יאיר לפיד דחה הקמת ועדה שהייתה פוגעת בסמכויותיו

הממשלה הייתה אמורה לדון היום באישור הקמת ועדת שרים לאסטרטגיה חברתית-כלכלית, שהייתה מצמצמת את סמכויות שר האוצר ■ לפיד התנגד בתוקף, ורה"מ הורה להוריד את ההצעה מסדר היום

האם נמנע ברגע האחרון משבר חמור נוסף בין ראש הממשלה לשר האוצר? בעקבות לחציו של שר האוצר יאיר לפיד, הורה ראש הממשלה בנימין נתניהו להוריד מסדר היום החלטה שהייתה אמורה לעלות היום בישיבת הממשלה, שלפיה נתניהו יעמוד בראש ועדת שרים לאסטרטגיה חברתית-כלכלית, שהייתה מצמצמת את סמכויותיו של שר האוצר. על אף שהנושא ירד מסדר היום, הוא עדיין מופיע בלו"ז הרשמי של ישיבת הממשלה וזאת, משום שהמסמך פורסם לפני סוף השבוע.

החלטת הממשלה מהקדנציה הקודמת קובעת כי יוקם "צוות על" של שרים, שיעקוב ויפקח על עבודת משרד האוצר. זאת, כדי "למסד ולשפר את יכולות הממשלה בניהול וגיבוש אסטרטגיה כלכלית-חברתית", לשון ההחלטה הקודמת.

אותה החלטה אף הגדירה את סמכויותיה של הוועדה, שעתידה הייתה לקום, ובהן: קיום דיונים אודות מגמות, סיכונים, סוגיות אסטרטגיות והכנת מצב אסטרטגית; דיון בדגשים אסטרטגיים לקדנציה של הממשלה המכהנת; דיון באופן התקדמות תכניות מתאר אסטרטגיות, ועוד.

מי שהיה אמור לעמוד בראש הוועדה הוא לא אחר מראש הממשלה בנימין נתניהו, שבקדנציה הקודמת אף נשא בתואר "שר על לאסטרטגיה כלכלית". שר האוצר לפיד התנגד נחרצות להקמתה של הוועדה ודרש להסיר מסדר היום את הדיון בעניין, שתוכנן להתקיים מחר.

גורם המקורב לשר האוצר אמר, כי "מבחינת לפיד זה ייהרג ובל יעבור. הוא לא ייתן לנתניהו להפוך אותו לבובה כפי שעשה עם יובל שטייניץ. במידה וראש הממשלה היה מביא את ההחלטה מחר לאישור הממשלה, הוא היה גורם לעצמו פשוט לבושות, שהרי בהחלטה עצמה נכתב כי הוועדה תצטרך להמליץ תוך 100 יום מהקמת הממשלה על תכניות מתאר אסטרטגיות, וזה כשהיא עדיין לא התכנסה אפילו פעם אחת".

בעיה נוספת נוגעת לעובדה שבנוסף לוועדת השרים "האסטרטגית", יש ועדות ממשלתיות נוספות שתחומי האחריות שלהן עלולים להיות חופפים לזו שתוכננה להיות מוקמת. כך למשל, הקבינט החברתי-כלכלי, אחראי אף הוא על "גיבוש מדיניות חברתית-כלכלית", ניסוח דומה מאוד לזה שצורף להחלטה על הקמת הוועדה "האסטרטגית".

מבחינתו של שר האוצר לפיד, העובדה שהוועדה תעבוד בממשק עם "המועצה הלאומית לכלכלה", היושבת במשרד ראש הממשלה ופועלת בתחומו, עשויה להפקיע סמכויות מיועציו ומפקידי האוצר, מה שיצר גם בסביבה המקצועית התנגדות למהלך.

עם זאת, גורם המעורה בפרטים אמר כי "ללפיד יש עוד הרבה מה ללמוד על כלכלה מנתניהו. היהירות של לפיד לא תביא תועלת לכלכלה הישראלית. נתניהו כבר הציל את הכלכלה הישראלית מספר פעמים, ב-4 השנים האחרונות. מול משבר כלכלי עולמי, ניווט נתניהו את הכלכלה הישראלית לשפל של 30 שנה באבטלה ולצמיחה הגבוהה במערב".

הגורם הוסיף שמשרד האוצר ביקש רק לדחות את ההצבעה על מנת ללמוד את הנושא, והדגיש כי זה יעלה בכל מקרה להצבעה בממשלה.

דוברת שר האוצר נילי רייכמן אמרה בעקבות הפרסום: "אין תגובה".

בלשכת ראש הממשלה אישרו כי הדיון נדחה לבקשת שר האוצר.