אושר בטרומית: יוקם מאגר מידע להשוואת מחירים ברשתות

את הצעת החוק הגיש ח"כ נחמן שי, במטרה להקים במשרד הכלכלה בסיס נתונים של כל מחירי המוצרים ברשתות המזון, הקוסמטיקה והדלק

צעד נוסף בדרך להשגת שקיפות שתסייע לצרכנים להתנהל בג'ונגל הקמעונאי: מליאת הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה טרומית את הצעת חוק הקמת מאגר מידע לעניין מחירי מוצרים ברשתות שיווק התשע"ג-2013, שהגיש ח"כ נחמן שי (העבודה) עם קבוצת חברי כנסת נוספים, במטרה להקים במשרד הכלכלה בסיס נתונים של כל מחירי המוצרים ברשתות המזון, הקוסמטיקה והדלק.

המאגר יעודכן באופן רציף, כשהכוונה היא לפתח כלים נגישים לשימוש, כמו אפליקציה ואתר אינטרנט, שיסייעו בעיבוד הנתונים לטובת הצרכן.

ההסדר המוצע יחול על רשתות שיווק שלהן מספר סניפים, בכפוף להחלטת שר הכלכלה, ובתי עסק נוספים המוכרים מוצרים זהים יוכלו להצטרף אליו באופן וולונטרי.

"למרות כל החידושים הטכנולוגיים ואחרי המחאה החברתית-צרכנית של קיץ 2011", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק, "גם היום בשנת 2012 השקיפות ויכולת השוואת מחירי המוצרים העומדות בפני הצרכן הישראלי מפגרות הרבה אחרי ההתפתחויות הטכנולוגיות, וזכויות צרכניות בסיסיות כגון הזכות למידע מלא, עדכני ורלוונטי על מחירי המוצרים ברשתות השונות, כדי שהצרכן יוכל לבצע רכישה מושכלת - אינן קיימות.

"ההשוואה היחידה העומדת בפני הצרכן היא בין המוצרים המתחרים על אותו המדף באותה נקודת מכירה. אין ביכולתו להשוות מחירים בין אותו מוצר ברשתות שיווק שונות, ואף לא בין סניפים שונים של אותה רשת שיווק... וזאת בלי להרחיב על מניפולציות סידור המדפים, תופעה שיש בה פגיעה משמעותית מבחינה צרכנית תחרותית".

33 חברי כנסת תמכו בהצעה, ללא מתנגדים. ההצעה תועבר לוועדת הכנסת להכרעה באיזו וועדה היא תוכן לקריאה ראשונה.

זה אולי המקום להזכיר את מיזם סיירות הצרכנות של המועצה לצרכנות, שפועל כיום בתקצוב משרד הכלכלה בניסיון לשקף את המידע אותו מסרבות הרשתות להציג מיוזמתן. הקמת מאגר מידע כולל, אם יאושר לבסוף, תייתר את הצורך בבדיקות שטח מן הסוג הזה - אם כי תחייב פיקוח באשר לאמינות המידע הנמסר והתאמתו למוצע על המדפים.