יונה יהב: "בנייה רק במרכז זו סכנה קיומית למדינת ישראל"

ראש עיריית חיפה על שינוי תמ"א 35: "מה שמדינת ישראל עושה ברבע המאה האחרונה היא לבנות רק את מדינת תל אביב" ■ השינוי מעלה את מספר יחידות הדיור הצפויות באזור המרכז בעשורים הקרובים בעשרות אחוזים

ראש עיריית חיפה יונה יהב יוצא היום למתקפה על החלטת הולנת"ע (ועדת המשתנה לתכנון נושאים תכנוניים עיקריים) לקדם שינוי לתמ"א 35 והסטת עיקר מאמץ התכנון למרכז הארץ. משמעות המהלך היא בנייה של עשרות אלפי דירות חדשות במרכז הארץ וזאת על פני פיתוח ארבע ערי מטרופולין ברחבי הארץ - חיפה, באר שבע, ירושלים ותל אביב.

שינוי תמ"א 35 מעלה את מספר יחידות הדיור הצפויות באזור המרכז בעשורים הקרובים בעשרות אחוזים. ההחלטה מתוכננת לעלות לוועדה הארצית בקרוב.

"מה שמדינת ישראל עושה ברבע המאה האחרונה היא לבנות רק את מדינת תל אביב", אמר היום יהב, "מאיפה לדעת בינת שוורץ ומנהל התכנון יגיעו האנשים האלה? מקנדה מברזיל או מאנטרטיקה? הם יגיעו מהצפון או מהדרום. אנחנו לא פריפריה. אנחנו מרכז הצפון ועיר הראשה של שליש מהמדינה. בניית 90,000 אלף יחידות דיור במרכז הם בדיחה גרועה במקרה הרע, או גיליוטינה במקרה הרע יותר. אין בעולם מדינה המתבססת על מרכז אחד וזו סכנה קיומית למדינת ישראל".

על פי העידכון המבוקש לתמ"א, תעמוד תוספת יחידות הדיור באזור המרכז עד 2020 על 180 אלף יחידות דיור, 330 אלף יחידות דיור עד 2030 ו-550 אלף יחידות עד 2040. בהתאם לכך, בחודשים הקרובים צפוי אישור תוכנית מתאר מחוזית חדשה לאזור המרכז, ובמסגרתה יהפכו 18 אלף דונם, חלקם מוגדרים כיום כשטחים פתוחים, לשטחים שייועדו לבנייה.

"לפני שלוש שנים חיפה הצליחה לבלום את ההגירה השלילית הכללית", הוסיף ואמר היום יהב, "ב-2012, לראשונה מזה 30 שנה נבלמה הגירת הצעירים מהעיר, אך ההחלטה הזו תמוטט הכל כמו מגדל קלפים. בינת שוורץ, מנהל התכנון ויוצרי ההחלטה הזו מזדכים על האתוס הציוני באפסנאות".