"בביוטק בוול סטריט רוצים מידע - ולא מעריכים רק הייפ"

סול ברר, מייסד חברת הענק סלג'ין וכיום יו"ר מדג'ניקס ואינספייר MD, הפך תרופה שבעבר גרמה למומים חמורים בתינוקות ולמובילה בטיפול במחלות הסרטן והאיידס ■ למנהלים הישראלים הוא אומר: "אל תלכו על השווקים הכי גדולים, אלא על המתאימים ביותר"

בסוף שנות ה-50 של המאה הקודמת קיבלה התרופה תלידומיד יחסי ציבור נוראיים, ובצדק. התרופה לבחילות בהריון הובילה להולדת תינוקות עם מומים חריפים, הוסרה מן המדפים לחלוטין והובילה להקשחה משמעותית של מנגנון אישור תרופות חדשות בארה"ב.

לפני 10 שנים, כ-50 שנה לאחר מכן, התרופה הזו עשתה קאמבק כתרופה לטיפול בסרטן הדם ובאיידס. היא נמצאה אפקטיבית הרבה מעבר לנזקיה, כל עוד לא משתמשים בה בהריון. תוך כדי כך, היא היוותה את היסוד לבניית חברת ענק חדשה בתחום הביוטק - סלג'ין, שנסחרת כיום לפי שווי של 50 מיליארד דולר.

לפני שבועות מספר ביקר בישראל סול ג'. ברר - מנהל מוערך מאוד בתעשיית התרופות, ממייסדי סלג'ין והמנכ"ל הראשון שלה, והאיש שהעביר אותה מחברת מו"פ המבוססת על מוצר יחיד לחברה בעלת שווי שוק של 25 מיליארד דולר - על מנת לקבל את עיטור רמב"ם של בית החולים רמב"ם. חשוב לציין כי זה נדיר מאוד שחברה צעירה מצליחה להגיע לשווי כזה ב-10 שנים בלבד. ב-2010 פרש ברר מסלג'ין ומאז הוא משמש יו"ר וחבר דירקטוריון במספר רב של חברות ביומד, שתיים מהן ישראליות: אינספייר MD, העוסקת בתחום הסטנטים, ומדג'ניקס המפתחת שתל שמשחרר תרופה ושמהונדס גנטית מעור המטופל. לרוב, עצם הצטרפותו לחברה בורסאית מעלה אוטומטית את מחירה.

- מדוע בחרת דווקא בשתי החברות האלה?

"כיהודי-אמריקני אני מתעניין בישראל גם בגלל הציונות, וגם משום שהיא כר חדשנות. איגדתי קבוצה של משקיעים שמעת לעת פוגשת אצלי בבית יזם או פרופסור ישראלי שמציג את הטכנולוגיה שלו בפנינו, ואנחנו עוזרים לו בהשקעה כספית, ייעוץ או קשרים.שתי החברות הללו נראו לי יוצאות דופן ועם פוטנציאל לשנות את פני הרפואה. מדג'ניקס, שנוטלת דגימה מעור החולה, מהנדסת אותה גנטית כך שתפריש חומרים מסוימים ומשתילה אותה בחזרה, היא הבסיס לתחום של תרפיה גנטית. התחום הזה ותאי גזע הם שתי המהפכות הגדולות של העשורים הקרובים בעולם הרפואה".

- הטכנולוגיה של מדג'ניקס מרשימה ופורצת דרך, אבל בסופו של דבר המוצר שלה מחליף זריקות של תרופות קיימות, שהן מוכרות ונוחות לביצוע. מדוע שתל מהונדס מעור החולה טוב יותר מזריקה?

"השתל מפריש רמה קבועה של תרופה למחזור הדם. רמה מדויקת יוצרת תועלת, בעוד רמות שיא יוצרות תופעות לוואי. יתרון נוסף הוא שהמוצר והחלבון המופרש ממנו עשויים מהעור של החולה, כך שאין תגובה של מערכת החיסון".

נציין כי חברת BlueBird האמריקנית, אחת הבולטות בתחום התרפיה הגנטית, הגישה לאחרונה תשקיף לנאסד"ק לגיוס 86 מיליון דולר, אף שהיא רק בשלב הניסויים הקליניים. מהלך זה בהחלט מסמן את חזרתו של הבאזז לתחום.

- אינספייר MD לא עוסקת בעולם התרופות שממנו אתה מגיע, אלא במכשור רפואי. מדוע בחרת להיות מעורב בה?

"זה משהו שרציתי לעשות דווקא כי הוא חדש לי. המוצר שלה הוא הטוב ביותר בקטגוריה הגדולה הבאה של עולם הסטנטים - הסטנטים המכוסים".

- היו רופאים שאמרו לנו שהם ירצו לראות עוד ניסוי בטרם ישתמשו במוצר.

"שטויות. רופאים תמיד אומרים שהם רוצים עוד מקור ביטחון. הניסוי היה נהדר, הוא השיג את היעד העיקרי וכמעט השיג את יעד המשנה - הפחתת תמותה מהתקפי לב - אף שלא תוכנן להשיגו. סביר שנעשה עוד ניסוי, אבל כבר מהניסויים הנוכחיים, שמשחזרים תוצאות קודמות, אפשר לראות שיש כאן מוצר מנצח".

"להקשיב למולקולה"

- לאילו טעויות של מנהלים ישראלים שמת לב במהלך עבודתך בתחום?

"ראיתי שתי טעויות עיקריות. אמנם גם חברות ביומד צעירות אמריקניות עלולות לטעות בהן, אבל אצל הישראלים רואים זאת יותר. האחת היא עודף הייפ, בעוד את המשקיע, הרופא ומערכת הבריאות מעניין רק דבר אחד - ערך למטופל שמגובה בהוכחות אמיתיות".

- אבל לפעמים הייפ זו הדרך היחידה לגייס את הסכום שיאפשר ניסויים שיניבו מידע - או הייפ, או בנאדם כמוך.

"זה לא נכון. בוול סטריט מריחים הייפ מרחוק, הם יורידו נקודות על זה וייאבדו את האמון בך לנצח אם תבטיחי הבטחות שלא תעמדי בהן. באשר לאדם כמוני - כולם יודעים שאני בא רק כשאני משוכנע במוצר, למרות שלא תמיד אני צודק".

ברר מוסיף כי הטעות השנייה היא בחירת השוק הגדול ביותר, במקום המתאים ביותר. "אמרנו לפני רגע שהדבר היחיד שמעניין בחברה הוא התרומה לפציינט", הוא אומר, "בשווקים הגדולים כבר יש טיפולים, טובים יותר או פחות, אבל התרומה היחסית שלך פחותה וקשה יותר להוכיח אותה לעומת שוק בתולי. צריך להקשיב למה שהמולקולה אומרת לך, ללכת לאן שהיא לוקחת אותך".

- איך סלג'ין צמחה להיות חברה כל כך גדולה בזמן כה קצר?

"זמן קצר? 30 שנה לקח לה להגיע למקום שבו היא נמצאת כיום. מה זאת אומרת 'זה הזמן שלוקח לחברה ישראלית להגיע לפייז III'. אם זה הלו"ז, משהו לא בסדר עם החברה. בכל מקרה, היתרון שלנו היה שהלכנו למקום שבו המולקולה שפיתחנו הייתה המשמעותית ביותר. מסלול האישור שלנו היה 5052b - שהוא אמנם לא המסלול למוצרים אינובטיביים, אבל עבור השוק שאליו פנינו היינו אינובטיביים. לא חששנו לקחת סיכונים מדעיים ופיננסיים, ואפילו מיתוגיים, כשהתעסקנו עם תרופה בעלת היסטוריה כל כך גרועה. בהמשך רכשנו חברות נוספות וביצענו מיזוג עם חברה נוספת בתחומנו. מעולם לא חיפשנו להימכר, אני לא יכול לגלות אם היו לנו הצעות, אבל אותי זה אף פעם לא עניין".

- אתה חושב לעבור לישראל?

"לא, כי רק שניים מחמשת ילדי יסכימו לעבור איתי, אז בינתיים אני בארה"ב".

סול ברר

אישי: בן 66, אב לחמישה ילדים וסב ל-13 נכדים - כולם מתגוררים איתו בחווה שבבעלותו

השכלה: ד"ר לכימיה אורגנית מאוניברסיטת Rugters

ניסיון קודם: הקים את חטיבת הביוטק בקבוצת Celanese Research, העוסקת בתחום הכימיה, שלימים הפכה לסלג'ין; שימש כמנכ"ל ויו"ר החברה לסירוגין עד 2010

חברות בולטות שבהן הוא מעורב כיום: Amicus Therapies - טיפול במחלות גנטיות; Edge Therapeutics - טכנולוגיה לטיפול בשטפי דם במוח; Heat Biologics - טיפול חיסוני בסרטן; אינספייר MD ומדג'ניקס