אל תמכרו להם דירות

הזרים קונים פנטהאוז בת"א ב-90 מיליון שקל. והישראלים משלמים

עם ישראל טרוד במצוקת דיור ובמחירי הדירות שלא מפסיקים לעלות. בכנסת נערכים דיונים סוערים על מצב הדיור בישראל. אבל, אם חשבתם שהשמיים הם הגבול, כנראה שעדיין לא ביקרתם בקו החוף של תל אביב, שם החיים ממשיכים כסדרם.

מי שמשקיע בפנטהאוז בתל אביב 58 מיליון שקל, יודע שבמחיר חדר הארונות שלו אפשר לקנות דירה בחיפה?

כאן בעיר החוף, תל אביב, מתקיים שוק של נכסים שנמכרים בעשרות מיליוני שקלים, שלא מזכיר במאום את שוק הדיור העממי, או את גברת ריקי כהן. השוק גם נבדל ממה שמנסות חברות הנדל"ן להציג. הדירות שנבנות כאן בתקופה האחרונה מיועדות לשכבת הקצפת שמעל מעמד הביניים, אלא דירות שמעבירות את הקו בין המבוססים לבין העשירים שטובעים בכסף.


איך אתם ישנים בלילה? רונית מרום

הבועה מתפוצצת מצחוק

ביום שלישי השבוע החלו עבודות הבניה ביפו על חורבות בית החולים הצרפתי, שם עתידים להיבנות 38 דירות ו-125 חדרי מלון. יפו העתיקה ונמל יפו מאופיינים בבנייה יוקרתית במיוחד בשנים האחרונות. בניגוד גמור לשכונות העוני מסביב, מחיר פנטהאוז יעמוד על 58 מליון שקל ותג המחיר הזה כבר אינו דמיוני.

ככה זה כשכמה מאות מטרים צפונה משם, ברחוב הרברט סמואל, ליד הדולפינריום, כבר קנו בשנת 2009 שני אוליגרכים רוסיים ידועים, איל התעופה ולארי קוגן, מקורבו של פוטין, ואלכסנדר משקביץ, שדורג בעבר במקום 287 ברשימת עשירי העולם, כל אחד דירה ב-110 מיליון שקל בקומה ה-23, במלון הרויאל ביץ' שנחנך השבוע.

המלון כולל 230 חדרי מלון ו-57 דירות יוקרה, וכמעט כל רוכשי הדירות בפרויקט הם תושבי חוץ בעלי ממון שלא ממהרים להיכנס לגור בפרויקט. אם לא די לנו בכך, הרי ביולי 2010 נשבר השיא כשבנו של סמי עופר ז"ל רכש תמורת 115 מיליון שקל את דירת הפנטהאוז בהרברט סמואל, מטרים בודדים מ"הרויאל ביץ'".

היו"ר המשותף בקרן פייר מספר שכאשר רכש את הקרקע ברחוב הירקון 96 בתל אביב לבניית הפרויקט, ראה לנגד עיניו את "בניית 24 דירות גדולות מאוד, שמיועדות רק למשקיעי חוץ אמידים ביותר". ואכן, נרשמה התעניינות מצד רוכשים אמריקאים, שמחזיקים בתי ענק בז'נבה ובשוויץ. ומי לדעתכם הרוכשים שהבטיחו את מקומם בפרוייקט וייט סיטי בנוה צדק? בעיקר תושבי חוץ. פנטהאוז שם יעלה 90 מיליון שקל - ויעוצב וירוהט ע"י ג'ורג'יו ארמני.

רוב חברות הבניה, משקיעות בפרסום ושיווק, בעיתונות הצרפתית, הרוסית והאמריקאית, ובצוות מכירות שטס לחו"ל כדי לצוד את הרוכשים, ולהטיסם על חשבון החברה כדי להתרשם מהפרויקט. הלקוח הישראלי לא מעניין אותו, אלא אם הכיסים שלו מספיק עמוקים.

ואני שואלת: איך כל הנוגעים בדבר ישנים בלילה? זה הרי גובל בפשע לאומי. איך אתם ישנים בלילה כשרוב הדירות שנבנות בשנים האחרות בתל אביב, לא מיועדות מלכתחילה לתושבים? כצעד ראשון, וללא כל דיחוי, יש לחוקק חוק לאסור מכירת כל דירה שהיא למי שאינו תושב קבע בישראל.

זה יקטין משמעותית את הביקושים ויביא, ביחד עם מלאי הדירות המצטבר כרגע בידי הקבלנים, להתחלת תהליך חיובי של ירידה במחירים.

* הכותבת הינה בעלת המשרד רונית מרום אדריכלות ועיצוב פנים