תל-צור: "ימי הקפה והבורקסים בישיבות הדירקטוריון נגמרו"

עו"ד נבות תל-צור: "אנשים חושבים שלהיות דירקטור זה רק כבוד וכיבודים, הם לא מבינים עד כמה שזה מסוכן מבחינת חשיפה פלילית אישית"

"דירקטורים בחברות עוד לא מפנימים את העובדה שכללי המשחק השתנו ושימי הקפה והבורקסים בישיבות הדירקטוריון נגמרו. הדירקטור הוא שומר הסף של החברה והמפקח על התנהלותה. אנשים חושבים שלהיות דירקטור זה רק כבוד וכיבודים, הם לא מבינים עד כמה שזה מסוכן מבחינת חשיפה פלילית אישית" - כך אמר אתמול (ג') עו"ד נבות תל-צור ממשרד כספי ושות', אחד מבכירי עורכי הדין בתחום הצווארון הלבן בארץ, במכון להשתלמות עורכי דין של לשכת עורכי הדין.

בהרצאה שנתן במסגרת השתלמות בנושא דירקטורים בעידן הממשל התאגידי, התרה תל-צור בפני הדירקטורים כי עליהם להקפיד מאוד למלא את תפקידם בהתאם לחובות הקבועות בדין.

"בניגוד למה שהיה לפני 20 ו-30 שנה, לדירקטורים היום ישנה חשיפה פלילית משמעותית שלא הייתה בעבר לנושאי משרה. מדובר באחריות פלילית ישירה בגין ביצוע עבירה באופן אישי", אמר תל-צור.

לדבריו, דירקטור שמכהן בתפקידו ללא הידע והכישורים המתאימים מסתכן בכך שבמקרה של עבירה הוא יוכל להיות מואשם בהפרת אמונים. "התפתחות ההלכות שיוצאות מבית המשפט הכלכלי משליכה ישירות על התנהלות החברות והתאגידים וכמובן על הדירקטורים".
עו"ד תל-צור סקר את החקיקה והפסיקה בנושא בשנים האחרונות. לדבריו, "אנחנו עדים בשנים האחרונות לחשיפה פלילית הולכת וגוברת של דירקטורים. תחילה הוטלה אחריות אזרחית בנזיקין על דירקטורים שנקבע לגביהם כי לא פעלו כדירקטורים סבירים. בהמשך נקבע כי מי שלא פעל כדירקטור סביר צפוי להרשעה אף בפלילים.

"בעת האחרונה היינו עדים לעליית מדרגה נוספת, כשנקבע כי גם דירקטור שפעל באופן סביר עלול למצוא את עצמו מורשע בפלילים, אם יתברר כי החברה בה הוא מכהן לא פעלה על-פי כל הוראות החוק".