גרמניה: ביהמ"ש החוקתי ידון בפעולות של הבנק האירופי

תוכנית רכישות האג"ח של הבנק האירופי, שלדעת רבים אחראית על הרגיעה בשווקים האירופי, עומדת במרכז דיון של בית המשפט החוקתי בגרמניה ■ שופט לשעבר: במקרה קיצוני, זה יוביל לקריסת גוש האירו

תוכנית רכישות האג"ח שהכריז עליה הבנק המרכזי האירופי בחודש אוגוסט האחרון עלולה להיות בסכנה. בית המשפט החוקתי בגרמניה, הערכאה המשפטית הגבוהה ביותר במדינה, יקיים במהלך ימי שלישי ורביעי הקרובים שימוע ציבור בנוגע תוכנית לאחר שהגיעו אליה מספר תלונות לפיה הבנק המרכזי האירופי חרג מהסמכויות שהוענקו לו על ידי הבנק המרכזי של גרמניה.

על פי דיווחים שונים בכלי התקשורת בגרמניה צפויים יינס ווידמן, נשיא הבנק המרכזי הגרמני, ויורג אסמוסן, חברת במועצת המנהלים של הבנק המרכזי האירופי, להופיע בפני בית המשפט בשימוע משני צדי המתרס. ווידמן הינו מבקר ידוע של תוכנית הרכישות שהשיק הבנק המרכזי, ואילו אסמוסן, שהינו גרמני, יציג את עמדת הבנק האירופי בסוגייה.

על פי ההערכות, בית המשפט ידון בטענות בהרכב של 8 שופטים וימסור את החלטתו בעניין רק לקראת סוף השנה, והדיון בסוגיה עשוי להגיע גם לבית המשפט האירופי לצדק. על פי שופט לשעבר בבית המשפט החוקתי בגרמניה, במקרה קיצוני, הפרשה עלולה לגרום לקריסת גוש האירו.

"אם ייקבע כי הבנק המרכזי האירופי משתמש בכוח אגריסיבי, וההפרות שביצע ייחשבו כמתמשכים ורציניים, על בית המשפט להחליט אם גרמניה תוכל להישאר חלק מהאיחוד המוניטרי על בסיס חוקתי", כתב אודו דה פאביו בסקירה עבור הארגון הגרמני לעסקים משפחתיים.

הבנק המרכזי הגרמניה כמו גם הממשלה הגרמנית היו מבין המתנגדים הבולטים לתוכנית של הבנק האירופי. בחודש דצמבר האחרון, שלח הבנק הגרמני דוח בן 29 עמודים לבית המשפטי החוקתי בגרמניה ובו הוא טען כי תוכנית רכישות האג"ח של הבנק האירופי עלולה לפגוע בעצמאותו של הבנק האירופי, חותרת תחת העצמאות התקציבית של גרמניה ויהיה קשה להפסיק אותה מהרגע שהתחילה.