שוק המט"ח: הדולר היציג נחלש בכ- 0.2% ל-3.671 שקלים

האירו היציג נחלש בכ-0.3% ל-4.796 שקלים ■ ראש ממשלת יפן חשף הלילה תוכנית חדשה אשר אמורה לסייע להתאוששות כלכלת יפן בטווח הארוך ■ סקר ה-ADP: רק 135 אלף משרות נוצרו בסקטור הפרטי בארה"ב - מתחת לצפי

השקל ממשיך להתחזק, במהלך יום המסחר במט"ח (ד'). הדולר נחלש בכ-0.2% ושערו היציג נקבע על 3.67 שקלים. האירו היציג ירד בכ-0.3% לרמה של 4.796 שקלים. בעולם נסחר האירו סביב 1.306 דולרים לאירו.

ראש ממשלת יפן, שינזו אבה, חשף הלילה תוכנית חדשה אשר אמורה לסייע להתאוששות כלכלת יפן בטווח הארוך - הכוללת, בין היתר, הגדרה של "מחוזות כלכליים" מיוחדים במדינה, בכדי למשוך אליהם משקיעים זרים בתחומי הטכנולוגיה ומשאבי האנוש. אבה, אשר יצא במספר מהלכים מעוררי מחלוקת לאישוש הכלכלה היפנית בחודשים האחרונים, הבהיר כי הממשלה תתיר פעילות חופשית כמעט לחלוטין בשוק האלקטרוניקה הקמעונאי - ומתכננת להגדיל את היקף השקעותיה בתעשיית האנרגיה לכ-30 טריליון ין (300 מיליארד דולר), במהלך העשור הקרוב.

סקר התעסוקה של ADP בארה"ב הצביע על יצירה של 135 אלף משרות "בלבד" בחודש מאי, מתחת לצפי בשוק שנאמד בכ-171 אלף משרות, בהמשך ל-119 אלף המשרות אשר נוספו בחודש הקודם. לקראת הנעילה בוול סטריט יתפרסם ספר הבז' הסוקר את הפעילות הכלכלית ב-12 המחוזות הגדולים שבהם פועל הפד'.

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות: "פעילות תחילת החודש הקלנדרי, כאשר יצואנים נדרשים למכור מט"ח לתשלומים בשקלים, תואמת את ההערכה לפיה השקל עשוי לשוב ולהתחזק. אולם, פעילות העיקרית של בנק ישראל הרוכש דולרים בעקביות במטרה לבלום את היחלשות הדולר, מונעת את התחזקות השקל אל עבר רמת 3.65 שקלים. כפי שטענו בעבר, בנק ישראל יידרש לפעול בהיקפים משמעותיים ולאורך זמן כדי לרכוש מיליארדי דולרים במטרה לקלוט את עודפי היצע המט"ח, במיוחד על רקע המעבר לצריכת גז הזול משמעותית ממוצרי הדלק האחרים והגורם להפחתה דרמטית בביקוש למט"ח מצד צרכני האנרגיה ובראשם חברת החשמל".

עוד מסביר פריימן: "להערכתנו, פוטנציאל הפחתת הריבית של בנק ישראל נותר מוגבל, שכן בנק ישראל משתמש עד כה בחלק נכבד מתחמושת זו והעלייה המחודשת בתוואי האינפלציה, הרי שתמנע כל אפשרות לפעולה באמצעות הפחתה נוספת בשער הריבית".

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר: "כמצופה, בנק ישראל התערב אתמול במסחר במט"ח וזאת על רקע היחלשות הדולר והקרבה לרמת המפתח של 3.65, שבנק ישראל מעוניין להגן עליה. תזמון ההתערבות היה נכון, אבל ההיקפים היו דלים מדי. 3.65 מהווה רמת מפתח מבחינה טכנית, ושבירה מתחתיה עשויה ליצור סחף שלילי כלפי מטה שיהיה קשה לבנק ישראל לבלום. למעשה אנו עדים כעת לתיקון הראשון לאחר העלייה החדה שנוצרה לאחר שבנק ישראל הודיע על הפחתת ריבית והשקתה של התוכנית לרכישת דולרים. זהו שלב קריטי בהיווצרותה של מגמה. שבירה מתחת ל-3.65 תאיץ את הירידה עד לאזור התמיכה הבא, ב-3.61-3.62 שקלים לדולר".

"בהיעדר גורמים פונדמנטליים מקומיים, המסחר בדולר-שקל ממשיך השבוע להיות מושפע מהמגמה של הדולר בעולם. לאחר תקופה של תיסוף משמעותי אנו עדים בשוק המט"ח העולמי לסימנים של תיקון בדולר, וזאת במקביל להיחלשות המניות. היחלשותו של הדולר בעולם תמשיך להכביד גם על הדולר-שקל, ובנק ישראל יצטרך לכלכל את מדיניות ההתערבות באופן מחושב ולתזמן את ההתערבויות בחוכמה".

האירוע המשמעותי בשוק השבוע יהיה דוח התעסוקה אשר יתפרסם בארצות הברית ביום שישי. על פי התחזיות הדוח צפוי להצביע על תוספת של 170 אלף משרות חדשות בחודש מאי. עבור השוק, נתוני התעסוקה הינם בעלי חשיבות מכרעת וזאת בשל השלכתם על המשך מדיניות ההרחבה הכמותית של הבנק הפדראלי. נתונים טובים, למרבה האירוניה, עשויים דווקא לעורר חשש בשוק מפני צמצום מוקדם מהצפוי של ה-QE של הבנק הפדראלי, ובכך לחזק את הדולר.