אריקסון בדוח מיוחד: השימוש בווידיאו בסלולר ממשיך לזנק

דוח הניידות התקופתי של אריקסון מנתח את המגמות העולמיות בתחום הסלולר: השימוש בווידיאו בסלולר תופס תאוצה, והעתיד שייך לדור הרביעי

דוח הניידות התקופתי של חברת אריקסון הוא אחד הדוחות המסקרנים ביותר שמופקים בתעשיית הטלקום. הדוח מספק הזדמנות להבין היטב את המגמות בשוק הסלולרי, ונותן למפעילים כלים שאמורים לעזור להם להבין איזה אתגרים צפויים להם.

כדאי מאוד שהדוח של אריקסון, הספקית הגדולה בעולם של רשתות סלולריות, יגיע גם לידיעת מקבלי ההחלטות במשרד התקשורת ובמשרד האוצר, כדי שיוכלו להבין עד כמה ישראל מפגרת אחרי העולם בכל מה שקשור ליישום הדור הרביעי, ומדוע הרשתות הסלולריות ייקלעו לבעיה בטווח של שנה עד שנתיים, אם לא יקצו להן תדרים נוספים.

מהן הנקודות המעניינות בדוח החצי-שנתי? באופן צפוי, אין הפתעות בתחום היקפי התנועה הצומחים באינטרנט הסלולרי. ב-2013 היקף תעבורת הנתונים ברשתות הסלולריות יכפיל את עצמו. המחשבים הניידים מרכזים את עיקר הצמיחה ברוב מדינות העולם, מלבד צפון ארה"ב.

מאידך, תעבורת האינטרנט דרך סמארטפונים צומחת במהירות גדולה יותר בשל הגידול במספר המנויים. לקראת 2018 צפוי כי התעבורה תתחלק פחות או יותר שווה בשווה בין הסמארטפונים לבין מחשבים ניידים וטאבלטים.

עוד נתון שעולה מהדוח הוא שהיקף תעבורת הנתונים ברשתות הסלולר צומח בקצב גבוה יותר מאשר ברשתות הקוויות, אך יחד עם זאת היקפי התעבורה בקווי ימשיך להיות גבוהים יותר מאשר בסלולרי. זה אומר שהרשתות הקוויות יהיו חייבות להמשיך בתהליך של השקעות להרחבת הקיבולות.

התפתחות התנועה הסלולרית תואץ במידה רבה על-ידי שימוש באפליקציות לגלישה ברשתות חברתיות ועל-ידי העברת תמונות וסרטוני וידיאו. היקף תעבורת האינטרנט הסלולרי יגדל בשיעור שנתי ממוצע של 50% מ-2012 ועד 2018. המשמעות היא שהתנועה תגדל בערך פי 12 עד סוף התקופה, כאשר הסיבה העיקרית תהיה וידיאו.

היקף התנועה של כל לקוח מושפע מגודל המסך ומסוג המכשיר. גם רזולוציה היא פקטור שמשפיע, ככל שהאיכות מתקרבת לאיכות הצפייה במסך המחשב. בממוצע, מחשב נייד מייצר פי 5 תנועה מאשר סמארטפון.

בסוף 2012 מחשב נייד צרך 2.5 ג'יגה ביט בחודש בממוצע, לעומת 450 מגה בסמארטפון. הנתון הזה מראה עד כמה הצרכנים בחבילות ללא הגבלה משלמים עבור קיבולת שהם בכלל לא צורכים.

צופים בנטפליקס וב-HBO

על-פי הערכות של אריקסון, ב-2018 מחשב נייד יצרוך 11 ג'יגה ביט בממוצע בחודש, וסמארטפון יצרוך 2 ג'יגה ביט. יחד עם זאת, אריקסון מזהירה מפני הממוצעים, שכן ישנן אזורים ומדינות שהפערים ביניהם יהיו מאוד גדולים, בשל דפוסי השימוש.

כאמור, השימוש שיילך ויגדל הכי הרבה הוא הווידיאו. באופן טבעי ניתן יהיה לראות שככל שהרשתות ילכו וישתפרו לכיוון הדור הרביעי, והמהירות בהן תלך ותגדל - כך השימוש בווידיאו ילך ויגדל. זה אומר שמפעילים שיבחרו לא להשקיע ולא לעמוד בדרישות לקצבי גלישה טובים, יאבדו יתרון תחרותי חשוב.

אם עד עכשיו חלק מהמפעילים בישראל חשבו שמהירות ואיכות בהעברת אינטרנט אינם פקטור שמשפיע על המשתמש בסמארטפון, הרי שצפויה בעניין הזה מהפכה. יותר ויותר לקוחות ישימו דגש על עניין המהירות בבחירת הרשת, אפרופו המאבקים שבין פלאפון ופרטנר בנוגע לשאלה מי מבין שתיהן היא הרשת הכי מהירה. בדוח נכתב גם כי איכות המסכים והגודל שלהם ישפיעו מאוד על צריכת הווידיאו.

צפייה בשידורי וידיאו הופכת כאמור להיות שירות מבוקש בסלולר. יותר ויותר מנויים צופים בווידיאו דרך המכשיר הסלולרי שלהם, באמצעות שירותים כמו נטפליקס ו-HBO, וכמובן דרך טאבלטים ומחשבים ניידים.

שירות נוסף שהולך וצובר תאוצה הוא שירות של וידיאו קונפרנס דרך המכשיר הסלולרי, כתחליף לשיחת הווידיאו דרך הרשת הקווית. הווידיאו ברשת יגדל ב-60% מדי שנה בשנה עד 2018, ואז הוא יהווה מחצית מהתנועה ברשתות הסלולריות.

שירות נוסף שילך ויגדל בצורה משמעותית הוא המוזיקה. שירותי מוזיקה תופסים פופולריות הולכת וגדלה, והשימוש בהם מזנק בהיקף של 50% מדי שנה. באריקסון מציינים כי ישנה אי-בהירות סביב הגידול בשירותי אודיו ועד כמה יפותחו שירותים מתאימים.

הגלישה במכשירי סלולרי לרשתות חברתיות תתפוס סדר גודל של 10% מהתנועה ב-2018. אחת המגמות שאריקסון צופה אותה היא שבגלל סוגים שונים של התקנים או תכנים ברשת מסוימת, חלק מהרשתות יאובחנו כדומיננטיות יותר עבור שירותים מסוימים. חלק מהרשתות יזוהו כרשתות שטובות יותר לגלישה במחשבים ניידים, ורשתות אחרות יהיו דומיננטיות עבור משתמשי סמארטפונים.

דגש על היכולות

אריקסון מספרת כי משתמשים שיש ברשותם טלפונים רגילים משתמשים בהם בעיקר להודעות טקסט ושיחות. בעת המעבר לשימוש בסמארטפון חלה תפנית באופן השימוש, וניתן לראות בבירור כי המשתמש מתחיל לצרוך יותר שירותים שבעבר לא חלם לצרוך. חנויות האפליקציות והמלצות מחברים מייצרות עניין. דוגמאות טובות לכך הן הרשתות החברתיות, שיתוף וידיאו ותמונות. באופן טבעי, משתמשים אלה מתחילים יותר ויותר לשים דגש על יכולות המכשיר.

משתמשים בסמארטפון שמנויים לשירותי מוזיקה או וידיאו צורכים 2 ג'יגה ביט בממוצע בחודש. זה פי 4 מאשר מי שאינו מנוי או צורך שירותים דומים. אריקסון מסבירה כי שירותי מוזיקה חוקיים וכמו כן משחקים ווידיאו הולכים וצוברים תאוצה, ואנשים מוכנים, במחיר המתאים, לשלם עבור שירותים אלה.

יש בדוח גם נקודה כואבת - 156 מפעילים ב-67 מדינות בעולם השיקו רשתות דור רביעי LTE. פריסה מהירה קודמה על-ידי הקצאה מחדש של תדרים וניצול יעיל של טכנולוגיות רדיו. הקצאה מחדש מאפשרת למפעילים לפנות ולארגן מחדש תדרים לדור הרביעי, מבלי שיצטרכו לקנות תדרים חדשים.

טכנולוגיות חדשות מאפשרות, על-ידי אותה תחנת בסיס, לספק את כל טכנולוגיות התקשורת מהדור השני ועד הדור הרביעי. בשורה התחתונה - וכבר חזרנו על כך אינספור פעמים - הדור הרביעי תומך בגידול בתמ"ג ומגביר אותו. ארדן, לטיפולך.

העולם הסלולרי
 העולם הסלולרי