ארה"ב: 175 אלף משרות חדשות במאי; האבטלה עלתה

(עדכון) - שיעור האבטלה - 7.6% ■ אנליסטים בוול סטריט ציפו ליצירת 160 אלף משרות, וכי האבטלה תיוותר על 7.5% ■ הערכות: הפדרל ריזרב יקטין את היקף רכישות האג"ח ל-65 מיליארד דולר בסוף אוקטובר

שוק העבודה האמריקאי הוסיף 175 אלף משרות חדשות בחודש מאי, סימן לכך שהכלכלה ממשיכה לצמוח חרף העלאת המסים וצמצום בהוצאות הממשל.

מנתונים שפורסמו היום (ו') בארה"ב עולה כי במגזר הלא-חקלאי נוצרו 175 אלף משרות במאי, מעל תחזיות האנליסטים שעמדו על 160 אלף משרות. עם זאת, שיעור האבטלה עלה מעט ל-7.6% למרות שכלכלנים בוול סטריט ציפו כי הוא ייוותר על 7.5%. הסיבה לעלייה בשיעור האבטלה היא עלייה בשיעור ההשתתפות בתעסוקה.

"שוק העבודה לא נחלש כפי שרבים חששו", אמר לסוכנות בלומברג עומר שריף, כלכלן ב-RBS, שהצליח לחזות הפעם במדויק את נתוני התעסוקה. "שיעור האבטלה עלה מהסיבה הנכונה. יותר ויותר אנשים חוזרים לשוק העבודה או מצטרפים אליו בפעם הראשונה, אבל מה שחשוב זה שהכלכלה יכולה לספוג אותם".

הענף בו נוספו מספר המשרות הגבוה ביותר במאי היה השירותים המקצועיים (57 אלף משרות חדשות), אחריו פאבים ומסעדות (38 אלף משרות) וקמעונאות (28 אלף משרות). בענף הייצור נחתכו 8,000 משרות ובמגזר הציבורי נמשכה מגמת צמצום המשרות, אם כי בהיקף קטן.

השכר הממוצע לשעה עלה בסנט אחד ל-23.89 דולר בעוד ששבוע עבודה ממוצע נותר על 34.5 שעות. שיעור ההשתתפות בשוק העבודה עלה ל-63.4% - לראשונה מאז אוקטובר - בעוד 420 אלף אמריקאים הצטרפו לשוק העבודה.

במקביל לפרסום נתוני התעסוקה לחודש מאי, עודכנו גם הנתונים לחודשים מארס-אפריל. נתוני אפריל עודכנו מטה מ-165 אלף משרות ל-149 אלף משרות ואילו נתוני מארס עודכנו מעט מעלה מ-138 אלף משרות ל-142 אלף משרות.

שוק התעסוקה נחשב לעקב אכילס של הכלכלה האמריקאית ונגיד הבנק המרכזי בן ברננקי הצהיר כי רק כאשר יחול שיפור מהותי בשוק העבודה הוא ישנה את המדיניות המוניטרית שבה הוא נוקט. הפד רוכש אג"ח ב-85 מיליארד דולר מדי חודש ואמר כי ימשיך בתוכנית ההרחבה הכמותית כל עוד שיעור האבטלה מעל 6.5%.

בשבועות האחרונים גברו הספקולציות בשוק כי ה'פד' עשוי לסגת מעט מהתוכניות להקלה כמותית ולהאט את קצב רכישות האג"ח כבר בחודש ספטמבר. במילים אחרות, הפד עשוי להתחיל "לגמול" את המשקיעים מהכסף הזול שהוזרם לשווקים במשך ה-3 השנים האחרונות והמשקיעים "המכורים" חוששים מצעד שכזה.

"אנו מעריכים כי דוח התעסוקה יצביע שוב על צמיחה מתונה בקצב יצירת המשרות של עד כ-175 אלף משרות", טוען דין מאקי, כלכלן ראשי של חטיבת ארה"ב בבנק ההשקעות ברקליס, לפני פרסום הדוח. "עם זאת, אנו סבורים כי שיעור האבטלה יירד ל-7.4%".

מאקי העריך כי נתוני התעסוקה לא יצביעו על כיוון מסוים בכל הנוגע לאפשרות של האטת קצב רכישות האג"ח וכי ה'פד' יתחיל לנקוט במדיניות מרסנת רק בשנה הבאה. "אנו מעריכים כי נתוני הצמיחה והתעסוקה יהיו חלשים מדי כך שה'פד' לא יתחיל להאט את קצב רכישות האג"ח עד מארס 2014", לטענת מאקי.

ג'וזף לבורג'נה, כלכלן בבנק ההשקעות Deutsche Bank טען כי רק נתונים של מתחת ל-100 אלף או הרבה מעל 160 אלף ייחשבו להפתעה בשוק ונתונים שכאלה עשויים לגרום לתנודות חדות מטה או מעלה בשווקים.