"יש דאגה רבה מהתקדמות איראן בלוחמה קיברנטית"

קצין בכיר בצה"ל: לישראל יש הוכחות שאיראן וקוריאה הצפונית מתחילות לשתף פעולה בפיתוח נשקים קיברנטיים ■ "ניו יורק טיימס": ארה"ב מסייעת לבעלת בריתה במזה"ת להקים מערכות הגנה מפני ארסנל הלוחמה הקיברנטית של איראן

גורמי מודיעין בישראל ובארה"ב מודאגים מההתקדמות המהירה של איראן בפיתוח נשקים קיברנטיים, ובמיוחד מיכולתה של איראן לשבש מערכות תשתית קיימות במדינות זרות. כך מוסר היום (א') "ניו יורק טיימס".

מפקד בכיר לשעבר בצבא ארה"ב אמר באחרונה, לדברי העיתון: "(האיראנים) החרידו את כולם במהירות שבה הם הגבירו את היכולות שלהם".

בכל זאת, אחת מנקודות המחלוקת בין מומחים היא, האם איראן וקוריאה הצפונית משתפות פעולה בפיתוח מערכות נשק קיברנטיות, כפי שהן שיתפו פעולה בעבר, במשך שנים, בפיתוח טכנולוגיות טילים.

קצין בכיר בצה"ל אמר ל"טיימס", כי בידי ישראל יש הוכחות שטהראן ופיונגיאנג החלו לשתף פעולה בפיתוח נשקים קיברנטיים. הוא נמנע ממסירת מידע מפורט. אך פקידי רשות אמריקניים אומרים, שאין שום ראיה לשת"פ כזה. בכל אופן, לדברי העיתון, בוושינגטון יש חשש ששיתוף הפעולה בין איראן לקוריאה הצפונית יתפשט גם לתחום הלוחמה הקיברנטית.

האצת מאמצי הלוחמה הקיברנטית של איראן מיוחסת בעיקר להתקדמות בעבודתם של מדעני מחשב איראניים ושיתוף פעולה בינם לבין קבוצות האקרים מקומיים. תכנית הלוחמה הקיברנטית האיראנית התבגרה ונעשתה ממושמעת יותר בהשוואה למאמצים קודמים, שהתמקדו במאמצים של רשתות חברתיות לפתות אנשי צבא אמריקניים שמבוססים במזה"ת ומבפרץ הפרסי להיכנס לאתרי דייטינג ושירותי נסיעות, או לחדרי צ'אטים. הכוונה היתה להשיג מהמתפתים מידע שיאפשר לאיראנים לפרוץ דרכים לשאיבת מידע ממערכות מחשבים צבאיות.

פקידים אמריקניים אמרו עוד, כי איראן שוכרת עתה מתכנתים זרים שקשורים לארגונים בינלאומיים של פשיעה מקוונת, וחלקם מגיע מרוסיה.

יחד עם זאת, איראן וקוריאה הצפונית נמצאות במקום הרבה נמוך מבחינת יכולת הלוחמה הקיבנטית שלהם מאשר ארה"ב, ישראל, בריטניה, רוסיה וסין.

על רקע זה, החל ממשל אובמה לסייע לבעלות בריתה של ארה"ב במזה"ת להקים מערכות הגנה מפני ארסנל הנשק הקיברנטי של איראן, לדברי פקידים בכירים בממשל. במקביל תסייע ארה"ב לבעלות בריתה באסיה להתגנון מפני התקפות קיברנטיות אפשריות של קוריאה הצפונית.

הפקידים לא מסרו אלו מדינות במפרץ הפרסי ביקשו לקבל סיוע מארה"ב כדי להתגונן מהתקפות קיברנטיות של איראן, אך פקידי רשות אחרים אמרו, שהרשימה כוללת את המדינות שמילאו תפקיד פעיל במעקב אחר משלוחי נשק מאיראן, יירוטם בנמלים ומסירת מידע מודיעיני לארה"ב על פעולות איראן. המדינות הפעילות ביותר בתחומים אלה הן סעודיה, האמירויות הערביות המאוחדות ובחריין. המדינות האסייתיות שיקבלו סיוע יהיו קוריאה הדרומית ויפן. צו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שנחשף ביום ו' ב"וושינגטון פוסט" וב"גארדיאן", מדגיש את מאמצי הממשל להתכונן, ולהכין מדינות אחרות, להתקפות קיברנטיות שעלולות לשתק תשתיות חיוניות.

מאמצים אלה של הממשל נובעים מהתקפה קירבנטית נגד ארמאקו-סעודיה, מפיקת הנפט הגדולה ביותר בסעודיה, אשתקד, שבוצעה ע"י איראן, לדברי פקידים אמריקניים. ההתקפה גרמה לשיתוק 30 אלף מחשבים של ארמאקו, אך לא הצליחה להאט את קצב ייצור הנפט. התקפה אחרת שהעמידה את ארה"ב בכוננות היתה התקפה קיברנטית על חברות בנקאות ומדיה בקוריאה הדרומית, שמיוחסת לקוריאה הצפונית.

"ההתקפה הקיברנטית על הסעודים היתה התרעה לאזור כולו", אמר פקיד בכיר בממשל אובמה. "היא גרמה לכל אחד להבין , שבעוד שהאיראנים יחשבו פעמיים לפני שיגור טיל כדי להתקיף מטרה באזור, הם רואים בהתקפות קיברנטיות דרך להלום בתגובה על הסנקציות נגדם".