הישג לאדלשטיין: 60% מהצעות החוק יושמטו מחוק ההסדרים

בין הרפורמות שלא יכללו בחוק: תוכנית ויסקונסין, מסקנות ועדת קדמי והתקנת מצלמות תעבורה על ידי רשויות מקומיות

הישג ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין (ליכוד): בין 50%-ל-60% מהצעות החוק הכלולות בחוק ההסדרים שהגיש האוצר יושמטו ממנו ויועברו למסלול חקיקה רגיל. בין הצעות החוק המרכזיות שהוצעו מהחוק נכללת תוכנית ויסקונסין, מסקנות ועדת קדמי שיובאו להצבעה כהצעת חוק ממשלתית, קידום מערכת הסעת המונים ומתן סמכות לרשות מקומית להציב מצלמות ולשלוח קנסות בנושאי תעבורה בתחום הרשות.

בשבועות האחרונים קיימו יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, יו"ר ועדת הכנסת צחי הנגבי, ויו"ר הקואליציה יריב לוין שורה של התייעצויות עם אנשי האוצר במטרה להגיע להסכמות סביב חוקים שניתן יהיה להוציא מחוק ההסדרים. בניגוד לשנים קודמות, בין הצדדים הושגו הסכמות ללא עימותים מתוקשרים, וללא כיפופי ידיים. "המשא ומתן היה עיקש אבל לא היה צורך בהבאת משאיות של מפגינים", אמר אדלשטיין, "בסופו של דבר גם אכלנו את הענבים, וגם לא הרבצנו לשומר", תיאר היום אדלשטיין את ההתנהלות בדיונים.

"הח"כים לא יהיו מריונטות וירימו את ידם פעם אחת עבור אלף עמודים של הצעות חוק שהכניסו בפנים מבלי להבין על מה הם מצביעים", הוסיף יו"ר הכנסת. "יהיה להם זמן סביר לדון בוועדות השונות וחלק מהדברים בחקיקה רגילה. המטרה היא לשמור על כבודה של הכנסת. אני לא אתן לחוקים רציניים לעבור מבלי שיתקיים עליהם דיון", הוסיף.

סעיפים נוספים שהוצאו החוק והועברו למסלול חקיקה רגיל הם: מתן הנחות בארנונה לבתי עלמין, הפיקוח על בתי החולים, חוק הגזזת, בריאות הציבור, החשש של זליגת פרטים אישיים של אזרחים ממאגרי מידע, העברת מידע מרשות המיסים למשרד הכלכלה על מנת לסבסד מעונות יום, חקיקה נגד הלבנת ההון השחור, סוגיות של בריאות הציבור והצעת חוק שמגדירה מחדש חקיקה פרטית תקציבית בגובה של 50 מיליון שקל.

מנגד, אדלשטיין נחל כישלון בהוצאת סעיפים מחוק ההסדרים הנוגעים לחרדים כמו חוק נהרי המחייב בלימודי ליבה, ומיצוי כושר ההשתכרות של שני בני זוג על מנת לקבל הטבות. "שר האוצר עמד על רגליו האחוריות בכל מה שקשור לחוקים אלו", אמר אדלשטיין והסביר כי הוא סבר שנושאים בעלי משמעות פוליטית ואידיאולוגית אינם ראויים להיכלל במסגרת החוק.