בצל המשבר: לטביה תתקבל כחברה ה-18 בגוש האירו

לפי מרבית ההערכות, הנציבות האירופאית צפויה להמליץ בחיוב על הצטרפותה של לטביה בחברה ה-18 במספר בגוש האירו

הנציבות האירופאית צפויה לאשר מחר (ד') את הצטרפותה של לטביה, כחברה ה-18 במספר בגוש האירו. הצטרפותה הרשמית של לטביה לגוש האירו תיכנס לתוקף החל מה-1 בינואר 2014 - כך מסרו גורמים באיחוד האירופי, הלילה.

האיחוד האירופי צפוי לפרסם בזמן הקרוב דוח מיוחד על לטביה, הבוחן את התאמתה להצטרף כחברה באיחוד לפי קריטריונים כלכליים שונים - וביניהם מדד האינפלציה, הגירעון והחוב הממשלתיים, ותשואות האג"ח הממשלתיות שלו.

לפי הערכות, צפויה הנציבות האירופאית לאשר את התאמתה של לטביה בכל הפרמטרים - לאחר שזו נקטה בתוכנית צנע קשה בעקבות המשבר הפיננסי של 2008-2009, אשר הובילה לצמצום התמ"ג שלה בכחמישית. "ההחלטה צפויה להיות חיובית", אמר ל-CNBC גורם בכיר באיחוד.

מובילי המדיניות באירופה מקווים כנראה, במובן מסוים, כי הצטרפותה של לטביה לגוש האירו הינה איתות חיובית נוסף - לגבי יציבותו של הגוש והכוונה להשאירו על כנו. וזאת, למרות משבר החובות הריבוניים שפוקד את אירופה מזה יותר מ-3 שנים, ומוביל מרבית מכלכלות הגוש למיתון מתגבר.

גם בבנק המרכזי האירופי (ECB) צפויים לפרסם דוח פיננסי על לטביה, אולם רק הנציבות האירופאית תוכל להכריע, בסופו של דבר, בעניין ההחלטה. לאחר מכן, צפויים מנהיגי האיחוד האירופי לאשרר את ההחלטה בוועידה בסוף החודש, אשר תעבור לאחר מכן לפרלמנט האירופי, ולבסוף לאישור סופי בידי שרי האוצר של האיחוד האירופי - אשר יתכנסו וידונו בנושא בחודש יולי.