גיל שויד: "צ'ק פוינט משלמת בישראל המון מס"

צפו בחגי גולן מראיין את גיל שויד ■ על הרווחים הכלואים: "בעקבות חוק עידוד השקעות הון אנחנו משלמים פי 2 מס" ■ על הטייקונים: "מודאג משנאת העשירים" ■ על המתחרה ניר צוק: "היה עובד זוטר בצ'ק פוינט; בחור מוכשר ובעייתי"

בעוד כחודש תחגוג צ'ק פוינט 20 שנה לקיומה. ענקית אבטחת האינטרנט והמידע, אחת החברות הישראליות המדהימות שצמחו כאן, רלוונטית מאוד לחלק מהנושאים הבוערים שעומדים על הפרק, וזו גם הזדמנות לברר עם גיל שויד, ממייסדי החברה ומי שמנהל אותה עוד מתחילת הדרך, אם העריך שצ'ק פוינט תגיע לממדים כאלה. "כן ולא, הערכתי שהאינטרנט יהיה דבר כזה ענק. מהפכה. לא הערכתי את הממדים".

הרווחים הכלואים

- צ'ק פוינט בקושי משלמת מסים כאן בישראל, זה נראה לך מצב תקין?

"זאת עובדה לא נכונה. צ'ק פוינט משלמת המון מסים בישראל. שיעורי מס יפים מאוד, מאות מיליוני שקלים בשנה. אף אחד לא אוהב לשלם מסים, אבל אני שמח שזה בישראל ולא במקום אחר".

- אתה ודאי יודע שסוגיית הרווחים הכלואים עמדה במוקד הדיונים לאחרונה. כספים גדולים שהחברות מעדיפות שלא להוציא מכאן. מה עמדתך בנושא?

"אני חושב שהמדינה ניסתה ליצור בהצלחה תמריצים לחברות כדי להיות כאן. צריך לזכור שבעולם הגלובלי, חברה כמו צ'ק פוינט, 99% מהמכירות שלנו הן מחוץ לישראל. מרבית העובדים שלנו הם מחוץ לישראל. איפה נשלם מסים זה דבר מאוד גמיש וזה נכון לכל חברת היי-טק. מדינת ישראל יצרה תמריצים מאוד טובים לחברות למה לבנות פה את החברות, לגדול פה, וגם כמה שזה יישמע מוזר למה לשלם דווקא פה את המסים ולא במדינה אחרת. התמריצים האלה הצליחו, אבל פתאום קמים היום ואומרים 'אוי זה הצליח לנו'. השאלה אם לא הלכנו רחוק מדי, יש עדיין שטח מאוד גדול שאולי הגזמנו קצת".

- אתה לא חושב שצריך לתקן משהו בעניין?

"התשובה מאוד פשוטה - זה כבר תוקן. לפני שנתיים שונו כל ההוראות והחוקים בנושא הזה. יש חוק חדש לחוק עידוד השקעות הון שבו כל החברות משלמות. אחוז יותר נמוך בפריפריה, אחוז יותר גבוה במרכז. ולכן השאלה הזאת שייכת לעבר. בעקבות החוק הזה, חברה כמו צ'ק פוינט משלמת בישראל פי 2 מס ואתם לא שמעתם אותנו מתלוננים על זה ומפעילים פעילויות נגד זה".

- אם לא היו התמריצים האלה אתה מעריך שצ'ק פוינט לא הייתה נמצאת פה?

"אין ספק שצ'ק פוינט הייתה נמצאת פה. השאלה כמה מסים היינו משלמים. אני אתן דוגמה קטנה: כשאנחנו קונים היום חברה בעולם, וקנינו כמה חברות, אנחנו עושים כל מאמץ להביא את ההכנסות והרווחים שלה לישראל, בין השאר בגלל שאני אשמח תמיד לשלם את המסים בישראל ולא במדינה אחרת. בנוסף, שיעור המס פה יותר נמוך. אז אני עושה מאמץ מאוד גדול לשנות את מיקום עסקיה ורווחיה של החברה שקניתי כדי שהמסים יהיו בישראל. זה מביא לישראל עוד מסים. בשנים האחרונות הבאנו עוד עשרות מיליוני שקלים, אולי אפילו עשרות מיליוני דולרים, במסים חדשים למדינה מחברות שקנינו בחו"ל.

היריבות עם ניר צוק

- אחת החברות שמנסות להתחרות בכם ושגם מושכת הרבה כותרות היא פאלו אלטו שהוקמה על ידי אחד המייסדים של צ'ק פוינט.

"מדובר באחד העובדים הזוטרים בצ'ק פוינט לשעבר. בחור מאוד מוכשר ומאוד בעייתי".

שנאת עשירים

- מה לגבי האמירות על טייקונים ועשירים? האם גם אתה מאלה שחושבים שהפכנו לחברה ששונאת עשירים?

"אני לא יודע אם הפכנו לחברה ששונאת עשירים כי אני לא נתקל בזה. אני נתקל בהמון פרגון בכל המקומות שאני הולך אליהם. אני כן מודאג מהטרנד הזה, במיוחד הטרנד התקשורתי, כי זה המקום שאנחנו רואים את זה ואני חושב שזה בעייתי".

צפו בתוכנית המלאה בסרטון המצורף ובחזון של גיל שויד: איפה תהיה צ'ק פוינט בעוד 20 שנה?

צק פוינט
 צק פוינט