קצב הסמבה המקולקל

המראקנה שמשופץ בעלות של 560 מיליון ד' הושק רשמית, אבל האצטדיון המיתולוגי מגלם את קצב ההכנות העצלני של ברזיל לקראת המונדיאל המתקרב

היסטוריה קטנה התרחשה אמש (א') במראקנה: באופן תקדימי בתולדותיו של האצטדיון המיתולוגי, ישבו כל האוהדים במקומותיהם המסומנים, כשהמגרש בריו דה ז'ניירו התמודד לראשונה בגרסתו המשופצת (או יותר נכון יהיה לקרוא לזה גרסתו המשתפצת), עם משחק משמעותי שמארח כמות גדולה של צופים. על כר הדשא, סיימו נבחרות ברזיל ואנגליה בתיקו 2-2 לעיני 66,015 צופים; מחוץ למתקן המשיכו להתגלות בעיות רבות, כולל ליקויי בטיחות חמורים ביציעים, שגרמו לבית המשפט בברזיל להטיל צו איסור על קיומה של ההתמודדות. את הצו הצליחה ההתאחדות הברזילאית איכשהו להסיר, אבל לא את העננה שמרחפת מאחורי ההכנות האיטיות של המדינה הדרום אמריקאית למונדיאל 2014.

***

המראקנה, שעל-פי עיתון "גלובו" משופץ בעלות של 560 מיליון דולר לקראת גביע הקונפדרציות שייערך החודש בברזיל, וכמובן עבור גביע העולם שיתקיים במדינה בקיץ הבא (חריגה של 48% מהתקציב המקורי), פתח מחדש את שעריו לראשונה במשחק ראווה כבר בסוף אפריל. למזלה של ההתאחדות הברזילאית רק 30 אלף איש הגיעו לצפות בהתמודדות הזאת שהתלוו לה כמה שערוריות: על-פי דיווחים, העובדים במקום קיבלו הוראה למנוע מאנשי העיתונות לצלם את ההצפות והבטונדות הלא יציבות בחלק מהיציעים. החלק החיצוני של האצטדיון נראה כמו אתר בנייה, ולא רק במשחק הראווה ההוא: גם ביום שישי, 48 שעות לפני שאנגליה הגיעה, כ-1,000 פועלים ומתנדבים עדיין התרוצצו בין הפיגומים.

למרות השקעה ממשלתית מפלצתית של כ-3.3 מיליארד דולר, על-פי דוח של עיתון "האקונומיסט", בבנייה וחידוש של אצטדיונים בברזיל לקראת הגביע העולמי הראשון שייערך במדינה מאז שנת 1950- הרי שרובם מתמרקים להם בקצב איטי במיוחד. מתוך ששת האצטדיונים שאמורים לארח החודש את גביע הקונפדרציות, טורניר החימום למונדיאל בהשתתפות שמונה נבחרות - רק שלושה היו מוכנים לחלוטין עד לדד-ליין של פיפ"א, ה-31 בדצמבר (המראקנה כמובן לא ביניהם). גם בארכה שניתנה למגרשים אלו, עד ה-15 באפריל, הם לא עמדו.

פיפ"א הגמישה את הדד-ליינים שלה לקראת הקונפדרציות, "אבל לגבי המונדיאל, לא יהיו פשרות", אומר ג'רום ואלקה, המזכיר הכללי של ארגון הכדורגל העולמי. בגביע העולם כמות המשחקים תהיה גדולה פי ארבעה, והאירוע אמור למשוך כ-3 מיליון צופים בסך הכל, כולל 500 אלף תיירים. באחד המגרשים, ה"איטאקוראו" שנבנה בסאו פאולו, המצב חמור במיוחד: לפי הערכות הוא נמצא בפיגור של שנה שלמה ביחס לתוכנית הבנייה המקורית שלו. באצטדיון פונטה נובה בעיר סלבדור נרשמה מבוכה גדולה, כשלפני שבועיים גשמים כבדים גרמו לחלק מיסודות הגג במגרש החדש לקרוס.

בפיפ"א עדיין לא מדברים על זה בגלוי, אבל אם אכן כמות גדולה של אצטדיונים לא תהיה מוכנה עד תחילת 2014, לא תהיה לארגון בעיה להשתמש בחרב האיומים שכבר הניפו נגד דרום אפריקה במונדיאל 2010, או אם תרצו תסריט יום הדין: ביטול הגביע העולמי במדינה העצלה, והעברתו למקום אחר שיכול בין-לילה להתארגן על אירוח של אירוע בסדר גודל כזה. נניח, אנגליה, גרמניה או ארה"ב.

***

כישלון ההכנות של ברזיל מדהים במיוחד על רקע הכסף האדיר שמושקע בהן. תקציב האצטדיונים גבוה פי שלושה מזה של דרא"פ 2010, אבל לא רק בגזרה הזאת באים הליקויים לידי ביטוי: במהלך השנתיים האחרונות הוציאה ממשלת ברזיל 1.4 מיליארד דולר עבור שדרוג שדות התעופה במדינה, לקראת גל המבקרים הצפוי. למרות זאת, בדוח שפרסמה לפני חודשיים סוכנות הייעוץ Skytrax, אף אחד משדות התעופה המודרניים והמחודשים בברזיל לא נכנס לרשימת 100 הנמלים הטובים בעולם, באף קטגוריה.

איך מסבירים את הפער הגדול בין גובה ההשקעה הכספית לבין התוצאות בשטח בברזיל? "את הכסף יש לברזיל להשקיע, בתור הכלכלה השישית בגודלה בעולם; אבל היא עדיין לא יודעת איך להשתמש בו בצורה הטובה ביותר, בתור מדינה שבמהות שלה היא עדיין מתפתחת", טוען כתב עיתון "האינדיפנדנט", סם וואלאס.

אם נעזוב לרגע בצד את ההתנשאות של העיתונות המערבית, אפשר להעריך בביטחון מוחלט שהמונדיאל יערך בברזיל, כשכל האצטדיונים יהיו מוכנים בסופו של דבר, מי בזמן ומי באיחור מסוים. אבל אפשר גם להעריך בזהירות, לקראת המונדיאלים הבאים, ברוסיה וקטאר, ששוב נראה תקציבי עתק נשפכים במהירות ותחת לחץ מורכב של דד-ליינים קשים, רק בשביל להקים מפלצות בטון שחלקן הגדול בין כה וכה יהפוך לפילים לבנים אחרי שהחגיגה הגדולה תסתיים.