צניחה של 79% ברווח הנקי של פרטנר ברבעון; איבדה 44 אלף מנויים

ההכנסות התכווצו ב-27% ל-1.57 מיליארד שקל; הרווח התפעולי צנח ■ ההכנסה ממנוי ירדה ל-82 שקל בחודש, בעוד מספר דקות השימוש החודשי זינק ב-17% ■ רומנו: "התוצאות משקפות את ההשפעה המתמשכת של התחרות העזה"

שתי נקודות מרכזיות ילוו את הקדנציה של חיים רומנו, מנכ"ל פרטנר : הראשונה היא הכישלון העצום של קודמיו בתפקיד לקרוא את מפת התקשורת והכיוון אליו הולך השוק, כולל ניפוח מצבת העובדים ל-9,000 איש, לצד הפספוס האדיר בכך שהחברה לא זכתה בחוזה האירוח של גולן טלקום או הוט מובייל על רשת פרטנר.

הנקודה השנייה היא ההימור של רומנו ללכת על מותג דיסקאונט בבעלותה של פרטנר - 012 מובייל - במקביל לשמירת מחיר גבוה למי שרוצה להישאר לקוח של פרטנר. דבר זה מוביל לכך שפרטנר נשחקת חזק בטווח הקצר, במטרה לשקם את עצמה ולחזור לרווחיות משופרת בעתיד, בזכות הערכים המוספים שרומנו מאמין שיש לחברה.

זהו ההימור הגדול ביותר שנעשה בשוק הסלולר, ולפיו יישפט רומנו בעוד שנה-שנתיים. בינתיים, התוצאות העולות מהדוחות שפרסמה היום (ד') החברה הן עגומות ביחס למתחרות, ובעיקר ביחס לפלאפון שמותירה את מתחרותיה הרחק מאחור.

בדוחות חלשים במיוחד לסיכום הרבעון הראשון של 2013, נחתכו הכנסות פרטנר ב-27.2% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, ל-1.1 מיליארד שקל. בתחום הסלולרי, בנטרול תרומת 012 סמייל, ההכנסות ירדו ב-30% והסתכמו ב-900 מיליון שקל.

הרווח הגולמי והרווח התפעולי של החברה נשחקו בשיעורים דו-ספרתיים, ובשורה התחתונה נרשם רווח נקי של 31 מיליון שקל בלבד, ירידה של 78.8% לעומת הרבעון המקביל. ה-EBITDA הסתכם ב-268 מיליון שקל, שחיקה של 38.8%.

תזרים המזומנים החופשי הסתכם ב-203 מיליון שקל, ירידה של 9%, מתונה יחסית בהשוואה לשאר הפרמטרים הפיננסיים.

"תוצאות הרבעון הראשון משקפות את ההשפעה המתמשכת של התחרות העזה בשוק התקשורת, הבאה לידי ביטוי בשחיקת תעריפים משמעותית וירידה בהכנסות החברה", אמר היום רומנו. "עם זאת, במהלך הרבעון המשיכה החברה בחיזוק נכסיה המרכזיים: שירות לקוחות מצטיין, קדמה טכנולוגית ורשת מתקדמת".

לדבריו, ברבעון הנוכחי ישנה ירידה בשיעור הנטישה ביחס לקודם, ובסיס מנויי ה-Post-Paid, שמאופיין בהכנסה חודשית ממוצעת גבוהה יותר ממנוי, נשאר דומה.

הלקוחות דיברו יותר ושילמו פחות

הדוחות הכספיים של 3 חברות הסלולר הוותיקות (פרטנר, סלקום ופלאפון) משקפים את השינוי הגדול שעבר השוק בשנה האחרונה, עם כניסת המתחרות החדשות לענף. מהדוחות עולה כאמור כי פרטנר ספגה את הפגיעה העזה ביותר בין השלוש, עם רווח נקי של 31 מיליון שקל בלבד.

גם בסלקום נפל הרווח הנקי בשיעור חד, של 61%, והסתכם ב-67 מיליון שקל. הן בפרטנר והן בסלקום כולל הרווח גם את השפעת החברות-הבנות, 012 סמייל ונטוויז'ן בהתאמה.

בפלאפון הרווח משקף אך ורק את פעילות הסלולר. פלאפון היא הרווחית ביותר, עם רווח נקי של 153 מיליון שקל ברבעון. זאת, למרות שהכנסותיה אינן הגבוהות בענף, וההכנסות של סלקום גבוהות יותר. בסלקום ההכנסות הרבעוניות מתחום הסלולר גבוהות ממיליארד שקל, בעוד שבפלאפון הן 964 מיליון שקל ובפרטנר כאמור 900 מיליון שקל. גם כאן, 3 החברות חוות שחיקה, אך בעוד שבפלאפון ההכנסות ירדו בכ-14%, בסלקום הירידה היא של 20% ובפרטנר - 25%.

בהכנסות מציוד קצה (ובפרט מכירת סמארטפונים) הירידה המתונה ביותר, 33%, הייתה של סלקום, שמכרה ציוד בהיקף של 256 מיליון שקל ברבעון. ה-EBITDA של פלאפון הוא הגבוה בענף - 295 מיליון שקל, וגם שיעור ה-EBITDA ביחס להכנסות הוא הגבוה ביותר, 30.6%. בפרטנר ה-EBITDA הנמוך ביותר, וכך גם שיעורו, שהגיע ל-20.1%.

הנתונים התפעוליים מצביעים על כך שבעוד שבפרטנר לקוח ממוצע מדבר הכי הרבה בין השלוש, 496 דקות בחודש, בפלאפון ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי (ARPU) היא הגבוהה ביותר - 86 שקל. סלקום רושמת את ה-ARPU הנמוך ביותר, כ-76 שקל.

לפלאפון יש הכנסות של עשרות מיליוני שקלים ברבעון מהוט מובייל, שמתארחת על הרשת שלה, ובכך מתקזזת הירידה ב-ARPU. מכל מקום, 3 החברות הוותיקות ממשיכות להישחק בסעיף ה-ARPU, בין אם בשיעור גבוה של 18.8% בפרטנר, בשיעור של 16.3% בסלקום או בשיעור הנמוך ביותר, 11.3%, בפלאפון.

בכך מתבהרת התמונה של שינוי מפת התחרות בשוק הסלולר: הלקוח הישראלי דיבר כ-15% יותר אך שילם כ-15% פחות מאשר בתקופה של טרום התחרות, לפני שנה.

פלאפון היא חלק מקבוצת בזק שבשליטת שאול אלוביץ', סלקום משתייכת לקבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, ופרטנר נמצאת בשליטת חיים סבן.

סלולר
 סלולר