לים של כותרי משחקים מתאימים את הכותרים לפלטפורמות שונות - קונסולות, מחשבים אישיים ומכשירים ניידים, זאת כדי לשמור על הצרכנים. לדברי מיקרוסופט, היא תשיק אפליקציית SmartGlass שתחבר אין ה-Xbox One לבין מחשבי טאבלט וטלפונים חכמים.

"זה מה שהיינו צריכים, מכשיר שיהיה מקושר לכל האפשרויות שהמכשירים הקיימים יכולים לתת", כך אמר איב גיימו, מנכ"ל מו"ל המשחקים Ubisoft. המכשיר יכיל 8 גיגהבייט של זיכרון והוא כולל חיישן Kinect מדור חדש שמתרגם את ההוראות של המשתמש - בקול ובתנועה - לקונסולה. ה-Kinect הושק לראשונה ב-2010 ונמכר בנפרד, בכ-100 דולר. השילוב של הטכנולוגיה בגרסה נוכחית עשוי להעלות את מחירה של הקונסולה. מהדי אמר כי מיקרוסופט עדיין בוחנת את סוגיית התמחור של המכשיר החדש.

כפתור "שיתוף"

"כגיימר, אני מעוניין לראות תכונות נוספות שישפרו את חווית המשחק", כך אמר דניס "טרש" פונג, לשעבר גיימר מקצועי, המשמש כיום כמנכ"ל רשת הגיימרים Raptr. סוני הדגישה את ה-PlayStation 4 החדש, הכולל סטרימינג חי של משחקים ותכונות חברתיות כמו כפתור "שיתוף" על גבי הבקר כאשר הכריזה על הקונסולה החדשה שלה, כך אמר פונג.

על אף המותג החדש וה"מגניב", ה-Xbox עצמה אינה גורם כספי מרכזי עבור יצרן התוכנה הגדול בעולם. הצפי הוא כי יחידת הבידור והמכשירים של החברה תגיע להיקף מכירות של יותר מ-10 מיליארד דולר בפעם הראשונה השנה, אך מדובר ממחצית מהמכירות של יחידת חלונות והרבה פחות רווחית - עם שולי רווח של 15% בהשוואה ל-60% או יותר למוצרי חלונות או אופיס.

לחברה יש יותר מ-46 מיליון משתמשים בשירות הבידור הדיגיטלי המקוון, הכולל משחקים, Xbox Live. אף על פי כן, מדובר בחלק זעום ביותר ממה שצרכנים משלמים תמורת תוכנות מתוצרת מיקרוסופט.

המניה של החברה ירדה ב-0.7%, במחיר של 34.85 דולר בסוף המסחר. "Xbox לא תשנה את היקף המכירות של מיקרוסופט אבל היא עשויה לשפר את המודל העסקי בעוד מיקרוסופט מנסה ללמוד כיצד לתקשר עם צרכנים כמו Xbox", כך אמר מקוויבי.