תבור: אלו שצועקים נגד העלאת המע"מ לא דואגים למסכנים

מיכאל תבור, יו"ר קבוצת תבור כלכלה ופיננסים טוען כי עליית המע"מ תשתקף בפועל ב-0.7% מקסימום ולא כפי שפורסם ■ תבור: "למשפחה בתחתית הסולם עם הכנסה של 5,000 שקל, מדובר בהתייקרות של 35 שקל בחודש"

שר האוצר יאיר לפיד ספג ביקורת חריפה על כך שהחליט להעלות את שיעור המע"מ ב-1% בניסיון לממן חלק מהגירעון. אמש הצעד יצא לפועל והמע"מ עלה ל-18%. מיכאל תבור, יו"ר קבוצת תבור כלכלה ופיננסים יוצא נגד המתנגדים להעלאת המע"מ וטוען כי ההשפעה הריאלית של צעד זה תהיה נמוכה בהרבה ממה שפורסם.

תבור טוען כי "עליית המע"מ ב-1% היא עלייה שבמקרה הרע תגיע ל-0.85%, אבל מאחר ויש בסל המוצרים מרכיבים שעליהם לא משלמים מע"מ, כגון פירות וירקות ואגרות שונות (כמו אגרת הטלוויזיה), הרי שעליית המע"מ - גם אם תהיה על כל הסל - תגיע למקסימום 0.7%. כלומר, למשפחה בתחתית הסולם עם הכנסה של 5,000 שקל, מדובר בהתייקרות של 35 שקל בחודש ולא כפי שמתפרסם בתקשורת".

תבור טען בנוסף כי אם באמת רוצים לעזור למשפחות במצוקה, כדאי להתמקד בהן ולא לצעוק צעקות דמגוגיות על התייקרות סל למשפחה בין 30 שקל ל-100 שקל. "כשמפגינים נגד עלייה כזו, עולה ריח פוליטי חזק ולא נעים, לא ממש דאגה למסכנים", לדבריו. "אם מחפשים פתרונות ל'לא מקושרים', מוטב למצוא אותם בפנסיה התקציבית הגבוהה הניתנת למשתייכים לקבוצות ספציפיות בישראל".

תבור הוסיף, כי "גם הדיון על מחירי מכוניות נראה לא לעניין בהקשר הזה - מי שקונה מכונית ב-130,000 שקל יכול לשלם עוד 1,100 שקל. אם נשים לב למחירי המכוניות, נראה שהרבה פעמים גם הם נקובים במחירי מבצע, כגון 129,900 שקל, תמחור כזה לא תומך בהעלאת המע"מ".