הפטרוכימיים: הפסד של 92 מ' ש'; מתכננת לגייס 358 מ' ש'

הגיוס נועד להחזיר חובות למחזיקי האג"ח ■ הוצאות המימון אחראיות לעיקר ההפסד ברבעון הראשון

גיוס אשראי שיבוצע בשנה וחצי הקרובות, בהיקף כולל של 358 מיליון שקל, כנגד שעבוד מניות בזן - כך מתכננת חברת הפטרוכימיים שבשליטת דיויד פדרמן להחזיר את חובותיה למחזיקי האג"ח בשנה הבאה. זאת לאחר שאת הרבעון הראשון השנה סיימה החברה בהפסד כבד של 91.9 מיליון שקל.

היקף החוב הפיננסי של הפטרוכימיים הסתכם בסוף הרבעון הראשון בכ-1.95 מיליארד שקל, מתוכו כ-1.5 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח. אלו נסחרות בתשואות שנעות בין 11% (לסדרה ד' אשר לה משועבדות מניות בזן), ועד 135% (לסדרה ה', אשר לה אין כלל בטוחות), המשקפות את חשש המשקיעים מיכולת החזר החוב של החברה.

ההחזקה המרכזית של החברה היא 30.7% ממניות בזן, לאחר שבתחילת החודש מכרה את יתרת החזקותיה ביצרנית הבדים אבגול, בתמורה לכ-44 מיליון שקל.

בית הזיקוק בחיפה סיים את הרבעון הראשון בהפסד חשבונאי קטן של 2.6 מיליון דולר, ובדוחות הפטרוכימיים לרבעון נרשם הפסד של 13 מיליון שקל מחלקה בהפסדי חברות כלולות. נכון לסוף הרבעון רשומה ההשקעה בבזן בספרי הפטרוכימיים לפי שווי של כ-1.83 מיליארד שקל - 42% גבוה יותר משווי השוק הנוכחי של המניות שאותן מחזיקה הפטרוכימיים בבזן.

עיקר ההפסד ברבעון הגיע מסעיף הוצאות המימון. אלו הסתכמו בכ-77 מיליון שקל, 5 מיליון שקל פחות מברבעון המקביל. הוצאות הריבית וההצמדה עמדו על כ-30 מיליון שקל, וסך של כ-45 מיליון שקל נרשם בסעיף זה בגין התחזקות השקל, בשיעור של 2.3% לעומת תחילת השנה. זאת מאחר שחוב החברה הוא שקלי, והדוחות הכספיים של החברה נערכים בדולר, מה שמביא לתרגום גבוה יותר (חשבונאי ולא תזרימי) של החוב בשקלים, במקרה של ירידה בדולר מול השקל.

סעיפים אלו הביאו לכך שהפטרוכימיים סיימה כאמור את הרבעון הראשון בהפסד של 91.9 מיליון שקל, כ-11% יותר מההפסד שנרשם ברבעון המקביל אשתקד. זאת כאשר את שנת 2012 כולה סיימה הפטרוכימיים בהפסד של 401 מיליון שקל.

תלויה בקבלת דיבידנדים מבזן

ההפסד צימק את ההון העצמי של הפטרוכימיים ל-168 מיליון שקל בלבד, ורואי החשבון של החברה הפנו את תשומת לב לכך שלפטרוכימיים יש גירעון בהון החוזר בהיקף של 178 מיליון שקל, שהיא נדרשה לקבל כתבי ויתור מהבנקים בנוגע לעמידה באמות מידה פיננסיות ושהמקורות הכספיים הנדרשים לעמידה בהתחייבויותיה תלויים בקבלת דיבידנד מבזן.

באשר לסעיף זה, כעת מעריכה הפטרוכימיים כי בשנת 2014 היא תקבל מבזן דיבידנד בהיקף של 85.2 מיליון שקל בלבד - ירידה של 34.5% מהיקף הדיבידנד שאותו העריכה שתקבל מבזן לפני חודשיים בלבד, עם פרסום הדוחות השנתיים. לפי הערכה זו, בזן תחלק דיבידנד בהיקף של כ-277 מיליון שקל בשנת 2014, בדומה להערכה שפרסמה בזן בדוחותיה שלה בשבוע שעבר.

קופת המזומנים של הפטרוכימיים הכילה בסוף הרבעון הראשון מזומנים בהיקף של כ-236 מיליון שקל, ולכך צריך להוסיף עוד 44 מיליון שקל הצפויים להתקבל ממכירת יתרת החזקותיה באבגול.

על מנת לעמוד בהחזר חובותיה הפיננסים עד סוף 2014, שנאמדים בכ-580 מיליון שקל, כותבת הפטרוכימיים כי תפעל לגייס אשראי בהיקף של 150 מיליון שקל בשנה זו, ו-209 מיליון שקל ב-2014, כנגד מניות בזן לא משועבדות שהיא מחזיקה.

מתחילת 2013 ירדה מניית הפטרוכימיים בכ-34%, והיא נסחרת לפי שווי של כ-110 מיליון שקל.

ההפסדים של פטרוכימיים
 ההפסדים של פטרוכימיים