כפי שנחשף ב"גלובס": אספן משתלטת על חבס השקעות

אספן גרופ של צארום הגישה הצעת רכישה נוספת באמצעות הסדר אג"ח, המשקף תספורת של 40% לנושים בחבס השקעות ■ חבס לא מתנגד: "מנהלי החברה ובעל השליטה הוכיחו לאורך כל תקופת המשבר, כי הם עושים כמיטב יכולתם להגן על האינטרסים של מחזיקי האג"ח"

אחרי עשרות שנים של פעילות בתחום הנדל"ן, שגולת הכותרת שלה היא בניית פרויקטים של דירות יוקרה בת"א (דוגמת מגדלי YOO ומגדל רוטשילד), מפנה הרצל חבס את מקומו כבעל השליטה בחברת חבס . את מקומו כבעלת השליטה תתפוס חברת אספן גרופ, בשליטת רוני צארום, מיליונר ההיי-טק שפנה להשקעות בתחום הנדל"ן המניב.

אספן תרכוש את השליטה בחבס השקעות, הנסחרת כיום בשווי זניח של 25 מיליון שקל, באמצעות הסדר חוב עם מחזיקי האג"ח של חבס. הסדר זה אמנם מגלם תספורת של כ-40% על החוב המתואם, אולם מעניק למחזיקים חלק משמעותי מהחברה ואפשרות לאפסייד על החזקותיהם בעתיד. מתווה זה מותיר כאמור את בעל השליטה ומי שעומד כיום בראשה של חבס השקעות, הרצל חבס, ללא החזקה כלשהי בחברה המשפחתית.

מחבס השקעות נמסר היום כי "המתווה המשופר להסדר חוב בחברה הושג לאחר דיאלוג בין נציגי אספן לבין נציגי החברה, כשהתוצאה הינה בראש ובראשונה לטובת מחזיקי האג"ח. מנהלי החברה ובעל השליטה הוכיחו לאורך כל תקופת המשבר כי הם עושים כמיטב יכולתם להגן על האינטרסים של מחזיקי האג"ח, תוך שיתוף פעולה ושקיפות מלאה עם הנציגויות והנאמנים".

חבס השקעות נקלעה למצב של חדלות פירעון בעקבות השקעה ממונפת בהיקף של כ-800 מיליון שקל במניות קרן הריט ההולנדית NSI (21% מההון), ערב פרוץ המשבר בשווקים. הירידה החדה בשווי השקעתה, והרעה תפעולית בעסקיה של NSI, גרמו לחבס מצוקה מימונית וחוסר יכולת לעמוד בתשלומים למחזיקי האג"ח, להם היא חייבת כ-450 מיליון שקל.

במפסידים: עידן עופר ויעקב שחר

ההתדרדרות במצב החברה החמירה בחודש מארס האחרון, בעקבות ירידות חדות בשווי מניית NSI, והצורך שנבע כתוצאה מכך להגדיל ביטחונות נזילים כנגד ההלוואות שמימנו את רכישת המניות. בעל השליטה חבס, שרק בחודש שעבר ניסה להניא את מחזיקי האג"ח מתמיכה בניסיון ההשתלטות של אספן, ככל הנראה התפכח מאז והבין שלא נותרה לו ברירה אלא לוותר על החברה.

בהתאם לכך, שיתפו הצדדים פעולה בשבועות האחרונים בגיבוש המתווה של אספן להסדר חוב בחברה. לאחר מו"מ אינטנסיבי שניהלה האחרונה מול נציגות מחזיקי האג"ח של חבס, היא פרסמה היום מתווה חדש שיועמד להצבעה בשבוע הבא (כפי שנחשף אתמול ב"גלובס"). נציגות האג"ח בחבס כוללת את עופר גזית, יוני שר (הראל) וגיל לופוביץ' (פסגות).

מלבד הרצל חבס, כוללת רשימת המפסידים בחבס השקעות את בעל השליטה בחברה לישראל, עידן עופר, אשר באמצעות חברה משותפת עם אודי אנג'ל רכש בשנים 2007-2008 מניות בחברה תמורת 115 מיליון שקל. חלק גדול מהרכישה שביצע עופר, ושהביאה אותו להחזקה של 23% מהון החברה (בשווי נוכחי של פחות מ-6 מיליון שקל) הייתה מידיו של איזיק דבח, בעל השליטה בדלתא.

עוד ברשימת המפסידים - קבוצת מאיר שבבעלות יעקב שחר וישראל קז, שלה עסקים בתחומי הרכב, הנדל"ן והביטוח. הקבוצה השקיעה קרוב ל-200 מיליון שקל בחברה הבת של חבס, חבס סטאר, דרכה בוצעה ההשקעה ב-NSI. משקיעים נוספים שספגו הפסד ניכר הם חברת אודין שבראשות גבי פרל, קרן הפנסיה עמיתים, וכמובן הגופים המוסדיים, מחזיקי האג"ח, ובראשם בית ההשקעות פסגות עם אג"ח בהיקף של יותר מ-70 מיליון שקל (בית ההשקעות אף מחזיק בכ-7% ממניותיה של חבס).

במסגרת הסדר החוב המוצע תזרים אספן, בניהולו של אילן גיפמן, 70 מיליון שקל לחבס השקעות (שכיום מתנוססת בדוחותיה הכספיים הערת "עסק חי") כנגד הקצאה של 56% ממניות החברה. סכום זה ישמש כהלוואה לחברה, עד להשלמת העסקה. כמו כן, תעמיד אספן לחבס עד 30 מיליון שקל נוספים, בהתאם לצרכיה.

מחזיקי האג"ח של חבס יקבלו את יתרת ההון בחבס השקעות - 44% מהמניות, וכן יונפקו להם שתי סדרות אג"ח של חבס, בהיקף כולל של 200 מיליון שקל.

סדרה אחת (ה'), על מחצית הסכום, תישא ריבית שנתית של 3.5% צמודה למדד, ותועמד לפירעון תוך שש שנים. לאספן תהיה אפשרות לפרוע סדרה זו במהלך השנה הראשונה לאחר השלמת ההסדר, מנכסים של חבס שתמכור, למעט החזקותיה ב-NSI (חבס מחזיקה במספר נכסים בארץ ובחו"ל, בהם קרקע בקיסריה, נכס ברחוב לינקולן בת"א ובניין משרדים בשוויץ).

הסדרה השנייה שתונפק (ו'), גם היא בהיקף של 100 מיליון שקל, תעמוד לפירעון בששה תשלומים שנתיים, החל מארבע שנים ממועד הנפקתן, בריבית שנתית של 4% צמודה למדד. לטובת סדרה זו ישועבדו החזקותיה של חבס השקעות בחברה הבת חבס סטאר.

שטחים מניבים של כ-365 אלף מ"ר

אספן גרופ מחזיקה כיום בפעילות נדל"ן מניב משמעותית במערב אירופה, ובפרט בהולנד (שם היא מחזיקה צוות ניהולי). השתלטותה על NSI דרך חבס השקעות תשרת את אסטרטגיית ההתרחבות של החברה ביבשת ועשויה להעלות את פעילותה מדרגה.

בעל השליטה באספן, צארום (51), עשה את מרבית הונו בהיי-טק, כאשר בשנת 2000, רגע לפני התפוצצות בועת הדוט.קום, מכר יחד עם שותפים את חברת הטכנולוגיה אקסלינק לקומברס תמורת כ-550 מיליון דולר.

את מניות השליטה באספן רכש ב-2005 לפי שווי של 140 מיליון שקל. היום נסחרת אספן בשווי של כ-230 מיליון שקל, אחרי עלייה של כ-20% מתחילת השנה. נכון לסוף 2012 החזיקה אספן בנדל"ן להשקעה בהיקף של 1.55 מיליארד שקל, ובשטחים מניבים בהיקף כולל של כ-365 אלף מ"ר, המושכרים ליותר מ-300 שוכרים.

אין זו הפעם הראשונה שאספן מנסה להרחיב את פעילותה באמצעות השתלטות על חברה. ב-2010 ניסתה להשתלט על קרן הריט סלע קפיטל. אך בניגוד לניסיון ההוא שנדחה על ידי בית המשפט, הסבירות היא כי המהלך שהחברה מקדמת כעת בחבס יקבל את כל האישורים הנדרשים.

חבס
 חבס