כיכר העיר ריקה

המחאה מתה. בניגוד לתחזיות, קיץ 2013 הוא סתם קיץ

המע"מ עולה. הדלק מתייקר. הקצבאות מקוצצות. והרחובות שוממים. אין איש. כיכר העיר ריקה. למעט כמה מאות שמציקים לשר סילבן שלום, ועוד כמה מאות שצועדים בכיכר הבימה בתל-אביב, ועוד כמה מאות שמעלים סטטוסים בפייסבוק. העם נדם. המחאה מתה. בניגוד לתחזיות, קיץ 2013 הוא סתם קיץ. חם והביל.

אז מה קרה? שום דבר מיוחד. מחאת 2011 היתה מחאה של פירורים. היא לא הייתה מחאה נגד השיטה אלא בעד השיטה. צעירה מבולבלת-משהו, עם המון כוונות טובות אבל בעלת תודעה פוליטית מוגבלת, ניהלה קרנבל של סיסמאות.

הראשון שזיהה את הריקנות היה הראשון שהרוויח ממנה: יאיר לפיד. כל השאר רצו עוד פירורים מהעוגה. הם לא נאבקו בביבי, הם נאבקו בעד ביבי. הם רצו שביבי ייתן להם כמה גרושים, דמי-כיס. מה הפלא שהיום הם מכורים לתוכנית בשם "האח הגדול".

המחאה היא כמו החוק להטרדה מינית: כל הזמן מדברים על זה, אבל שום דבר לא משתנה באמת. אלה שיש להם לא מפגינים. אלה שיש להם פחות מסתפקים בקיטורים. ואלה שאין להם - רובם לא יודעים שאפשר גם אחרת. הדיכאון שלהם עמוק והייאוש מוחלט.

הסולידריות הייתה יכולה לחבר בין הקבוצות. אבל במחאה של 2013 אין סולידריות. קחו למשל את "ישראל יקרה לנו", קבוצה שנאבקת ביצוא הגז, אך חלק מתומכיה תוקפים במקביל את העבודה המאורגנת בנמלים ובחברת החשמל.

מבולבלת וחסרת תכלית

גם הם התרגלו לשלטון הליכוד. לשלטון הימין. מאז 1977 השפה הרשמית בישראל היא ליכודית: "שוק חופשי", "פתיחת חסמים", "הפרטה" ועוד ניסוחים שונים להרעבת הרבה ישראלים ולהאבסת בעלי ההון.

האקסיומה ברורה: הסוציאליזם נכשל, קפיטליזם הוא האופציה היחידה. זה כמובן לא נכון, אבל מי זוכר שעד ממשלת בגין ישראל הייתה משגשגת ושוויונית יחסית.

עם זאת, קשה לבוא לאותם פעילים בטענות. הרי גם יו"רית מפלגת העבודה שלי יחימוביץ' מתנערת מסוציאליזם (היא מכנה אותו "סוציאל-דמוקרטיה"), מתרחקת מהשמאל (לטענתה, היא מפלגת מרכז) ומסייעת להמשך הכיבוש תוך תמיכה בתקציב הביטחון המנופח.

אי-אפשר לקטר על יוקר המחיה - ולראות ריאליטי בערוץ 2. זה אותו דבר. זו אותה שיטה; אי-אפשר לצאת להפגין מול הבית של יצחק תשובה - ולתמוך בפירוק העבודה המאורגנת. זו אותה שיטה; ואי-אפשר לקיים מחאה חברתית - ולהתחבק עם אחינו המתנחלים. זו אותה שיטה.

כל עוד המחאה לא תנסח לעצמה את עקרונות הסוציאליזם, תגדיר עצמה כשמאל ותתבע את החלפת השלטון - היא תמשיך להיות מגומגמת, מבולבלת וחסרת תכלית. בדיוק כמו שלפיד, ביבי ונפתלי בנט רוצים. "מחאה א-פוליטית".