תיאבון לסיכון: חודש מוצלח בקרנות הנאמנות ותעודות הסל

אלטשולר שחם ממשיך לצמוח: גייס במאי יותר ממיליארד שקל - רובם בקרנות המסורתיות ■ שני השחקנים הגדולים בענף, מיטב-דש והראל פיא, דווקא ספגו פדיונות ■ קסם המשיכה להוביל את הגיוסים בתעודות הסל גם בחודש שעבר: 544 מיליון שקל

קרנות הנאמנות ותעודות הסל מסכמות חודש מוצלח נוסף: במהלך מאי צמח היקף הנכסים המנוהלים בשני הענפים בכ-8 מיליארד שקל, גידול של 20% מתחילת השנה. המומנטום החיובי בשווקים סייע לענף ליהנות מתשואה ממוצעת כוללת חיובית של 1.4%, כך שבחודש החולף צמח ענף קרנות הנאמנות בכ-5.6 מיליארד שקל בנכסיו, שעומדים כעת על כ-200 מיליארד שקל.

אז מה היה לנו החודש? בתחילת מאי נכנסה לתוקפה הרפורמה להפחתת עמלות ההפצה בקרנות הנאמנות. במסגרת הרפורמה, שיזמה רשות ניירות ערך, הופחתו העמלות בקרנות כספיות מ-0.125% ל-0.1%; בגין קרנות אג"ח וקרנות מנייתיות הן הופחתו ל-0.35%, במקום 0.4% ו-0.8% בהתאמה; ובקרנות שקליות הן הופחתו ל-0.2%, במקום 0.25%. המהלך כולל הסכם בין איגוד קרנות הנאמנות לרשות, שלפיו מנהלי הקרנות מתחייבים להפחית את דמי הניהול (שעומדים היום על 0.72% בממוצע, לעומת 0.8% בתחילת השנה) במשך חצי שנה.

המנייתיות בחו"ל הובילו בתשואה

במקביל, נראה כי המשקיעים אינם יודעים שובע בכל הקשור לתיאבון לסיכון, וגם החודש הם המשיכו להגדיל חשיפה לנכסים אלה. כך, למשל, קרנות אג"ח כללי, בעיקר קרנות 90/10, וקרנות אג"ח קונצרניות, נהנו במאי מגיוסים בהיקף כולל של יותר מ-3 מיליארד שקל.

עוד בלטו קרנות הנאמנות המנייתיות בחו"ל, שבמהלך החודש החולף גייסו אמנם 136 מיליון שקל בלבד, אולם הניבו במהלכו תשואה חיובית של כ-4.8% - הגבוהה ביותר מבין האפיקים. גם הקרנות המנייתיות בארץ רשמו תשואה נאה של 3.3%. למעשה, אפיק זה הניב את התשואה הגבוהה ביותר בענף מתחילת השנה: 9.2%. במסגרת הרפורמה בעמלות ההפצה, דמי הניהול ברוב הקרנות באפיקים אלה (מניות בארץ ובחו"ל) הופחתו בתחילת החודש בכ-0.45%.

להלן סיכום חודש מאי אצל כמה ממנהלי קרנות הנאמנות ותעודות הסל הבולטים.

1.1 מיליארד שקל - זהו הסכום שגייסו קרנות הנאמנות של אלטשולר שחם בחודש החולף. בית ההשקעות, שמנוהל על-ידי גילעד אלטשולר ורן שחם, הצליח לרשום במאי הישג כפול: לצד גיוס של 1.1 מיליארד שקל הצליח אלטשולר שחם לגייס סכום נאה בקרנות הנאמנות המסורתיות - שמניבות את עיקר הרווח. קרנות אלה גייסו החודש סכום של 896 מיליון שקל, אף הוא הגבוה בענף.

מנהלים נוספים שבלטו החודש בגיוסים לקרנות המסורתיות היו ילין לפידות, אקסלנס נשואה ומנורה מבטחים פיננסים, שגייסו בהן 615 מיליון שקל, 475 מיליון שקל ו-345 מיליון שקל, בהתאמה.

494 מיליון שקל - זהו היקף הפדיונות בקרנות הכספיות של הראל פיא במהלך מאי. בחודש החולף הצליח בית ההשקעות לגייס 7 מיליון שקל בקרנות המסורתיות, כך שלמעשה הוא ספג במאי פדיונות בהיקף של 487 מיליון שקל בקרנות הנאמנות שלו. לפני כמה שבועות הושלמה רכישת קרנות הנאמנות של כלל פיננסים בידי הראל - דבר שהגדיל את סך הנכסים המנוהלים של האחרונה ל-30.8 מיליארד שקל, והפך אותה לשחקנית השלישית בענף (עם נתח שוק של 15.5%).

על רקע הפדיונות הכבדים שנרשמו בקרנות כלל פיננסים ערב המיזוג, נראה כי האיחוד בין חברות הקרנות אינו מתנהל על מי מנוחות, אך לטענת הראל "התמונה מטעה, שכן במאי נרשמו פדיונות גדולים של לקוחות מוסדיים לצורך פעילות שוטפת שלהם".

1 - זהו מספר בתי ההשקעות שספגו במאי פדיונות בקרנות הנאמנות המסורתיות שלהם. למרבה ההפתעה מדובר במיטב-דש, בית ההשקעות השני בגודלו בישראל, שבעקבות המיזוג הפכה חברת הקרנות שלו לגדולה בענף (נתח שוק של 17.4%). בית ההשקעות ספג באפיק זה פדיונות בהיקף של 188 מיליון שקל.

בחודש החולף נהנה בית ההשקעות מגיוס של 659 מיליון שקל בקרנות הנאמנות שלו, לרבות 847 מיליון שקל לקרנות הכספיות.

הקרנות של מיטב-דש, שמנוהלות על-ידי רפי ניב, נהנות ממומנטום חיובי בקרנות הכספיות, שבהן דמי הניהול נמוכים יחסית. ואולם, זה המקום להזכיר כי בינואר, כאשר בית ההשקעות גייס 2.1 מיליארד שקל בקרנות הנאמנות שלו, גם אז רוב הסכום (1.6 מיליארד שקל) גויס לקרנות הכספיות, אך במקביל גויסו 581 מיליון שקל בקרנות המסורתיות.

1.6 מיליארד שקל - זהו הסכום המצרפי שגייסו ארבע חברות תעודות הסל בחודש מאי. מתחילת השנה צמחו נכסי הענף, שמנהל כיום כ-85 מיליארד שקל, בכ-14 מיליארד שקל, המהווים גידול של כ-25%. גם במאי זכתה "קסם", חברת תעודות הסל שמנוהלת על-ידי אבנר חדד, בתואר המגייסת הגדולה של החודש, לאחר שגייסה 544 מיליון שקל.

כמחצית מהסכום שגייסה במאי קסם - השחקנית הגדולה בענף - נבעה מתעודות פיקדון, שאינן מניבות רווח משמעותי, ואילו רבע מהגיוסים נבעו מתעודות סל על מניות בארץ (255 מיליון שקל ו-142 מיליון שקל, בהתאמה).

ענף קרנות
 ענף קרנות