"שלדון אדלסון הוריש מספיק, יתרום לפחות 75% מהונו לצדקה"

מייקל לוון, נשיא והמשנה למנכ"ל לאס וגאס סנדס, חושב שמס החברות בארה"ב גבוה מדי ■ בראיון ל"גלובס" הוא מדבר בין היתר על פילנתרופיה ("לא מאמין בשיטת באפט"), הימורים מקוונים ("אנשים לא צריכים להמר מהשירותים") ועוד

מייקל ("מייק") לוון (Michael Leven), נשיא והמשנה למנכ"ל לאס וגאס סנדס, כבר בן 75, אך מבחינתו הגיל הוא רק מספר. בשעה שש בבוקר, שעון לאס וגאס, הוא ממהר לחדר הכושר ואנו נאלצים לקצר את השאלות שלנו. "שלום!", הוא מברך אותנו בעברית רצוצה. "זה פחות או יותר מה שאני יודע להגיד בעברית".

כן, לוון הוא יהודי אוהב ציון, ממש כמו הבוס שלו, שלדון אדלסון, בעל השליטה, היו"ר והמנכ"ל של לאס וגאס סנדס (Las Vegas Sands), ענקית מרכזי הנופש, הבידור וההימורים האמריקנית. לוון, שצעיר מאדלסון בארבע שנים, הוא למעשה מספר 2 בחברה, ומאחוריו קריירה ארוכה בתעשיית המלונאות העולמית.

קריירה זו, וכמובן תפקידו הנוכחי, מסבירים את היותו אחד מאורחי ועידת ירושלים הבינלאומית השנייה לתיירות, שתתקיים בימים שלישי-רביעי השבוע במרכז הקונגרסים הבינלאומי שבבנייני האומה. הוועידה היא יוזמה של משרד ראש הממשלה, משרד התיירות, עיריית ירושלים והרשות לפיתוח ירושלים בשיתוף עם האוניברסיטה העברית ומרכז הקונגרסים. עם המשתתפים בה ניתן למנות את ראש הממשלה, בנימין נתניהו; שר התיירות, עוזי לנדאו; שר הכלכלה, נפתלי בנט; ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, ואפילו את אדלסון עצמו.

אדלסון, נזכיר, הוא אחד מ-20 האנשים העשירים בעולם. לפי הדירוג האחרון של המגזין "פורבס", הונו נאמד ב-27 מיליארד דולר, וזאת בעיקר הודות לפריחה בעסקי לאס וגאס סנדס באסיה. לאס וגאס סנדס, שנסחרת בבורסת ניו יורק לפי שווי של 47 מיליארד דולר, חווה את התקופה הטובה ביותר במחזור חייה. בתחילת החודש דיווחה על תוצאותיה לרבעון הראשון של השנה, ואלו הצביעו על הכנסות שיא של 3.3 מיליארד דולר, EBITDA (רווח לפני הוצאות מימון, מס, פחת והפחתות) של 1.2 מיליארד דולר ורווח נקי של 704 מיליון דולר.

תוצאות אלו נובעות מפעילותה הנרחבת של לאס וגאס סנדס באסיה, ובעיקר מהכנסותיה מהפעלת בתי קזינו במקאו, בירת ההימורים של אסיה. ארה"ב, לעומת זאת, תורמת הרבה פחות לצמיחה של החברה, ולאס וגאס סנדס מודה בדוחות שלה כי השהתה את המשך השקעותיה בארה"ב.

"ארה"ב אחראית לכ-10% מהרווח של החברה", אומר לוון. "זהו שוק תחרותי מאוד, ואין בו כבר הרבה הזדמנויות השקעה לחברה כמונו. לאס וגאס סנדס בונה מרכזי נופש, כינוס, בידור והימורים ענקיים, ומרכזים כאלו מצריכים השקעות עתק. לעת עתה, בארה"ב אין תשתית מתאימה להשקעות בסדר גודל כזה. בעתיד אולי תתפתח הזדמנות כזו בדרום פלורידה, אך זה תלוי בממשל. זה תמיד תלוי בממשל".

- וורן באפט החליט לתרום כמעט את כל הונו לצדקה. מיליארדרים אחרים, כמו אדלסון, צריכים ללכת בדרכו?

"אדלסון לא מאמין בשיטה שבאפט בחר בה, וגם אני לא. באפט בחר לתרום את רוב הונו לקרן הצדקה של ביל גייטס, והקרן בעיקרון היא זו שתחליט למי לתרום. אדלסון לא יעשה דבר כזה. הוא רוצה לתת את כספו בדרכו שלו ובעצמו, למי שהוא בוחר - ולא שמישהו אחר יבחר במקומו. כבר עכשיו הוא תורם לא מעט (אדלסון הוא המממן העיקרי של פרויקט 'תגלית', והשקיע בו עד כה 180 מיליון דולר, ט.צ.). אני מאמין שבדרך הזו הוא יהיה לפילנתרופ האינדיבידואלי הגדול ביותר בעולם".

ללוון עצמו יש קרן צדקה קטנה משלו, שבה יש 17 מיליון דולר. "מדי שנה אני מחלק מתוכה כמיליון דולר, בעיקר לארגונים יהודיים".

באותו הקשר, באפט תמיד טוען: "הרעיון שלפיו אנשים מגיעים לעמדות חזקות בחברה רק משום שנולדו לרחם הנכון, הוא כמעט לא אמריקני". לאדלסון יש חמישה ילדים.

"באפט צודק, ואני מאמין שאדלסון כבר הוריש לילדיו מספיק כסף כדי שיוכלו להתקיים, אך לא כדי שיהיו עשירים לנצח נצחים. אני מאמין שהוא יתרום לפחות 75% מהונו לצדקה".

- אגב, איך הוא כבוס?

(צוחק) "הוא אינטליגנטי מאוד, יצירתי, בעל חזון, נדיב וחבר טוב. מכל היזמים בתעשייה הזו, ויש מעט כאלו, הוא הבוס הכי מאתגר. אני חושב שהוא מוציא ממני הרבה יותר מכל בן אדם אחר. הוא מעודד אותי להיות במיטבי כל הזמן".

לוון מספר שהוא ואדלסון גדלו באותה שכונה בבוסטון, "אך הוא היה הרבה יותר עני ממני (צוחק). באנו מאותו רקע כלכלי, ולכן לי הרבה יותר קל לעבוד אתו לעומת אנשים אחרים, כי הם לא מבינים אותו כפי שאני מבין".

*** הראיון המלא - במהדורה המודפסת

לאס וגאס
 לאס וגאס

המספרים של לאס וגאס
 המספרים של לאס וגאס