לפיד: "אני פונה לאחיי החרדים - המחבלים לא מפרידים בינינו"

השוויון בנטל: אושרו סנקציות פליליות לחרדים משתמטים ■ לפיד: "נעשה הכול כדי שבעוד כמה שנים יהיו לנו רופאים חרדים ומהנדסים חרדים. מעבר לכל דבר אחר - יהיו לנו אחים חרדים"

לאחר ההסכמה שהושגה הבוקר בוועדת השרים לשיוויון בנטל על-פיה יופעלו סנקציות פליליות על חרדים שלא יתגייסו לצבא, כינס יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, מסיבת עיתונאים בכנסת ובה התייחס להחלטה. "זו לא כוונה להרוס את עולם התורה, אך המצב לא יכול להימשך", אמר לפיד בהתייחסו לסנקציות הפליליות שאושרו ברוב של ארבעה תומכים: השרים יצחק אהרונוביץ', משה בוגי יעלון, לימור לבנת ויו"ר הוועדה יעקב פרי. השר אורי אריאל התנגד ואילו עמיר פרץ נמנע.

"בשנים האחרונות הוועדה הזו הפילה קואליציות וגמרה קריירות", המשיך לפיד את דבריו. "העובדה שהבאנו לכך שבעוד 3 שנים 70% יתגייסו זו תעודת כבוד לממשלה. אני שמח שהממשלה הזו שוב הוכיחה שהיא באה לשנות גם בנושאים הכי נפיצים".

לפיד פנה בדבריו לחרדים ואמר: "זה כן מתרחש מחוץ לחלון שלכם. בדיוק כמו שהמשבר הכלכלי מתרחש מחוץ לחלון שלכם, והגיע הזמן להפסיק להעמיד פנים שאנחנו לא קיימים והבעיות שלנו הם לא הבעיות שלכם. אנחנו כאן ביחד, באותה סירה, ואנחנו לא יכולים לשאת אתכם על גבנו. הדברים השתנו. פשוט אין כבר מספיק חילונים ודתיים בשביל לסחוב את העסק לבד. אתם מוכרחים להשתתף. אני יודע שאתם מאמינים, בכל לבכם, שהלימוד מגן על עם ישראל, אבל העקרון של "כל ישראל אחים" מגן עלינו לא פחות. אם אתם מאמינים שיש לכם מה לתרום לנו - אז תתרמו לנו. אל תסתגרו ואל תתבדלו. ההתחייבות שלנו היא לקבל אתכם כמו שאתם, ההתחייבות שלכם היאלהפסיק להתייחס אלינו כאילו אנחנו גויים. אנחנו צריכים לחיות כאן ביחד. בצבא, בשוק העבודה, במארג הסבוך של זכויות וחובות שמאפשר את קיומה של המדינה".

"אם אתם לא מאמינים שזה אפשרי, אם נדמה לכם שאנחנו נגדכם או שונאים אתכם, תראו באיזו אהבה ויראת כבוד הישראלים מקבלים את האנשים הקדושים שעובדים בזק"א, רק מפני שהם מאפשרים לנו להרגיש שותפות גורל עם חרדים. החוק הזה ייתן לכם את ההזדמנות להסיר את מחיצות העויינות,ולהפסיק להרגיש בכל פעם שאתם שומעים ברדיו את המילים "חייל צה"ל נהרג היום בהתקלות," כאילו ברחתם מן המערכה".

שר האוצר טען כי החוק יאפשר לחרדים את ההזדמנות "לשפר את מצבם הכלכלי, להתפרנס בכבוד, להפסיק לספור כל יום שקל לשקל, לתת לילדים שלכם הזדמנויות טובות יותר ממה שהיו לכם. החוק הזה ישחרר אלפים רבים של אנשים שפשוט אינם מתאימים לחיים שלמים של לימוד. כי בואו נודה, לא כולם החזון-איש ולא כולם הרב אלישיב או הרב עובדיה, וחיים, שמוכשר למתמטיקה, יהיה מאושר הרבה יותר כרואה חשבון או כיועץ פיננסי, וגם הרב שלו יהיה מאושר יותר כשהוא יוכל להקדיש את זמנו לאחיו הגדול שמוכשר ממנו בתורה".

לפיד פנה ישירות לחרדים ואמר: "אחי החרדים, החוק הזה לא יפגע בעולם לומדי התורה, אלא להיפך, הוא ישמור עליו. אנשים אינם צריכים ללמוד תורה בארץ היהודים כגנבים בלילה. המתמידים, אותם אנשים שיוגדרו כעילויים, ימשיכו לשבת בישיבות אבל לא כאנשים שחמקו מן הרשת אלא כיחידת העילית של עולם הישיבות שהמדינה כולה גאה בשכלם החריף וביכולת הלימוד שלהם. ישראל מאשרת לראשונה - בחוק - את לימוד התורה כחלק מאורחות חייה הרשמיים. מי ששונא חרדים לא היה חותם על כך לעולם.

והחוק הזה מחייב לא רק אתכם, אלא גם אותנו. מפני שאחרי שנעשה את הצעד הזה, תפקידנו - תפקידה של המדינה -ההתחייבות שלנו, היא לעזור לכם לעבור את התהליך. לא מזמן דיברתי עם מנהל של בית חולים גדול, שקלט בסתר 80 צעירים חרדים במקצועות פרה-רפואיים. הוא סיפר לי על השמחה שלהם, על ההתלהבות שלהם, אבל גם על החשש שמישהו יגלה מה הם עושים".

"המהלך של היום מאפשר לכולנו להפסיק להסתתר, ולהתחיל לחשוב בגדול. 28,000 חרדים ישוחררו מיידית לשוק העבודה בעקבות החוק. אנחנו נעזור לכם להכנס לשוק התעסוקה ולמצוא עבודות מכניסות בהייטק, במפעלים, בחברות פיננסיות, בנדל"ן. אנחנו נעשה הכול כדי שבעוד כמה שנים יהיו לנו רופאים חרדים, וצעירים חרדים שפותחים סטרט-אפים וקבלנים חרדים ומהנדסים חרדים".

"ומעבר לכל דבר אחר, יהיו לנו אחים חרדים: החוק הזה אינו תחילתה של מלחמה בינינו, אלא תחילתו של הפיוס בינינו. הוא יסגור את הפצע שמדמם כבר שנים בליבה של החברה הישראלית ויאפשר לנו חיים משותפים בלי שיחצצו בינינו מסכים של חשדנות ושנאת אחים. תודה רבה לכם".

במסגרת ההסכמות שהושגו, על-פי דרישת השרה לימור לבנת, הוכנס לחוק שירות ביטחון סעיף, המחייב את שר הביטחון להגן על מעמדן וזכויותיהן של הנשים המשרתות בצה"ל. כמו כן, לראשונה, יחויב צה״ל על-פי החוק, למסור אחת לחצי שנה דין וחשבון ציבורי על מצב מעמד האישה בצבא לוועדת חוץ וביטחון ולוועדה לקידום מעמד האישה.

השרה לבנת מסרה, כי זהו ציון דרך חשוב בהמשך קידומן ושילובן של הנשים בצה״ל ושמירה על זכיותיהן. אני מאמינה, כי יש להמשיך ולפעול לכך שהשירות בצבא יהיה עפ״י תפקיד המשרתות ולא על-פי מגדר.

מנגד, בפורום לשוויון בנטל תקפו את מסקנות ועדת פרי. "זהו, הורדו המסכות ונשארו רק ההבטחות וסיסמאות ריקות מתוכן , גם ממשלת נתניהו-לפיד לא תביא לשוויון בנטל, אלא תגלגל את הנושא לממשלה הבאה , לדורות הבאים שיאלצו להתמודד עם ההשלכות הגרועות של הועדה אשר תביא לאסון חברתי על ישראל", נמסר בהודעת הפורום. "מחר בבוקר 25 אלף חרדים יהיו פטורים מכל סוג של שירות ויוכלו להמשיך בשמחה את חייהם כשאף חרדי לא מחויב באמת להתגייס. בעוד 4 שנים, כאשר לפיד יבוא עם עוד הבטחות ועוד שלטים ועוד כותרות , ידעו בציבור שהכל מילים מילים - זוהי אכזבה ענקית וכואבת לציבור המשרתים ששוב לא "נספר" . רק בג"ץ, אשר פסל את חוק טל יכול להציל את החברה הישראלית מהביזיון שיקרא חוק פרי, שגרוע יותר מחוק טל".