הצגה בכיכובו של סלומיאנסקי

שתי הבטחות ריקות מתוכן משום שאין לשני האישים רצון לקיימן

ההצגה שהתרחשה אתמול (ג') בוועדת הכספים של הכנסת בבימויו ובכיכובו של היו"ר הטרי ח"כ ניסן סלומיאנסקי הייתה יכולה להיות משעשעת אלמלא המציאות הייתה כה עצובה. סלומיאנסקי, שהתבקש לבצע פעולה פשוטה והגיונית, התעקש לייצר דרמה מיותרת בניסיון לסחוט כותרת מחמיאה.

ועדת הכספים התבקשה לאשר ערבות מדינה לחברת החשמל לצורך מיחזור הלוואה. האינטרס של צרכני החשמל היה ברור: לאשר את ערבות המדינה כי בלעדיה תיאלץ חברת החשמל מוכת החובות לגייס את הכסף בריבית גבוהה בהרבה כשההוצאות יוחזרו לה באמצעות העלאת תעריף החשמל.

אלא שסלומיאנסקי חש שנקרתה בפניו הזדמנות להבטיח לעצמו מקום בהיסטוריה העגומה של ניסיונות ההצלה של חברת החשמל. אמש הוא הודיע כי יתנה את אישור הערבות בכך שהחברה תסכים לרפורמה ובכך שתפסיק את העיצומים שמאיימים לפגוע במתחריה, יצרני החשמל הפרטי.

שר האוצר ויו"ר דירקטוריון חברת החשמל נאלצו להשתתף בהצגה של סלומיאנסקי בעל כורחם. לפיד "הבטיח" ליו"ר ועדת הכספים כי יורה לאנשי משרדו לקדם את הרפורמה מיד. יפתח רון-טל "הבטיח" לוועדה שתחנות הכוח הפרטיות יחוברו בזמן. שתי ההבטחות האלה ריקות מתוכן משום שבפועל אין לשני האישים רצון או יכולת לעמוד בהן. האוצר יכול לקדם את הרפורמה בחברת החשמל אך אינו רוצה בכך.

שום דיון בנושא הרפורמה לא נקבע באוצר אחרי השיחה הלילית בין לפיד לסלומיאנסקי - וגם לא ייקבע בימים הקרובים. רון-טל רוצה מאוד להבטיח שהתחנות הפרטיות יחוברו בזמן כדי להקטין את הסיכון להפסקות חשמל בקיץ - אבל אין לו שום יכולת לכפות זאת על הוועד. מי שיכריע בנושא בימים הקרובים יהיה בית הדין לעבודה. נותר רק לקוות שהחוש הבימתי של סלומיאנסקי לא ימשיך להכתיב את מהלכיו במהלך הקדנציה.