דירה שנבנית בתמ"א 38 שווה 80% מדירה רגילה

כך על פי סקר ראשון מסוגו שבדק כיצד תופסים רוכשי דירות את הדירות החדשות שנבנות במסגרת תמ"א 38 בפרויקטים השונים

סקר ראשון מסוגו שבדק לראשונה כיצד תופסים רוכשי דירות את הדירות החדשות שנבנות במסגרת תמ"א 38 בפרויקטים השונים חושף תמונה שעלולה להקשות על משווקי הדירות בעתיד. על פי הסקר, 70% מהנשאלים לא רואים בדירה כזו דירה חדשה אלא דירת יד שנייה משודרגת וכפועל יוצא מתפיסה זו, יהיו מוכנים לשלם בעבורה מחיר נמוך באופן משמעותי מדירה חדשה. במקביל, 37% מהנשאלים ציינו כי לא היו מעוניינים לרכוש דירה חדשה שנבנית במסגרת תמ"א 38 ושאר הנשאלים שדווקא הביעו נכונות מתנים זאת בהנחה משמעותית מערך דירה חדשה מקבילה באותו האזור.

כך, 81% מהנשאלים סבורים שמחיר דירה במסגרת תמ"א 38 יהיה רלוונטי רק אם יעמוד על בין 10% ל-20% פחות ממחיר דירה חדשה. המשמעות בפועל היא שיזמי תמ"א 38 יהיו צריכים לקחת בחשבון את נכונות הרוכשים לרכוש דירות במחיר מופית גם בתחשיב הראשוני של החברה כאשר היא בטחנת האם פרויקט תמ"א 38 יהיה כלכלי לביצוע.

לצד סוגיית המחיר, בחן הסקר גם את קצב ההתקדמות של תמ"א 38 בערים השונות במרכז. התוצאות כאן דווקא מעידות כי בעלי דירות רבים נמצאים כבר בתוך תהליך ורבים מהם בתהליך מתקדם. כך, 63% מהנשאלים השיבו כי הבניין בו נמצאת דירתם כבר נמצא בתהליך מול גורם זה אחר לגבי פרויקט החיזוק כאשר 49% מהם ציינו כי התהליך נמשך כבר למעלה משנה ו-34% ציינו כי כבר קיבלו הצעות קונקרטיות ממספר יזמים. המשמעות של נתון זה היא שהיקף התקדמות התמ"א הוא משמעותי אך במקביל עדיין קיים ביקוש רב מצד בעלי דירות שטרם קיבל הצעות משמעותיות אך מעוניין להתקדם עם התהליך מה שמעיד על מיעוט שחקנים משמעותיים בתחום. עוד נקודה מעניינת שעולה מהסקר היא שבעלי הדירות בבניינים הישנים מודים שהגורם המעכב השכיח ביותר בפרויקט תמ"א 38 הם בעלי הדירות בעצם.

את הסקר ביצע מכון המחקר לייעוץ אסטרטגי vcell בקרב 401 מרואיינים בערים מרכזיות המהווים מדגם מייצג לאוכלוסיית היעד שהיא בעלי דירות שנבנו לפני 1980 וזכאים לביצוע תמ"א 38. הסקר נערך לקראת כנס העוסק באתגרים בשיווק ומכירת דירות בפרויקטי תמ"א 38 המתקיים היום (ד') בתל אביב.

בתגובה לנתוני הסקר אמר היום איתיאל בן פורת, מנכ"ל משותף בהתחדשות אורבנית, כי: " דירות חדשות בפרויקטים לפי תמ"א 38 צריכות להיות אטרקטיביות במפרט, בגמישות לשינויים ובעיקר בתמחור. הדירות שאנו משווקים נמצאות בתמחור שמגלם הפחתה של עד 15% ממחיר דירות חדשות מקבילות. לדוגמא, בפרויקט שלנו בקרית אונו, נופי רייספלד, אנו מציעים דירות הגדולות ב-10% מהדירות החדשות המוצעות באזור המחיר הנמוך ב-15% מהמחירים של הדירות החדשות". במקביל אומר בן פורת כי המצב אינו דומה בכל הערים ויש מקומות בהם להערכתו מחירי הדירות החדשות שנבנות במסגרת התמ"א לא יתקשו להימכר גם במחיר גבוה יותר: "בתל אביב למשל המצב שונה משום שאין כמעט הבדלים במחירים בין דירות יד שניה משופצות בין דירות חדשות בלב העיר. מכאן, שגם אין הבדל במחירים בדירות לפי תמ"א 38".