לפיד עשה לנתניהו "פו..."

רה"מ מנסה להכשיל את לפיד באמצעות הכשלונות שלו עצמו

התגובה של יאיר לפיד על ניסיונו של שר הביטחון משה יעלון לטרפד את מסקנות ועדת השוויון בנטל (כפי שעשה לוועדת פלסנר) הייתה שיעור במנהיגות. יעלון בא לוועדה לא לברך ולא לקלל, אלא לטרפד. בתור איש צבא שהורגל למחשבה מרובעת ומקובעת, הוא מתקשה לקבל את הרוחות החדשות בכלל, ובעניין החרדים בפרט.

שיעור במנהיגות

בא לפיד והעמיד אותו ורבים אחרים בפינה. התגובה שלו הייתה מהירה, חדה, בלשון ברורה, בלי אם ואבל ואולי. לשון של פוליטיקה שאם אינה חדשה, היא בוודאי אחרת. "אם לא יהיה שוויון בנטל - הממשלה הזאת תתפרק", אמר. האזהרה שלו הייתה מכוונת לנתניהו ולמפלגתו, שלא באמת רוצים בשוויון הזה, למרות שחתמו על כך בהסכם הקואליציוני עם יש עתיד. הם לא רוצים. הסיבות והמניעים לא משנים כרגע. חשובה בעיקר העובדה שהם לא רוצים שוויון בנטל. כלומר, הם רוצים, אבל שוויון פרווה. כלומר אי שוויון שרק נראה ונשמע כמו שוויון. משהו שהחרדים יוכלו לחיות אתו. שמשמעותו משהו שיש עתיד, ורוב הציבור, לא רוצים לחיות אתו.

הסגת כוחות

נתניהו הבין מיד את הלשון הברורה של לפיד, הסיג את כוחותיו לאחור והורה ליעלון להסיר את התנגדותו לסנקציות הפליליות בחוק. אבל במקביל החל מסע מהמכוערים הזכורים לי. יו"ר הקואליציה יריב לוין אמר שעמדת לפיד היא "ספין שנועד להסיט את תשומת הלב מהעלאת המע"מ". לכל הרוחות, לוין וחבריו, למה היה צורך להעלות את המע"מ? למה נאלץ לפיד לנקוט באמצעים כלכליים דרסטיים? הרי כל זה בגללכם, בגלל הכישלון הקולוסאלי של מנהיגיכם בממשלה הקודמת. במקום לתמוך בלפיד, במקום לבקש את סליחתו שהבאתם אותו אל אוצר שאתם רוקנתם וייבשתם, במקום לומר תודה, אתם אומרים ספין?

מה שנתניהו מנסה לעשות זה לא לעזור ללפיד לייצב את הכלכלה, אלא להכשיל אותו באמצעות הכישלונות שלו ושל ממשלתו הקודמת. גם כאן יש אי שוויון בנטל - האחראים להיווצרות הנטל מבקרים צעדים שנועדו לתקן את מה שהם קלקלו. נורא חבל שלפיד קיבל על עצמו את האוצר. הוא היה צריך לומר לנתניהו: "קלקלת - תיקנת". תמנה שר אוצר ממפלגתך.

לא סביר שהליכוד-ביתנו ירפה ממאמציו להכשיל את לפיד כהכנה לבחירות הבאות. לפיד צריך ,לכן, לשקול מה נכון יותר. להישאר שר האוצר בממשלה שרוצה להכשיל אותו; או ליצור מצב של משבר שיאפשר לו לצאת מהממשלה. בחירות חדשות, כך נראה עכשיו, לא יכולות לפגוע בו, אלא להיפך. אם כי בדברים הללו אין ביטוח. זו כמובן החלטה קשה מאוד, אבל אם לפיד הוכיח משהו עד כה, זה שהוא לא נרתע מהחלטות קשות.