פעילת מחאה טורקית ל"גלובס": "מתנהגים כאילו אנו האויב"

כשבוע לתוך המחאה הטורקית נגד ממשלת ארדואן, הטון מחריף ■ פעילה מהמחאה מתארת ל"גלובס" את המטרות ואת הלך הרוח בקרב המפגינים

כבר כמה ימים שטורקיה סוערת בשל הפגנות שהחלו כהתנגדות לתוכניות בנייה, ומייד התלקחו והפכו להפגנות מחאה נגד מדיניות הממשלה של רג'יפ טייפ ארדואן. היום (ב') בשעות הצהריים התחדשו המהומות, כשהמשטרה התנגשה עם מפגינים ברחובות הבירה אנקרה והשתמשה ברימוני גז לפיזור ההפגנה. שר הפנים הטורקי הכריז שהיום נעצרו 500 איש באנקרה. במהלך ההפגנה דרס נהג מונית חבורה של מפגינים וגרם למותו של אחד המפגינים, צעיר בן 20.

גורם באופוזיציה הטורקית טוען שמאות מפגינים מהבירה נעצרו ולא ניתן להם להיפגש עם עורכי דין. "יש עכשיו 1,500 אנשים במעצר, אני ראיתי תשעה אוטובוסים שמגיעים עם עצירים", אמר.

ארדואן פנה היום לאומה הטורקית ואמר כי "מדובר בצעד מאורגן על ידי אנשי שוליים. העניין של העצים הדליק את הכל. יש מקומות מסויימים להפגנות. אתם יכולים ללכת למקומות האלה בגאווה ולהפגין. מי שלא הצליח לנצח את מפלגת AKP בקלפיות מנסה לעשות זאת בדרכים אחרות עכשיו. אם היינו עושים משהו בלתי דמוקרטי באמת, העם היה נפטר מאיתנו!".

"גלובס" יצר קשר עם אחת הפעילות בתנועת המחאה הטורקית, שבחרה להשאר בעילום שם בשל חשש מהשלטונות. מדובר במפגינה בת 34, ממעמד הביניים, "מנהלת צווארון לבן שאין לה שום קשר עם כל מוסד פוליטי או א-פוליטי", כהגדרתה, אשר מתארת הלך רוח בקרב המחאה הדומה לזה של המחאה החברתית בישראל.

- האם אתם מרגישים שרוב העם הטורקי תומך במחאה ובהפגנות?

"אני לא חושבת שזה משנה אם הרוב איתנו או לא. גם אם מדובר באדם אחד - האם קולו לא ראוי להשמע? הנקודה היא שאנו רוצים שקולנו יישמע, אנחנו רוצים שיתייחסו אלינו, אנחנו רוצים לחיות יחדיו ואנחנו לא רוצים שיתייגו אותנו כאלכוהוליסטים, ונדליסטים או אנשי שוליים. אני אישה בת 34, עובדת כמנהלת בחברה מכובדת, ואני לא שום דבר ממה שראש הממשלה מכנה אותי".

- אם כן, מהי האלטרנטיבה לממשלתו של ארדואן?

"כל ממשלה שתכבד את כל העם מקובלת עלינו. כרגע הממשלה מתנהגת כאילו היא הממשלה של מחצית מהעם שבחר בה בבחירות. ראש הממשלה אמר בעצמו: 'נשחרר את ה-50% שמחכים בבתיהם'".

- האם אתם באמת חושבים שההפגנות יכולות לשנות את פניה של טורקיה?

"כן. הן ישנו, מפני שלא נפסיק עד שקולנו יישמע ועד שהממשלה תתחשב בדרך החשיבה ודרך החיים שלנו".

- האם אתם תומכים במחאה אלימה?

"אני כמובן לא תומכת במחאה אלימה. אין אף מפגין שתומך כרגע באלימות בכלל. אנחנו שוחרי שלום, לא פוגעים באף אחד, ואין לנו כלי נשק. כשכל הבלגאן התחיל אנשים ישבו, קראו ספרים ושרו שירים - ואז המשטרה תקפה עם גז מדמיע. אם המשטרה תהיה אלימה יותר, זה יחשוף את פרצופה האמיתי של הממשלה בפני כל העולם. כרגע נראה שכל השוטרים נגדנו. אני לא חושבת שהם עושים רק מה שנאמר להם לעשות. למרבה הצער הם מתנהגים כאילו מדובר במלחמה ואנחנו האויב".