הבדיחה של מונאקו? על חשבונו של מישל פלאטיני

להחתמה של פלקאו עבור כ-60 מיליון אירו יש שורה תחתונה אחת: הפייננשל פייר-פליי של אופ"א בקריסה מוחלטת

האוליגרך דמיטרי ריבולובלב, בעלי מועדון הכדורגל של מונאקו, הודיע ביום שישי בערב באופן רשמי על מה שהיה צפוי כבר תקופה ארוכה: כוכב אתלטיקו מדריד רדמאל פלקאו חתם בקבוצה מהנסיכות הקטנה, שמשחקת בליגה הצרפתית. החלוץ הקולומביאני המצוין, שכבש בעונה האחרונה 34 שערים ב-41 הופעות, חתם על חוזה לחמש שנים במונאקו.

כלי התקשורת באירופה חלוקים ביניהם לגבי סכום ההעברה של השחקן, כשהדיווחים נעים בין 45 ל-60 מיליון אירו. במידה ומדובר על המספר הגבוה יותר הרי שזה מביא את סך הבזבוזים של מונאקו בקיץ הזה ל-130 מיליון אירו, אחרי שהקבוצה כבר שפכה 70 מיליון על רכישתם של צמד שחקני פורטו, חאמס רודריגז וז'ואו מוטיניו.

בהתחשב בכך שנותרו עוד שלושה חודשים עד לסגירת חלון ההעברות, וסביר להניח שפלקאו אינו אחרון השחקנים שמגיע לריביירה - הרי שקיים סיכוי טוב כי מונאקו תתברג בצמרת הגבוהה של רשימת הקבוצות שהוציאו הכי הרבה כסף בקיץ אחד על רכישת שחקנים חדשים (ר' גרף). בשיא ההיסטורי בפרמטר הזה מחזיקה ריאל מדריד, שבקיץ 2009 השתוללה עם 257.4 מיליון אירו שבזבזה על שורת שחקני רכש, ביניהם כריסטיאנו רונאלדו, קאקה, צ'אבי אלונסו וקארים בנזמה. צ'לסי מודל 2003, בקיץ הראשון תחת רומן אברמוביץ' כבעלים, במקום השני עם 158.2 מיליון אירו, כשבין המצטרפים הבולטים היו הרנן קרספו, קלוד מקאללה וחואן סבסטיאן ורון. מנצ'סטר סיטי ופ.ס.ז', עם הכסף הגדול שהוציאו השייח'ים שמחזיקים בהן בשנים האחרונות, גם מיוצגות יפה מאוד ברשימה.

הוצאות על רכש
 הוצאות על רכש

עוד בדיחה על חשבון אופ"א?

מונאקו מציבה מבחן גדול בפני חוקי הפייננשל פייר-פליי של אופ"א. למרות שהיא נהנית מהקלות מס ייחודיות בנסיכות, לפיהן שחקנים שאינם צרפתים משלמים בה אפס אחוזי מס הכנסה (הקלות שנבחנות כעת בבית המשפט העליון בצרפת, לאור תביעה של הליגה הצרפתית), הרי שעדיין מדובר על קבוצה קטנה מדי מכדי לעמוד בתקנות הברייק-איבן במצב של בזבוזים מאסיביים על רכש ומשכורות.

לפי החוקים היבשים של הפיינשל פייר-פליי, מונאקו תצטרך להציג בשלוש העונות 2011/12-2013/14 הפסדים כוללים של עד 45 מיליון אירו, אם ברצונה לא לספוג הרחקה מאירופה, או סנקציות אחרות בעונת 2015/16. הבעיה היא שמונאקו לא אמורה אפילו לגרד את סכומי ההפסדים הסבירים שיאפשרו לה לעמוד בתקנת הברייק-איבן. ניקח לדוגמא את העונה האחרונה: כ-5,000 צופים בלבד למשחק (בליגה השנייה בצרפת) הכניסו למועדון ממכירת כרטיסים ומנויים רק חצי מיליון אירו. כלל ההכנסות הסתכמו ב-21 מיליון אירו, בעוד ההוצאות הגיעו ל-48 מיליון. גם אם מונאקו תגדיל את הכנסותיה בעונה הקרובה ל-100 מיליון אירו, רק חשבון הרכש שלה הוא, כאמור, לפחות 130 מיליון אירו; ועוד לא התחלנו לספור משכורות, והוצאות נוספות.

המודל העסקי היומרני של ריבולובלב שאמור לסייע לו לעמוד בתנאי הפייר-פליי הוא לבצע טרנספורמציה למונאקו, להפוך את הקבוצה ל"מועדון בוטיק", כשמרבית המקומות ב"אצטדיון לואי השני" יימכרו ככרטיסי VIP יקרים במיוחד, ויכללו גם אירוח מפנק. האם אנשי חוג הסילון של מונטה קרלו ישתפו פעולה עם המיזם הזה - עדיין מוקדם לדעת. האם אף אחד באירופה לא לוקח ברצינות את התקנות של אופ"א - כבר אפשר לדעת שכן.