"נציגות אי.די.בי צריכה להחליט אם היא מאמינה לאלשטיין"

בנציגות האג"ח של אי.די.בי פתוח לוחצים על נציגות האג"ח של החברה האם שלא להיענות להצעה המשופרת שהגיש לה נוחי דנקנר ■ על פי המתווה החדש, יוגדל רכיב המזומן שיקבלו המחזיקים, כשבמועד החתימה יועברו להם 540 מיליון שקל ■ נציגי אג"ח אי.די.בי אחזקות התכנסו כדי לדון בהצעה

הסערה סביב הסדר החוב באי.די.בי נמשכת. לאחר שבסוף השבוע נחתם בניו יורק הסכם השקעה חדש בין נוחי דנקנר לאדוארדו אלשטיין, פרסמה אמש החברה מתווה חדש להסדר עם מחזיקי האג"ח שלה, הכולל תמורת מזומן גדולה יותר שתגיע מכספו של אלשטיין.

על פי המתווה המוצע כעת למחזיקים יעמוד רכיב המזומן שישולם במועד חתימת ההסדר על 540 מיליון שקל, שיתחלקו באופן הבא: 375 מיליון שקל יוזרמו לחברה על ידי בעלי המניות (בעיקר כספי אלשטיין) ו-165 מיליון שקל ישולמו מתוך יתרת המזומנים שבקופת החברה. 100 מיליון שקל נוספים במזומן יינתנו למחזיקים באמצעות גיוס הון שדנקנר מתחייב לבצע או על ידי פיצוי במניות, וזאת בתשלומים במשך שנתיים עד ארבע שנים.

האם בכוחה של ההצעה הזו לתקוע טריז בין מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות למחזיקי האג"ח של החברה הבת אי.די.בי פתוח, שהגיעו לפני כשבוע להסכם משותף שעיקרו העברת השליטה בחברה לידיהם? האם די בהצעתו הנוכחית של דנקנר כדי לשנות את מפת הסיכויים לטובתו במאבק השליטה על הקונצרן? עדיין לא ניתנה תשובה חד משמעית בנושא, אך מה שבטוח הוא שהמאבק על קולם של מחזיקי אג"ח אי.די.בי אחזקות תופס תאוצה.

"אנו קוראים לכם לשוב באופן מיידי לשולחן הדיונים, לדון ולסכם את פרטי ההצעה החדשה ולהוציא לפועל הסדר חוב על יסוד הצעה זו", כתבה אמש החברה לנאמני אג"ח.

בנציגויות האג"ח לא מיהרו להגיב להצעתו החדשה דנקנר. עם צאת השבת התכנסו חברי נציגות אי.די.בי אחזקות יחד עם נציגות האג"ח של אי.די.בי פתוח ועם אייל גבאי, המומחה הכלכלי מטעם בית המשפט בחברה, לדון בהצעה החדשה. הדיונים בעניין נמשכו לאורך כל שעות היום (יום א') ואחר הצהרים, ונכון לשעת כתיבת שורות לא נתקבלה החלטה בעניין.

"אנחנו נמצאים כעת בקו פרשת המים", אמר היום ל"גלובס" עו"ד אייל רוזובסקי, מנציגות אג"ח אי.די.בי פתוח. "אמרנו לנציגות אי.די.בי אחזקות בפגישה עמם שהם צרכים להחליט האם הם מאמינים לאלשטיין. אם הם יקבלו את הצעתו של דנקנר הרי שזה מעמיד בסתירה את ההסדר אליו הגענו יחד".

נזכיר כי מחזיקי האג"ח באי.די.בי אחזקות הם שיכולים להכריע לגבי גורל השליטה בחברה, מאחר שזוהי החברה שכבר הגיעה לחדלות פירעון (אינה משלמת את התחייבויותיה לבנקים ולמחזיקי האג"ח מאז השנה שעברה). לכן, הם יכולים לפנות לביהמ"ש ולבקש הכרזה על כינוס נכסים או פירוק, בטענה שההסדר המוצע אינו מקובל עליהם, וכי החלופה המועדפת עליהם היא ההסדר שאליו הגיעו עם מחזיקי האג"ח של פתוח. לחילופין, הם יכולים לקבל את הצעתו החדשה של דנקנר ולחתום על הסדר החוב.

אותו סכום מחולק אחרת

ההסכם החדש שנחתם בסוף השבוע בין דנקנר לאלשטיין הוא הפעם השנייה שבה מוכנס שינוי בהבנות בין השניים, שנחתמו לראשונה לפני כ-10 חודשים. למרות הנופך הדרמטי שביקשה החברה לתת לדיווח, הרי שבחינה של המספרים בו מעלה כי מדובר למעשה באותו סכום השקעה של אלשטיין עליו דובר מלכתחילה - 75 מיליון דולר (שמתווספים ל-25 מיליון דולר אותם השקיע אלשטיין בספטמבר 2012).

השינוי הוא באופן חלוקת סכום ההשקעה בין גנדן, החברה הפרטית של דנקנר שבאמצעותה הוא שולט בקונצרן, לבין החברה הבת, אי.די.בי אחזקות. לפי ההסכם החדש, תקבל כעת אי.די.בי אחזקות את מלוא סכום ההשקעה, 75 מיליון דולר, לעומת 57 מיליון דולר בהסכם הקודם.

שינוי נוסף נוגע להפיכתו של אלשטיין לשותף שווה זכויות לדנקנר באי.די.בי אחזקות. בדיווח לבורסה נכתב כי מחצית מסך ההשקעה של אלשטיין תיחשב כהלוואת נון-ריקורס לדנקנר לצורך רכישת ניירות הערך של דנקנר ולצורך רכישת מחצית מהמניות שמחזיק כיום אלשטיין בגנדן (5%). אלשטיין הודיע כי יעביר בימים הקרובים כ-50 מיליון דולר מכספי ההשקעה לחשבון בבנק הפועלים ניו-יורק.

בנוסף לתמורת המזומן, תנפיק אי.די.בי אחזקות במסגרת הסדר החוב המוצע אג"ח חדשות בהיקף של 700 מיליון שקל, בריבית שנתית של 5% צמודה למדד, שיפרעו בין השנים 2017-2021. מחזיקי האג"ח של החברה יקבלו 10% מהון המניות שלה ו-10% מהון המניות של אי.די.בי פתוח.

הסדר החוב כרוך במספר התניות: למחזיקי האג"ח לא תינתן הזכות להגיש תביעות אישיות נגד נושאי משרה או בעלי מניות בחברה; יבוצע מתווה לחיזוק אי.די.בי פתוח, שיכלול הזרמה הונית של 400 מיליון שקל ו/או מכירת חלק מהחזקותיה בכלל ביטוח; יושלם המיזוג "שיצא לדרך" בין דסק"ש לחברה הבת שלה כור; ונושי אי.די.בי אחזקות יידרשו להסכים למיזוג בין החברה לבין אי.די.בי פתוח - התניה שקשה לראות כיצד תצא לפעול, שכן סביר להניח כי מחזיקי האג"ח של פתוח יתנגדו לכך.

הסדר החוב
 הסדר החוב