טורקיה: מפגין אחד נהרג; נהג מונית דרס קבוצת מפגינים

(עדכון) - הבורסה בטורקיה צונחת, תשואות האג"ח מזנקות ■ המפגינים צועקים: "ארדואן תתפטר" ■ גורם באופוזיציה: "יש 1,500 עצורים" ■ מפגינים: "השוטרים מכוונים לנו לראש" ■ ארדואן בשלו: "אין אביב טורקי"

אחרי שמאז שעות הבוקר שרר שקט יחסי ברחבי טורקיה, התחדשו בצהריים המהומות, כשהמשטרה התנגשה עם מפגינים ברחובות הבירה אנקרה והשתמשה ברימוני גז לפיזור ההפגנה. שר הפנים הטורקי הכריז שהיום נעצרו 500 איש באנקרה.

סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת שבמהלך ההפגנה דרס נהג מונית חבורה של מפגינים וגרם למותו של אחד המפגינים, צעיר בן 20.

הבורסה בטורקיה לא נשארת אדישה למהומות ומדד Borsa Istanbul 100 נפל ביותר מ-8% היום. זו הירידה החדה ביותר מאז אוגוסט 2011. הלירה הטורקיה נחלשת בכ-1% כנגד המטבעות העיקריים. תשואות אגרות החוב הממשלתיות מזנקות בשיעור החד ביותר מאז 2008 ותשואת האג"ח לשנתיים עולה ב-41 נקודות בסיס לרמה של 6.48%.

על פי הדיווחים, כ-1,000 מפגינים, רובם צעירים, התקדמו לכיוון הכיכר המרכזית של העיר, כיכר קיזלאי, תוך שהם קוראים: "ארדואן תתפטר". כוחות המשטרה הדפו אותם, תוך שימוש באמצעים לפיזור הפגנות ובהם רימוני גז.

גורם באופוזיציה הטורקית טוען שמאות מפגינים מהבירה נעצרו ולא ניתן להם להיפגש עם עורכי דין. "יש עכשיו 1,500 אנשים במעצר, אני ראיתי תשעה אוטובוסים שמגיעים עם עצירים", אמר.

העיתון הורייט מדווח כי המפגינים צעקו: "לארדואן יש דם על הידיים", ו"ארדואן רוצח". איבני סיגה, שנפצעה בעימותים ופונתה לבית החולים אחרי שספגה מיכל גז מדמיע בראשה סיפרה: "הכוח שהמשטרה מפעילה הוא לא הגיוני, הם מכוונים לנו לראש".

היא הוסיפה לתאר את האלימות המשטרתית: "כשהם לקחו את העצירים, הם צופפו אותנו באוטובוסים כמו סרדינים. ניסיתי לבלום את האוטובוס והתייצבתי מולו, אבל הוא לא עצר ונאלצתי לברוח. בתוך האוטובוס היו עצירים רבים שאיבדו את ההכרה בגלל הפציעות והמכות שקיבלו מהשוטרים".

"מי שמדבר על אביב טורקי לא מכיר את טורקיה"

אחרי לילה סוער במיוחד ברחבי טורקיה, שבמהלכו התנגשו מפגינים עם כוחות הביטחון בשורה של ערים, התייחס מוקדם יותר ראש הממשלה ארדואן למחאה הנמשכת וקרא לעם הטורקי שלא להיגרר אחרי פרובוקציות. "אזרחי טורקיה לא צריכים להיגרר אחרי ההפגנות, שאותן מארגנים גורמים קיצונים", הדגיש ראש הממשלה.

ארדואן נשא דברים בשדה התעופה באיסנטבול לפני צאתו לביקור מדיני במרוקו. רבים בטורקיה מתחו ביקורת על החלטתו לצאת מהמדינה בזמן ההפגנות. לדבריו, "אנו נתגבר על זה". הוא הבהיר שלדעתו המהומות של הימים האחרונים בערים השונות אינן קשורות לפארק גזי, המקום שממנו התחילו ההפגנות, "ושם הייתה דווקא המחאה השלווה ביותר".

ראש הממשלה הטורקי התייחס בדבריו גם לתמיכה שמקבלים המפגינים מאזרחי טורקיה שמתגוררים ברחבי העולם: "אזרחי-חוץ לא צריכים להיות חלק מה'משחק' הזה". מי שמדבר על 'אביב טורקי' בכיסוי התקשורתי לא מכיר את טורקיה".