עוד לפני הגזרות החדשות: היקף עסקאות המשקיעים בצניחה

שיעור המשקיעים בעסקאות הנדל"ן ירד במארס ל-21%

עוד לפני אישור ההצעה לבטל כליל את הפטור ממס שבח למוכרי דירה נוספת משקל המשקיעים בסך העסקאות ברחבי הארץ ממשיך לרדת. על-פי הנתונים שעולים מסקירת אורות אדומים שפרסם היום (ה') משרד האוצר המתייחסת לחודש מארס 2013, ירד שיעור המשקיעים ל-21%, השיעור הנמוך ביותר בשנים האחרונות. במקביל, עלייה חדה (35%) ברכישת דירות להשקעה בתל-אביב שנרכשו בעיקר ממשקיעים אחרים, וירידה של 9% ו-7% בירושלים ותל-אביב בהתאמה ברכישת דירות על-ידי רוכשי דירה ראשונה.

בכל הקשור לרכישת דירות להשקעה, נרשמה ירידה של 6% בחודש מארס בהשוואה לחודש הקודם כאשר אזור חיפה בולט עם ירידה של 15%. למרות ירידה זו, אזור זה עדיין עדיין גבוה ב-14% בהשוואה למארס אשתקד. במקביל, לצד הירידה ברכישת הדירות להשקעה שנצפתה כמעט בכל חלקי הארץ, דווקא באזור תל-אביב נרשמה עליה חדה של 35%, זאת לאחר חודשיים של ירידות חדות.

באוצר מסבירים נתון זה בגידול משמעותי במכירות המשקיעים באזור וזאת משום שקרוב ל-60% מהדירות שמכרו משקיעים בחודש מארס בתל-אביב, נרכשו על-ידי משקיעים אחרים. עובדה זו מחזקת את ההנחה שבתל-אביב השוק מתנהג אחרת וככל שהמשקיעים מחליטים למכור את הדירות שרכשו, נמצאים משקיעים אחרים שימלאו את מקומם והדירות לא מוצאות דרכם לרוכשי דירה ראשונה או משפרים.

במקביל, יש לציין כי בחודשים האחרונים לא היה ברור מה יעלה בגורל הפטור ממס שבח למוכרי דירה נוספת כאשר פרסומים שונים הצביעו על האפשרות שפטור זה עתיד להיות מבוטל בהמשך. ייתכן שזו, לצד מחירי הדירות הגבוהים באזורי הביקוש, היא אחת הסיבות לירידה ברכישת הדירות להשקעה. כמו כן, לא מן הנמנע שההצעה לבטל כליל את הפטור ממס שבח, כפי שהוצע בחוק ההסדרים, תשפיע בהמשך על שוק זה ביתר שאת אם אכן תאושר.

לצד הירידה במספר הדירות שנרכשו על-ידי המשקיעים, מספר הדירות שמכרו משקיעים בחודש מארס רשם גידול של 6% בהשוואה לחודש הקודם. גידול חד במכירות המשקיעים נרשם באזורי תל-אביב, השרון וירושלים, גידול שקוזז באופן חלקי על-ידי ירידה במכירות המשקיעים בחיפה. בעוד בתל-אביב המשקיעים העלו פרופיל ורכשו יותר דירות, ממשקיעים אחרים, בערים אחרות המצב שונה. כך, בירושלים למשל, למעלה ממחצית הדירות שמכרו משקיעים בבירה נרכשו דווקא על-ידי משפרי דיור ובאזור השרון היו אלה הזוגות הצעירים (רוכשי דירה ראשונה) שרכשו למעלה מ-40% אחוזים מהדירות שמכרו משקיעים.

עוד על-פי נתוני האוצר, נרשמה ירידה של 7% ברכישת דירות על-ידי רוכשי דירה ראשונה באזור תל-אביב וירידה של 9% באזור ירושלים, בהמשך לירידה בשיעור דומה שנרשמה בבירה בחודש הקודם. באוצר מעריכים כי הסיבה לנתונים השליליים היא הקשחת תנאי המימון למשכנתאות בהיבט הארצי והעובדה כי רמות השכר של הזוגות הצעירים באזור ירושלים נמוכות משמעותית בהשוואה לממוצע הארצי, בעוד רמות המחירים גבוהות בהשוואה לממוצע הארצי.

בהתייחס לכלל העסקאות שנעשו בחודש מארס נרשמה יציבות בהשוואה לחודש הקודם, זאת לאחר שלושה חודשים רצופים של ירידות. במקביל, בהשוואה למארס אשתקד נרשמה עליה של כ-9% ובמשרד האוצר מסבירים שמדובר בנתון המוטה כלפי מטה וזאת בשל חג הפסח שחל השנה בחודש מארס.